Virtuaalimaailma vei tutustumaan avaruuteen

Tutkimuksen Talvipäivässä tutkimusryhmien demot kiinnostivat yleisöä ja yritysyhteistyöstä keskusteltiin vilkkaasti.
Aalto University / Aalto satellites family / photo: Linda Koskinen
Aalto-satelliittien perhe Tutkimuksen talvipäivässä

Sähkötekniikan korkeakoulussa järjestettiin jo perinteeksi muodostunut Tutkimuksen Talvipäivä 13. maaliskuuta – tällä kertaa tutkimusta esiteltiin demojen avulla. Valmetin digitaalisten palveluiden johtaja Tuula Ruokonen ja ABB:n teknologiajohtaja Matti Kauhanen kertoivat tilaisuuden alussa Aalto-yliopiston ja yritysten yhteistyöstä.

”Valmetin yliopistoyhteistyön tavoitteena on löytää uusia teknologioita sekä samalla välittää tutkijoille tietoa siitä, millaisia toiveita teollisuudella on”, Ruokonen kertoo.

ABB:n teknologiajohtaja Matti Kauhanen kiittelee tohtoriohjelmaa ja siinä tehtyjä väitöskirjoja.

”Väitöskirjojen pohjalta saamme uusia ideoita ja voimme palkata ihmisiä uusille osaamisalueille.”

Hän näkee yliopistoyhteistyön erittäin hyödylliseksi ja joustavaksi malliksi.

”Monilla yrityksillä ei enää ole omia tutkimusyksiköitä. Kun yliopiston tutkimustulokset ovat tasapuolisesti kaikkien käytössä, niitä voidaan hyödyntää laajemmin”, Kauhanen toteaa.

Demot ilahduttivat yleisöä

Tutkimuksen talvipäivässä oli esillä yli kaksikymmentä demoa, joiden esittelystä vastasivat tutkimusryhmät itse.

Ensi kertaa tapahtumassa vieraillut Helsingin kaupungin projektikoordinaattori Helena Antikainen ilahtui demoesityksistä.

”Tapahtuma oli mielenkiintoinen ja hyvin organisoitu. Monista kiinnostavista demoista mieleeni jäivät erityisesti virtuaalinen planetaario, erilaiset robotit sekä terveystuoli”, hän sanoo.

Tapahtumaan osallistui lähes sata vierasta. Antikainen kiittelee ammattitaitoisia esittelijöitä.

”Esittelijöiden rooli demoesityksissä oli tärkeä ja he osasivat kertoa selkeästi ja ymmärrettävästi asioista. Minusta oli todella kiinnostavaa kuulla, mitä demoilla tehdään, miten ne toimivat, mitä hyötyä niistä on mahdollisesti tulevaisuudessa sekä miten tutkimus- ja kehitystyö jatkuvat”.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa