Väreen taidekilpailu opiskelijoille ja klusteriaulojen kutsukilpailu julkistettiin

Aalto-yliopisto julkisti kaksi julkisen taiteen kilpailua Väreen sisä- ja ulkotiloihin.
Väreen portaikot tarjoavat toimivat myös katseenkiinnittäjinä. Kuva: Aalto-yliopiston viestintäpalvelut.

Taiteen ja suunnittelun korkeakoulun uusi rakennus, Väre, valmistuu pian. Muuttoa uusiin tiloihin valmistellaan parhaillaan, joten Aalto-yliopisto julkisti kaksi taidekilpailua: kutsukilpailu kahden Väreen sisällä olevan klusteriaulaan sijoittuvan pysyvän taiteen osalta ja Aalto-yliopiston opiskelijoille avoimen kilpailun, jonka kohteena on Väreen ulkopuolella oleva suojamuuri.

”Tavoitteemme Aalto-yliopistossa on luoda elävä ympäristö, joka auttaa kokemaan maailmaa eri näkökulmista. Julkisella taiteella on ratkaiseva rooli tämän mahdollistamisessa opiskelijoille, henkilökunnalle ja vierailijoille. Toivon, että kaksi taidekilpailua tarjoavat sellaisia taideteoksia, jotka kannustavat kaikkia nauttimaan taiteesta ja antavat sen laajentaa ajatteluaan ja mielikuvitustaan”, kertoo Anna Valtonen, Aalto-yliopiston taiteen ja luovien käytäntöjen vararehtori.

Väreen klusteriaulojen taidekilpailu

Kutsukilpailun kautta pyritään löytämään poikkeuksellisia ja toteuttamiskelpoisia ehdotuksia taideteoksista, jotka tulevat sijaitsemaan kahdella Väreen klusteriauloista. Kilpailuun kutsuttiin viisi taiteilijaa tai taiteilijaryhmää: Kirsi Kaulanen, Petteri Nisunen & Tommi Grönlund, Nithikul Nimkulrat, Deepa Panchamia ja Vesa-Pekka Rannikko. Kilpailijat voivat ehdottaa taideteoksia yhdelle tai kahdelle klusterille. Kilpailutulokset julkaistaan 3. toukokuuta.

Aalto-yliopisto Aalto University Väre taidekilpailu art competition Kuva: Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto University

Ylös Väreen portaita. Vasemmalta: Nithikul Nimkulrat, Deepa Panchamia, Sari Dhima (One Campus -projektipäällikkö), Outi Turpeinen (Aalto-yliopiston taidekoordinaattori), Kirsi Kaulanen, Vesa-Pekka Rannikko, Petteri Nisunen ja Tommi Grönlund.

Väreen taidekilpailu opiskelijoille

Opiskelijoille suunnattu taidekilpailu etsii ideoita taideteokselle, joka koristaa Väreen ulkopuolella olevaa 70 metriä pitkää suojamuuria. Kilpailu on avoin kaikille Aalto-yliopiston opiskelijoille. Yliopisto etsii ennennäkemättömiä ehdotuksia puolipysyviksi teokseksi rakennuksen ulkotiloihin.

Kohde on näkyvissä sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun että tulevan Kauppakorkeakoulun rakennusten puolilta. Kilpailusäännöt sekä tarkempaa tietoa osallistujille taidekilpailusta löytyy kilpailun kotisivulta. Kilpailuissa menestyvät ehdotukset noudattavat Väreen taideperiaatteen ja Aalto-yliopiston julkisen taiteen visiota.

”Maailmanlaajuinen tasa-arvo” Väreen taiteen periaatteena

Yksi tärkeimmistä Vären taiteen tavoitteista on tarjota teoksia, jotka luovat kestävän ja jännittävän ympäristön, samalla jättäen kuitenkin tilaa väliaikaisille näyttelyille ja tapahtumille. Maailmanlaajuisen tasa-arvon käsite korostaa ensinnäkin taiteen maailmanlaajuista näkökulmaa, joka on kasvanut viime vuosikymmeninä.

Toiseksi käsite painottaa tasa-arvoa koskevaa demokraattista arvoa, joka tuo näkyvyyttä eroon ja korostaa sen hyväksymistä. Aalto-yliopiston taidekoordinaattori Outi Turpeinen sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijat ja henkilökunta kehittivät yhteistyössä Väreen taidekonseptia.

Aalto-yliopiston julkisen taiteen visio

Vuonna 2017 Aalto-yliopisto päätti alkaa noudattamaan taideprosenttia rakennushankkeissaan. Taiteen prosentti on taiteen hankinnan rahoitusmalli, jossa noin prosentti rakennusprojektin varoista kohdennetaan taidehankintoihin. Prosenttiperiaatetta sovellettiin ensimmäisen kerran Radical Nature - taidekonseptissa Aalto-yliopiston päärakennuksessa Dipolissa.

Aalto-yliopiston julkisen taiteen visio on tuoda esille ja esittää kysymyksiä siitä, mitä yliopisto on, mitä teemme osana yhteiskuntaa ja mikä on julkisen käsite. Julkinen taide on paikkakohtaista ja liittyy yliopiston sekä sen tieteenalojen moninaisuuteen. Julkiset taideteokset heijastavat tätä monimuotoisuutta eri taiteen muodoilla, materiaaleilla, tekniikoilla ja perinteillä.

Väreen avajaiset ovat osa Aalto One Day -tapahtumaa, joka järjestetään 5.9.2018. Väreen on suunnitellut Verstas Arkkitehdit.

One Campus -projektin kotisivut: http://onecampus.aalto.fi

Väreen opiskelijoiden taidekilpailun sivusto: http://wall-art.aalto.fi/

Tiedustelut:
Taidekoordinaattori Outi Turpeinen, Aalto-yliopisto

Kuvat: Mikko Raskinen, Aalto-yliopiston viestintäpalvelut

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.