Uutiset

Vuoden 2022 ’Chem Awards’ on valittu

Kemian tekniikan korkeakoulu palkitsee vuoden aikana erityisen ansioituneita henkilöitä ja työryhmiä.

Vuoden opetusteko – Juha Siitonen 

Orgaanisen kemian apulaisprofessori Juha Siitonen saa opiskelijoilta erinomaista kurssipalautetta, ja siksi hän vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden ensimmäisen vuoden kokemukseen.  

Hänen tuoreet ja uudet lähestymistapansa opetukseen yhdistettynä syvälliseen kemian tietämykseen tekevät aiheen opiskelijoille ymmärrettävän. Juha osallistuu aktiivisesti myös EDI-aiheiden (equality, divercity and inclusion) kehittämiseen. 

Opetusteko annetaan tunnustuksena teoista, jotka vaikuttavat positiivisesti opiskelijoiden oppimiseen, hyvinvointiin, tyytyväisyyteen ja opiskelumenestykseen sekä houkuttelevien opetusohjelmien kehittämisestä. 

Vuoden palveluteko – Heidi Flinkman 

Vuoden palveluteko myönnetään koulun menestyksen edistämisestä esimerkiksi tehokkaalla toimintatavalla, ennakoivasta ja yhdenvertaisesta tiedon jakamisesta tai osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisestä. 

Heidi Flinkman auttaa oppilaita ennakoivasti ja kokonaisvaltaisesti. Hän on kiinnostunut opiskelijoiden hyvinvoinnista ja edistymisestä vaihtojakson aikana. Hän varmistaa, että saapuvat kansainväliset opiskelijat tuntevat olonsa tervetulleeksi ja että kaikki järjestelyt tehdään asianmukaisesti. Heidi auttaa CHEMin opiskelijoita heidän vaihto-opintojensa kaikissa vaiheissa. Hän tekee myös yhteistyötä ulkomailla sijaitsevien kumppanioppilaitosten kanssa ja kehittää kumppaniverkostoa.  

Kemian tekniikan akateemisen komitean sihteerinä Heidi mahdollistaa laadukkaan päätöksenteon. 

Vaikuttavuus palkinto – Opetusosaamisen arviointiryhmä (Teaching Competence Assessment Committee, TCAC) 

Vaikuttavuuden palkinto annetaan tunnustuksena ja kannustuksena näkyvyyden ja vaikuttavuuden edistämisestä verkostoitumisen avulla. 

Tämänvuotinen palkinto perustuu koulumme kehityksen ja laadun parantamiseen. TCAC:n eli opetusosaamisen arviointiryhmän työllä on laaja-alainen vaikutus sekä koulun sisällä että sen ulkopuolella. Opetusosaamisen arviointikomitean jäsenet parantavat opetuksemme laatua. Tämä tapahtuu varmistamalla, että opettajamme kehittävät opetustaan, rekrytoimme parhaat mahdolliset professorit, lehtorit ja opettajat, ja näin ollen opiskelijamme saavat parempaa opetusta. 

Vuosina 2021–2022 opetuksen arviointeja on ollut ennätysmäärä. Näissä on arvioitu lehtoreidemme, professoriemme ja rekrytointiprosessissa olevien henkilöiden opetusosaamista koulussamme.  

TCAC:n jäsenet: 

Professori Marjatta Louhi-Kultanen (pj.)  
Lehtori Jari Aromaa  
Lehtori Ville Jokinen   
Lehtori Reetta Karinen  
Professori Eero Kontturi  
Professori Mauri Kostiainen (Professori Mady Elbahri) 
Professori Rodrigo Serna 
Professori Ali Tehrani 
Lehtori Minna-Hanna Nieminen 
Specialist Jukka Välimäki, LES 
Opiskelijat Melissa Hendren, Ilmari Hieta 
Sihteeri Liisa Wang 

Vuoden tutkimusteko – Eduardo Anaya-Pazza ja Sandra Kaabel  

Vuoden tutkimus -palkinnolla palkitaan poikkeuksellisen laadukas ja vaikuttava tutkimus. 

Vuoden tutkimusteko myönnetään Eduardo Anaya-Pazzalle ja Sandra Kaabelille heidän onnistuneen siirtymisensä perusteella post doc -tutkijasta PI:ksi (Marie Curie PD, Suomen Akatemian tutkijatohtori). 

Tutkijat ovat tehneet erinomaista yhteistyötä ja laatineet yhteisen julkaisun: A Greener Route to Blue: Solid-State Synthesis of Phthalocyanines in Angewandte Chemie - International Edition. 61, 42, 7 s, e202209033. 

Tutkijayhteisö on heti tunnustanut julkaisun erinomaisuuden ja vaikuttavuuden: se on Altmetricin pisteyttämien tutkimustulosten 5 prosentin kärjessä, ja artikkeli valittiin kansikuvaksi. Tutkijoita on pyydetty laatimaan katsaus ChemPlusChemiin sekä kertomaan artikkelista Synthetic Letters -lehdessä. Eduardoa pyydettiin myös toimittamaan Young Researcher profile Angewandte Chemie International Edition -lehteen (doi.org/10.1002/anie.202211750. 

Molemmat henkilöt ovat myös osallistuneet aktiivisesti laitosten toimintaan ja kurssien opetukseen, puhumattakaan laajoista ohjaustehtävistä ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen rakentamisesta (esim. Münchenin teknillisen yliopiston ja Barcelonan yliopiston kanssa).  Eduardon ja Sandran yhteistyö on todellinen esimerkki alhaalta ylöspäin suuntautuvasta tutkimuksesta, joka on saanut alkunsa kahvihuonekeskusteluista, joissa joukko erilaisia ihmisiä kokoontuu yhteen, keskustelee tieteestä, muodostaa ryhmän, toteuttaa työn ja saavat lopulta jännittäviä tutkimustuloksia. 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

vaalea-asuinen nainen istuu ikkunan edessä ja hymyilee
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Professori Maarit Salolainen: ”Tekstiilialan kestävyysongelmiin voidaan vastata monialaisen yhteistyön avulla”

Tekstiilisuunnittelun professori haluaa tiivistää yhteistyötä niin eri alojen tutkimuksen kuin yliopiston ja alan teollisuuden sekä jälleenmyyjien välillä, jotta muutos parempaan tapahtuu.
Kandidaattikeskus amphi Kuva: Tuomas Uusheimo / Aalto-yliopisto
Yliopisto Julkaistu:

Tuore teos kertoo Aalto-yliopiston syntyprosessista

Teos "Aalto. Yliopiston synty" piirtää esiin poikkeuksellisen hallinnollis-poliittis-yhteiskunnallisen prosessin, joka johti Aalto-yliopiston syntyyn.
Nainen punasävyisissä vaatteissa katsoo suoraan kameraan, taustalla metsäluontoa
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Reetta Ranta: "Pyrin miettimään kaikessa sitä, miten tehdä maailmaa paremmaksi”

Alumnitarina: Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumni Reetta Rannan mukaan kaikessa tekemisessä pitäisi olla mukana eettinen pohdinta.
Aalto-yliopisto valittiin Suomen parhaaksi yliopistoksi QS-vertailussa.
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto säilytti paikkansa Suomen ykkösenä QS:n yliopistovertailussa

Aalto-yliopisto jatkoi menestystään kansainvälisessä QS World University ranking-vertailussa ja säilytti paikkansa Suomen parhaana yliopistona.