Uusi teknologia voi auttaa tekemään kestäviä ruokavalintoja

Lohkoketjusovellus antaa tietoa ruoan ympäristövaikutuksista ja paremman kokonaiskuvan eri valintojen merkityksestä.
Tuoleja ravintolatilassa, taustalla asiakaspalvelutilanne

Aallon tutkijat ovat kehittäneet ja testanneet sovellusta, joka auttaa kuluttajia arvioimaan ruokailuvalintojaan. Tutkimus on osa EU-ATARCA-hanketta, jonka tavoitteena on luoda ja edistää digitaalisten tuotteiden jakamiseen kannustavaa, niin sanottua vasta-kilpailullisiin (anti-rival) rahakkeisiin perustuvaa lohkoketjuteknologiaa. Ajatus vasta-kilpailullisista rahakkeista on uusi, Aallon tutkijoiden yhdessä muiden projektin kumppaneiden kanssa kehittämä.

Vaikka kuluttajat ovat yhä enemmän huolissaan kulutustottumustensa ympäristö- ja terveysvaikutuksista, monet ihmiset ovat epävarmoja siitä, mitä muutoksia heidän pitäisi tehdä. Ihmiset kokevat usein, ettei heillä ole riittävästi tietoa päätöstensä tueksi. Ihmisten on vaikea nähdä yksittäisten kulutustottumustensa vaikutuksia.

Food Futures -tutkimushanke vastaa näihin haasteisiin tarjoamalla selkeää tietoa valintojen haitoista ja hyödyistä. Lisäksi hankkeessa toteutettu sovellus yhdistelee yksittäisiä valintoja tavalla, joka tuo niiden yhteisvaikutuksen selkeästi esille. Hanketta johtaa vieraileva tutkija S. M. Amadae Sähkötekniikan korkeakoulun tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella.

Tuotetun sovelluksen käyttämänä tietopohjana toimii Aallon Creative Sustainability -ohjelman muotoilututkijoiden kehittämä ruokahyvinvointi-indeksi, jolla kartoitetaan elintarvikevalintojen sosiaalisia, ympäristö-, terveys- ja talousseurauksia. Indeksissä on koottu yhteen useita tekijöitä, joilla saadaan esiin kokonaiskuva ruokailuvalintojen kestävyysvaikutuksia. Lohkoketjujen avulla näiden tietojen eheys ja läpinäkyvyys voidaan varmistaa koko toimitusketjussa.

Helsingin yliopiston Unicafe-ravintoloissa tehty pilottitutkimuksessa osoitti, että sovellus antaa kuluttajille hyödyllistä ja helposti hyödynnettävää tietoa.  Shreya Sood, joka kehitti indeksin yhdessä Ruta Jumiten kanssa, kuvailee vaikutusta seuraavasti:

"Esimerkiksi vegaanisesta ruokavaliosta kiinnostuneet mutta sitä noudattamattomat saattoivat indeksin avulla nähdä eri muuttujien yhteisvaikutuksen, mikä antoi lisäpontta myönteisen muutoksen tekemiseen. Vegaanista ruokavaliota noudattavat puolestaan saivat tunteen siitä, että heidän valintojaan arvostetaan.”

Joillekin käyttäjille sovellus antoi uusia oivalluksia tiettyjen elintarvikkeiden vaikutuksista. Esimerkiksi juuston suuri ilmastovaikutus tuli monille yllätyksenä. Soodin mukaan sovellus auttoi tiedostamaan erityisesti tiettyjen proteiininlähteiden ympäristövaikutuksia aiempaa paremmin.

A circle with sectors labelled with different variables (protein, calories, packaging waste, animal welfare, land use, water footprint, material footprint, carbon footprint). Each sector is filled radially to a different extent, demonstrating the impact on that variable.

Sen lisäksi, että sovellus antaa käyttäjille yksilöllisiä valintoja ohjaavaa tietoa, se hyödyntää lohkoketjuteknologiaa ja hajautettua kirjanpitoa osoittamaan aiempaa aukottomammin ja varmemmin, millainen kollektiivinen vaikutus yksittäisillä toimilla on. Näin se auttaa tunnistamaan puutteita, joihin kollektiivisesti paneutumalla kestävyystavoitteet voidaan saavuttaa muita vaihtoehtoja helpommin.

Lohkoketjutyökaluja käytetään myös yksittäisten valintojen palkitsemiseen. Tutkijoiden mukaan nämä työkalut voisivat tarjota poliittisille päättäjille keinon kannustaa sellaisia yksilövalintoja, joilla on positiivinen vaikutus kokonaiskestävyyteen.

"Kaiken kaikkiaan pilottihankkeen käyttäjät kokivat, että toteutettu sovellus voisi auttaa kääntämään kestävyystavoitteita teoiksi. Se motivoi käyttäjiä tekemään johdonmukaisesti kestäviä valintoja, luoden kannustimia syödä ilmastoystävällisesti", Sood sanoo. Food Futures -tutkimusryhmä suunnittelee toista pilottikokeilua syksyllä.

Linkki raporttiin (atarca.eu)

Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.
Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!