Uusi maisteriohjelma Advanced Materials for Innovation and Sustainability alkaa syyskuussa 2017

Haku uuteen ohjelmaan on nyt käynnissä.
Kuva: Mika Latikka

Advanced Materials for Innovation and Sustainability -maisteriohjelman opiskelijat voivat opinnoissaan yhdistää teknillisen fysiikan ja uusia materiaalien opintonsa innovaatio-, liiketoiminta- ja yrittäjyysopintoihin. AMIS-ohjelma on kaksivuotinen (120 opintopisteen) ja opinnot johtavat kaksoistutkintoon.

Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti myönsi Advanced Materials for Innovation and Sustainability (AMIS) -maisteriohjelmalle EIT-laatuleiman syyskuussa 2016 ja ohjelma aloittaa toimintansa vuotta myöhemmin syykuussa 2017.

Ohjelman tarjoavat seuraavat eurooppalaiset yliopistokumppanit:

•    Grenoble INP, Grenoble, Ranska
•    Aalto-yliopisto, Suomi
•    Darmstadtin teknillinen yliopisto, Darmstadt, Saksa
•    Bordeaux’n yliopisto, Bordeaux, Ranska
•    Liègen yliopisto, Liège, Belgia

Myös seuraavat teollisuuskumppanit ovat konsortion keskeisiä jäseniä:
•    ARKEMA
•    ArcelorMittal
•    Fraunhofer‐instituutti
•    Commissariat à l’Energie Atomique et aux Energies Renouvelables (CEA)
•    IMEC

Opiskelijoiden liikkuvuus on olennainen osa ohjelmaa, ja kahden vuoden ohjelman aikana opiskelijat opiskelevat kahdessa konsortion kumppaniyliopistossa. Opetuskielenä on englanti.

Verkottuminen teollisuuden ja startup  yritysten kanssa

AMIS-ohjelma tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden yhdistää uusien materiaalien opintoja innovaatio-, liiketoiminta- ja yrittäjyysopintoihin sekä luoda yhteyksiä alan teollisuuteen. Professori Robin Ras, AMIS-ohjelman johtaja Aalto-yliopistossa, muistuttaa verkottumisen tärkeydestä eri sidosryhmien ja startup-yritysten kanssa opintojen aikana.

”Valmistuneilla opiskelijoilla on ainutlaatuinen yhdistelmä yrittäjyyttä ja uusien materiaalien opintokokonaisuutta. Myös yrityksissä olevat harjoittelu- ja opinnäytepaikat tarjoavat opiskelijoille keinon hankkia käytännön kokemusta”, Robin Ras toteaa.

”Tämä on opiskelijoille erinomainen tilaisuus hankkia kansainvälistä kokemusta ja saada kaksi maisterin tutkintoa tunnetuista yliopistoista”, toteaa puolestaan kansainvälisten asiain päällikkö Eija Kujanpää.

Kansainvälisissä yhteistyöohjelmissa on erilliset hakuajat ja hakumenettelyt. Ohjelman hakuaika päättyy 20. helmikuuta 2017 ja hakuprosessia koordinoi Grenoble Institut Polytechnique.

Lisätietoja:
AMIS-ohjelman verkkosivusto
Professori Robin Ras, teknillisen fysiikan laitos, [email protected]
Kansainvälisten asiain päällikkö Eija Kujanpää, [email protected]

Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin perustama ja Euroopan komission rahoittama osaamis- ja innovaatioyhteisö (KIC) EIT Raw Materials on raaka-ainealan suurin ja vahvin konsortio maailmassa. Sen tehtävänä on edistää Euroopan raaka-ainealan kilpailukykyä, kasvua ja houkuttelevuutta rohkean innovoinnin ja ohjatun yrittäjyyden avulla.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.