Uusiutuvan energian varastoija kilpailee Helsinki Challengessa

Uudenlaisia katalyyttejä kehittävä Tanja Kallio lähti kilpailuun uusien kontaktien houkuttelemana.

Helsinki Challenge -ideakilpailu on edennyt seuraavaan vaiheeseensa, kun määräaikaan 15.11. mennessä yli 100 tiimiä rekisteröi kilpailuehdotuksensa. Rekisteröityneistä tiimeistä tuomaristo valitsee puheenjohtajansa Pekka Haaviston johdolla noin 20 tiimiä niin sanottuun kiihdyttämöohjelmaan, jossa joukkueen ideaa kehitetään erilaisten työkalujen ja mentoreiden avulla ensi vuonna. Ohjelmaan valitut tiimit julkaistaan tammikuussa 2017.

Helsinki Challenge on yksi Suomi 100 -juhlavuoden hankkeista, johon myös Aalto-yliopisto osallistuu.

Kysyimme Aalto-yliopiston professori Tanja Kalliolta, mikä häntä innosti osallistumaan tähän kilpailuun.

"Helsinki Challenge on hieno kanava saada uusia kontakteja ja myös mahdollisesti rahoitusta meidän tärkeänä ja lupaavana pitämäämme keksinnön tutkimusta ja hyödyntämistä varten."

Kallio tutkii tiiminsä kanssa uudentyyppisiä katalyyttejä, joihin ei käytetä EU:n geopoliittisista syiden tai esiintyvyyden suhteen kriittisiksi luokiteltuja raaka-aineita. "Tarkoituksena on siis valmistaa yleisiin raaka-aineisiin perustuvia katalyyttejä ja optimoida niitä tulevaisuuden sovelluksiin kuten energian varastointiin ja biopohjaisten materiaalien valmistukseen", Kallio selventää.

Tanja Kallio osallistuu kilpailuun tiimissä, jossa on asiantuntijuutta eri organisaatioista ja alueilta. Aallosta tulevat sähkökatalyysi ja mallinnus ja Oulun yliopistosta heterogeeninen kemiallinen katalyysi. Canatu edustaa PK-yritystä ja CNT-materiaalien valmistusta. Kemianteollisuus ry huolehtii viestinnästä ja on linkki katalyyttejä hyödyntävän kemian teollisuuden sekä tiimin välillä.

Loppukilpailuvaiheen tuomaristo valitsee semifinalistien joukosta ensin finalistit ja sen jälkeen voittajan/voittajat, jotka julkistetaan joulukuussa 2017.

Helsinki Challenge on tiedepohjainen ideakilpailu ja kiihdyttämohjelma, joka tuo tiedeyhteisön ja yhteiskunnan eri toimijat yhteen ratkaisemaan maailman suuria ongelmia. Kilpailun teemat Sustainable Planet, Urban Future ja People in Change linkittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Ideakilpailun palkintosumma on 375 000 euroa ja se on tarkoitettu ratkaisun toteuttamiseen.

Kilpailun järjestävät yhteistyössä Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi.

#suomi100  #aalto

Lisätietoja:

Kuva: Sini Pennanen

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: