Uutiset

Yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva opettaa viestintävalmiuksia niin opettajille kuin opiskelijoille

Inspiroituminen on tärkeää.
Yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva. Kuva: Kalle Kataila / Aalto-yliopisto (2017)
Yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva. Kuva: Kalle Kataila / Aalto-yliopisto

Yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva aloitti Kauppakorkeakoululla englanninkielisen yritysviestinnän lehtorina vuonna 2006. Tänä päivänä hänen työtuntinsa jakautuvat tasan viestinnän aineen kurssien ja opetuksen kehittämisen kesken. Opettajien opettamisen lisäksi Christa Uusi-Rauva opettaa myös opiskelijoita. Hänen kurssinsa, jolla opetellaan esiintymistaitoja, on pakollinen kaikille kandidaattiopiskelijoille ja vapaaehtoinen maisteriopiskelijoille.

Vuosien kuluessa esiintymistaidon opetuksesta on muodostunut Uusi-Rauvalle intohimo.

”Ensin täytyy itse löytää kyky inspiroitua, jotta sen jälkeen voi opettaa muita inspiroitumaan ja innostumaan niin, että se tukee opetustyötä. Tavoitteiden tulee olla selkeät ja tekemisen sen mukaista ja mitattavaa. Toivon, että myös meiltä Aallosta valmistuvat opiskelijat olisivat nyt ja tulevaisuudessa nimenomaan niitä ihmisiä, jotka toimivat liikemaailmassa inspiraation lähteinä.”

Uusi-Rauvan mukaan opettamisessa on todella palkitsevaa, kun saa nähdä oppijan kehityskaaren, ja sen, miten joku onnistuu kurssin lopulla jossain, missä ei ollut vielä aiemmin onnistunut. Samaten opettajan mieltä lämmittää, kun saa nähdä, että ryhmätyöskentely toimii.

”On mielenkiintoista, miten näkymättömistä asioista ryhmädynamiikka voi olla kiinni. Joskus neljällä ryhmällä viidestä jokin opetusjuttuni toimii, enkä todella keksi, miksi sillä viidennellä ei toimi. Se tekee ryhmätilanteista kiehtovia. Arvostan opiskelijaryhmien aktiivisuutta, mutta ryhmien ja yksilöiden aktiivisuutta ei sitäkään voi pitää itsestäänselvyytenä. Joskus tuntuu, että vaikka tekisin luokassa mitä, niin en saa opiskelijoita aktivoitua. Joskus kysynkin, onko jokin vialla, mutta kun en siihenkään saa vastausta, ei auta muu kuin yrittää tehdä pieniä säätöjä ja saada sillä kuulijat reagoimaan.”

Christa Uusi-Rauva yrittää satsata siihen, että opiskelijat pystyisivät olemaan läsnä esiintymistilanteessa.

”Joskus joku opiskelija voi jännittää esiintymistä todella paljon kurssin alussa, mutta kehittyy siinä kurssin aikana valtavasti. Jotkut toki ovat suvereeneja heti alussa, mikä sekin on hienoa, mutta kyllä kehityksen näkeminen tuntuu erityisen palkitsevalta ja silloin opiskelijakin toki saa kurssista enemmän. Esityksissä tulisi heti alussa ottaa tila haltuun ja mennä asiaan. Ensihetket ovat tärkeitä, sen jälkeen voi vaikka vähän löysätäkin. Kannustan esitelmänpitäjiä heittäytymään rohkeasti. Rohkea yrittäminen yleensä palkitaan”, Christa Uusi-Rauva kertoo.

Perinteisillä opetustavoilla on niilläkin sijansa

Christa Uusi-Rauva arvostaa digitalisaation opetukseen tuomia monia hyviä asioita ja on sitä mieltä, että opiskelijamäärien kasvaessa Aallossa täytyy väistämättä lisätä ”blended learningiä”.

”Itse pidän kuitenkin erityisesti opiskelijoiden kohtaamisesta kasvokkain ja haluan myös pitää siitä kiinni. Kokemukseni mukaan luokkahuoneessa yhdessä opittaessa energiataso pysyy hyvänä ja uskon myös vahvasti kohtaamisen tuomaan lisäarvoon. Toki omia opetusteemojani eli vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja on luontevaa opettaa kasvotusten.”

”Siirrän luokkahuoneessa yleensä aina ennen tunnin alkua pöydät seinustalle. Toivoisinkin, että meillä olisi mahdollisimman paljon tämäntyyppisiä helposti muunneltavia tiloja, joissa saisi vapaasti ja kätevästi siirreltyä pöytiä ja tuoleja. Se myös haastaisi opettajia miettimään sitä, millä eri tavoilla opetustiloja voidaan hyödyntää opetustyössä”, Christa Uusi-Rauva sanoo.

Christa Uusi-Rauvaa haastatteli Terhi Ollikainen.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Opinnot Julkaistu:

Uramuotoilukurssilla pysähdytään oppimaan itsestä ja pohtimaan tulevaisuutta

Career Design Lab tukee opiskelijoiden siirtymää työelämään. Avain kestävään tulevaisuuden työhön on ennakkoluuloton ja luova tapa muotoilla uraa.
Robottien rakentelua Aalto-yliopisto Juniorin Robokylä-työpajassa
Yhteistyö Julkaistu:

Innostusta teknologiaan: Lähes 8000 lasta ja nuorta osallistui Aalto-yliopisto Juniorin Teknologiatuokioihin

Aalto-yliopisto Juniorin teknologiakasvatuksen lähettiläät kulkivat viime talvena ahkerasti peruskouluilla tarjoten oppilaille ja opettajille mahdollisuuden tutustua uusimpaan teknologiaan käytännönläheisesti. Jane ja Aatos Erkon säätiön sekä Svenska kulturfondentin rahoittamien hankkeiden tavoitteena oli innostaa lapsia ja nuoria teknologian pariin.
XX
Kampus Julkaistu:

PechaKucha- tilaisuus tarjosi Sähkötekniikan korkeakoulun tohtoriopiskelijoille uudenlaisen haasteen

Sähkötekniikan korkeakoulun ensimmäinen PechaKucha haastoi korkeakoulun tohtoriopiskelijat esittämään väitöskirjansa aiheet kuudessa minuutissa. Tilaisuus järjestettiin keskiviikkona 22. toukokuuta Otaniemen A Gridissä.
Näytös-tunnuskuva. Kahdet jalat ja jalkineet keltaiseksi sävytetyssä kuvassa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston muotinäytös laajenee myös näyttelyksi

Aalto-yliopiston vuotuinen muotitapahtuma laajenee tänä vuonna kaksiosaiseksi. Perinteeksi muodostunut muotinäytös Näytös saa rinnalleen uuden tapahtuman Näyttelyn.