Uusi verkkokirja kansallisesta ja kansainvälisestä LUMA-tiedekasvatuksesta: parhaita ratkaisuja ja toimintamalleja hyvään tulevaisuuteen

Miten innostetaan tulevaisuuden tekijöitä matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun? Miten tuetaan taitavia opettajia ja tulevia opettajia tärkeässä työssään? Miten rakennetaan yhteisöllisesti ja tutkimusperustaisesti hyvää ja kestävää tulevaisuutta? Muun muassa näihin kysymyksiin saadaan vastauksia uudessa kansallista ja kansainvälistä LUMA-tiedekasvatustoimintaa kuvaavassa verkkokirjassa.
Kansi_Junior

Kirjan suunnitteluun ja tekemiseen on osallistunut kaikkiaan noin sata henkilöä LUMA-keskus Suomi -verkostosta (11 yliopistoa ja 13 keskusta). Mukana ovat myös Aalto-yliopisto Juniorin toimintamallien kuvaus sekä Metsähovin johtaja Joni Tammen ja Juniorin koordinaattori Veli-Matti Ikävalkon henkilökuvat.

Korkeatasoinen osaaminen on avainasemassa Suomen hyvään tulevaisuuteen. Matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian osaamisella on siinä merkittävä rooli. Osaamisen vahvistaminen ja innostaminen näiden aineiden opiskeluun on LUMA-keskus Suomi -verkoston tiedekasvatuksen päämäärä, ja sitä uuden verkkokirjan julkistamisella halutaan myös korostaa ja avata. Tiede kuuluu kaikille!

Vuodesta 2003 lähtien LUMA-keskustoimintaa on systemaattisesti kehitetty yliopistotasolla Suomessa. Yhteisöllisesti ja tutkimusperustaisesti toimivalla verkostolla on opetus- ja kulttuuriministeriön antama valtakunnallinen tehtävä, johon kaikki yliopistot keskuksineen ovat sitoutuneet. Yhdessä hyvään ja kestävään tulevaisuuteen!

Uusi verkkokirja sisältää viisi lukua: ensimmäisessä tuodaan osallistujien ja toimijoiden kokemuksia, toisessa luvussa kuvataan parhaita ratkaisuja ja toimintamalleja tulevaisuuden tekijöiden tukemisessa hyvään ja kestävään tulevaisuuteen, kolmannessa luvussa avataan kansainvälistä toimintaa ja yhteisöllistä oppimista ja neljännessä luvussa esitellään verkoston hallintoa ja toimintakulttuuria keskuksineen. Kirjan viimeinen luku huipentuu tutkimusperustaiseen, yhteisölliseen kehittämiseen ja tutkimukseen: miten niitä uusia ratkaisuja ja toimintamalleja kehitetään? minkälaisia aiheita tutkitaan ja kehitetään nyt ja lähitulevaisuudessa?

Kirja julkaistaan verkkokirjana ensin suomeksi ja syksyn aikana myös ruotsiksi ja englanniksi.

Pääset lataamaan verkkokirjan tämän linkin takaa

Oivaltamisen ja onnistumisen iloa kirjan parissa. Yhdessä olemme enemmän! (LUMA motto)

Veli-Matti Ikävalko

Koordinaattori, Aalto-yliopisto Junior

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!