Uutiset

Valokuvausrobotti nostaa arkistokappaleet uuteen ulottuvuuteen

Miten siirtää keraaminen esine kolmiulotteisesti tietokoneen näytölle? Kuvaamalla se yltympäriinsä 360 asteen kulmassa ja digitoimalla muodot talteen. Työ onnistuu valokuvausrobotilla, joka raksuttaa Aalto-yliopiston uudessa Space 21 -tilassa.
Suureen kaarevaan telineeseen on kiinnitetty kamera, jossa on pitkä objektiivi. Se on kohdistettu keskellä olevaan tasoon, jossa on keltainen keraaminen esine. Pöytätason vieressä on suuri valaisin ja valkokangas sen edessä. Pöydän takana punaiseen t-paitaan pukeutunut henkilö säätää laitteistoa.
Jason Selvarajan vastaa valokuvausrobotin käytöstä ja varauksista Space 21 -työskentelytilassa Otaniemen kampuksella. Kuva: Kalle Kataila.

Digitoinnin kohteena on ollut laaja kokoelma opiskelijoiden harjoitustöitä. Legendaarinen keraamikko ja professori Kyllikki Salmenhaara alkoi kartuttaa oppilastöiden kokoelmaa 1960-luvulla, ja siihen kuuluu noin 6 000 esinettä. Nyt niistä on digitoitu tuhat, ja runsaat 300 on jo tarkasteltavissa kolmiulotteisina arkistokappaleina.

Tämä tarjoaa uuden ulottuvuuden tutkijoille ja muille arkiston aarteita arvostaville. Hauraita keraamisia esineitä olisi hankalaa tarjota käsin koeteltaviksi, eikä pelkkä valokuva aina anna oikeaa käsitystä esineestä. 

Arkistoprojektin myötä syntyi myös sujuva itsepalveluprosessi esineiden digitoimiseen ja valokuvausrobotin laajempaan hyödyntämiseen. Laite on nyt opiskelijoiden ja henkilöstön käytettävissä.

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 30 (issuu.com) huhtikuussa 2022.

Lue muita Aalto University Magazinen juttuja

Lue lisää Aalto-yliopiston arkiston digitointiprojektista

Suuri alhaalta ja ylhäältä kapea, keskeltä leveä saviruukku, jossa on ruskea ja sininen lasitus.

Keramiikkaa Aalto-yliopiston arkiston kokoelmissa

Arkiston mittavista keramiikkakokoelmista suuri osa on tarkasteltavissa digitaalisessa muodossa. Kokoelmia ovat alan merkittävien opettajien, Kyllikki Salmenhaaran ja Airi Hortlingin, arkistot sekä Taideteollisen korkeakoulun keramiikan ja lasitaiteen kokoelma.

Aalto-yliopiston arkisto
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

A boy jumping on a mixed reality trampoline in Superpark
Aalto Magazine Julkaistu:

Liikkeelle kuin leikkien - digitaaliset pelit motivoivat liikkumaan

Trampoliinit ja kiipeilyseinät voivat koukuttaa käyttäjänsä uudella tavalla, kun niihin yhdistetään digitaalisia kikkoja.
Mustavalkoisessa arkistokuvassa Teuvo Kohonen istuu vanhanaikaisen tietokoneen äärellä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Tekoälyn suomalainen pioneeri teki tiedettä unissaankin

Teuvo Kohonen loi 1980-luvulla tekoälytutkimuksen tärkeän merkkipaalun: itseorganisoituvan kartan.
Jussi Impiön valokuvaan on liitetty piirrokuvitettu elementti: hänen käsiensä välissä on korkea pinkka papereita.
Aalto Magazine Julkaistu:

Oho: Olipas haluttu pesti!

Jussi Impiö aloitti kesällä 2021 Aalto-yliopiston kestävän kehityksen toimintojen johdossa. Mutta vuonna 2009 hän setvi työmarkkinoita Afrikassa.
Piirroskuvassa on mustalla pohjalla vihreäsävyisiä sormia, jotka koskettelevat lampaanvillasäikeitä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Mitä hyötyä on lampaanvillan tunnustelemisesta tai käsien työntämisestä saveen?

Digitalisoituneessa maailmassa miltei kaiken voi tehdä koneen avulla. Materiaalia kannattaa kuitenkin koskettaa, se voi avata uusia ulottuvuuksia ajattelulle.