Verkkokurssi “Forests, wood, and carbon” alkaa 5.9.2022

Opi metsien ja puun roolista hiilenkierrossa. Ei esitietovaatimuksia. Kaikkien alojen opiskelijat ovat tervetulleita!
Pine forest
Mäntymetsä

Uusi verkkokurssi CHEM-C2470 Forests, Wood and Carbon (5 cr) järjestetään ensimmäistä kertaa syksyllä 2022. Voit suorittaa kurssin oman aikataulusi mukaan itsenäisesti I-periodin aikana 5.9. – 14.10.2022. Kurssi koostuu lyhyistä videoista, teksteistä, harjoitustehtävistä sekä verkkotenteistä. Kurssi alkaa aloitusinfolla 5.9.2022 klo 9:15. Ilmoittaudu kurssille viimeistään 12.9.2022:

Kurssin kuvaus ja ilmoittautuminen Sisussa

Kurssilla opiskelijat oppivat maapallon hiilenkierrosta ja metsien roolista tässä kokonaisuudessa. Kurssilla esitellään tuotteiden elinkaarivaikutusten analysointiin liittyvät periaatteet ja työvaiheet, kuten puutuotteiden hiilivarastopotentiaalin laskemisen. Opiskelijat oppivat puumateriaalin perusrakenteen solutasolla, sekä sen vaikutukset puun ominaisuuksiin kuten ulkonäköön, mittapysyvyyteen sekä lujuuteen. Opiskelijat tutustuvat myös tyypillisiin puutuotteisiin, joita käytetään rakennetussa ympäristössä eri tavoin.

MyCourses-sivulle päivitetään käytännön asioita kurssin suorittamisesta:

Kurssin MyCourses-sivu

Illustration showing the transportation of CO2 from the atmosphere to the leaves, sugars going down in the phloem layer, water from the roots to the crown and oxygen back to the atmosphere.
Kurssilla seurataan hiiliatomia puun yhteyttämisreaktiosta puutuotteisiin, jotka voivat toimia hiilivarastoina. (Daniela Altgen)

Oppimisen tueksi kurssilla hyödynnetään lyhyitä opetusvideoita, kuten alla. Lisää videoita löytyy tältä Youtube-kanavalta:

Aalto University - Wood Science

Kurssi on esitietona Aalto Wood -sivuaineelle ja on tarjolla myös keväällä 2023 V-periodissa (24.4. – 9.6.2023). Lisätietoa puutieteen opetuksesta ja Aalto Wood -sivuaineesta löytyy alla olevasta linkistä:

Wood science teaching

Kysymyksiä?

Kurssin henkilöstöön saa yhteyden sähköpostilla: [email protected]

• Kristiina Lillqvist
  • Daniela Altgen
  • Lauri Rautkari, Professor
URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.