Väestörekisterikeskukselle luotu MyServices-palvelu hackathon-kurssin vaikuttavin ratkaisu

Uusilla oppimismuodoilla syntyi relevantteja ratkaisuja julkisen sektorin organisaatioiden tarpeisiin.
Voittajatiimi ja Väestörekisterikeskuksen edustajat Marina Congress Centerissä järjestetyssä ValtioExpossa 17.5.2016.

Aalto-yliopisto järjesti Accenturen kanssa keväällä 2016 monitieteisen kurssin, jossa 17 poikkitieteellistä ja kansainvälistä opiskelijatiimiä ratkoivat Verohallinnon, Väestörekisterikeskuksen (VRK) ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) digitalisaatiohaasteita. Organisaatiot haastoivat opiskelijat kehittämään ratkaisuja, jotka helpottavat asiointia ja lisäävät verkko- ja mobiilipalveluiden käyttöä.

Voittoisassa MyServices-palvelussa asiakas on keskiössä

Huhtikuun lopussa järjestetyssä finaalissa valittiin kolme tiimiä, jotka pääsivät esittämään ratkaisunsa ValtioExpon pääsaliin 17.5. Tapahtumaan osallistui yli 1 500 valtionhallinnon asiantuntijaa ja näytteilleasettajien edustajaa. Esitysten jälkeen arvovaltainen tuomaristo, johon kuuluivat Valtiokonttorin pääjohtaja Timo Laitinen, Foodora Finlandin toimitusjohtaja Ville Vasaramäki, Accenture Digital Nordicin johtaja Kari Kaario sekä Fjordin palvelumuotoilujohtaja Teemu Äijälä, valitsi voittajakonseptiksi Väestörekisterikeskukselle suunnitellun MyServices-sovelluksen.

MyServices on palvelu, jossa kaikki yksilöön liittyvät tiedot löytyvät samasta sovelluksesta. Asiakas on palvelun keskiössä ja käyttäjää palvellaankin niin, että sovellus ilmoittaa, mitä VRK:n järjestelmiin kirjautuvia asioita ja milloin käyttäjän tulee hoitaa. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi rokotusten uusiminen ja lapsen syntymään liittyvien tietojen ilmoittaminen. Voittajatiimiin kuuluivat opiskelijat Lauri Ikonen, Anna Pyyluoma, Linh Tamminen ja Phuong Vo.

Kehityspäällikkö Pekka Rehn Väestörekisterikeskuksesta kertoo, että VRK:n tavoitteena oli saada kurssin myötä uusia innovaatioita ja tuoreita toimintatapoja tukemaan asiakaskeskeisyyttä. Hackathon työtapana vastasi täysin näitä odotuksia. Kun lisäksi voittajatiimin työ purki yksityisen ja julkisen sektorin organisaatioiden välisiä siiloja ja toi kansalaisen palvelun keskiöön, olen todella tyytyväinen. Yksi opiskelija on jo soveltamassa palvelumuotoiluosaamistaan VRK:lla.

Kurssilla oli mielestäni parasta työskentely poikkitieteellisessä ryhmässä. Oman pääaineen kursseilla käy helposti niin, että ryhmän jäsenet ajattelevat hyvin samalla tavoin. Tässä ryhmässä ryhmän jäsenten taidot tukivat hyvin toisiaan. Opettavaisinta oli coaching-tapaamiset asiakkaan kanssa. Saimme näissä tapaamisissa paljon syvällistä tietoa ja uskon, että niiden myötä konseptistamme tuli asiakkaalle vieläkin relevantimpi. Myös ValtioExpo oli aivan mahtava kokemus, summaa kurssin antia Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelija Anna Pyyluoma.

HUSille ratkaisuja kehittäneistä tiimeistä ValtioExpossa kuultiin esitys konseptista nimeltään HUSideas. Valentina Arrieta, Zhenzhen Gu ja Jenni Haavisto kehittivät käytännöllisen ratkaisun, jonka avulla HUS voi kerätä ideoita palvelukokemuksen parantamiseksi. Tuomaristo palkitsi HUSin tiimin parhaasta esityksestä.

Verohallinnolle suunnitelluista ratkaisuista parhaaksi valittu Tax Learning Center -sovellus parantaa Verohallinnon tuottavuutta kouluttamalla tietyt kansalaisryhmät muun muassa sähköisten verokorttipalvelujen käyttöön. Tiimi, jonka muodostivat Davide Comuzzi, Lap Duong, Marko Pelgonen ja Shao Yufang, saikunniamaininnan idean sovellettavuudesta.

Julkisen sektorin digitalisaatio-Hackathon saa jatkoa ensi syksynä

Kaikki tiimit suoriutuivat vaativasta kurssikokonaisuudesta loistavasti. On hienoa, että pystymme tarjoamaan Aallon opiskelijoille uusia oppimismuotoja ja samalla tuottamaan käytännön kannalta relevantteja ratkaisuja, tiivistää logistiikan professori Katariina Kemppainen.

Olen erittäin iloinen siitä, että asiakasorganisaatioiden edustajat kehuivat useiden tiimien ratkaisuja luoviksi ja älykkäiksi ja esityksiä tasokkaiksi, Kemppainen jatkaa.

Tieto- ja palvelutalouden laitos tarjoaa hackathon-kokonaisuuden Capstone-kurssina myös syksyllä 2016. Accenture osallistuu silloinkin kurssin toteuttamiseen. Parhaillaan on käynnissä osallistuvien julkisorganisaatioiden rekrytointi. Kurssin vastuuopettajana toimii vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge.

Lisätietoja:

Katariina Kemppainen
Professor of Practice

Johanna Bragge
Vanhempi yliopistonlehtori

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.