Uutiset

Uusi koulutuksen varadekaani Jouni Paltakari motivoituu opettamisesta ja ahaa-elämysten tarjoamisesta

Paltakari haluaa näyttää myös ulospäin, kuinka mahtavia asioita kemian tekniikalla voidaan saada aikaan. Kaiken ytimessä ovat kestävä kehitys ja ongelmanratkaisu.
Jouni Paltakari varadekaani koulutus
Oppimismenetelmät ovat muuttuneet Jouni Paltakarin omista opiskeluajoista.

Kemian tekniikan korkeakoulun uudeksi koulutuksesta vastaavaksi varadekaaniksi on valittu professori Jouni Paltakari. Nykyinen varadekaani Tapani Vuorinen väistyy tehtävästä vuoden vaihteessa. Paltakari tunnustaa aina olleensa kiinnostunut tekniikasta ja haluaisi näyttää kemian tekniikan upeat mahdollisuudet myös ulospäin.

”Tuntuu oikeastaan hyvältä ja jännittävältä. Olen osallistunut tutkinto-ohjelmien johtamiseen ja kehittämiseen jo 12 vuotta kolmen eri ohjelman alla. Innolla odotan uutta!”, Jouni kertoo. 

Moni asia on hänen mukaansa Kemian tekniikan korkeakoulussa hyvällä mallilla. 

”Täällä on tehty hyvää työtä. Meillä on kuitenkin uusia haasteita, kuten esimerkiksi nämä tiukentuvat tutkintotavoitteet. Nyt olemme jo hyvin tiukkojen ja rajallisten resurssien ajassa.” 

Paltakari haluaa panostaa koulutukseen ja tutkimukseen liittyvään markkinointiin ja viestintään. Huolena on se, ettei nuorten kiinnostus alalle ole potentiaalista huolimatta riittävän suurta. 

”Kemian tekniikka on valtava mahdollistaja. Kemiaa on kaikkialla, samoin fysiikkaa. Tämä ala luo ratkaisuja näihin meidän globaaleihin haasteisiin, esimerkiksi ilmastoon, energiaan ja materiaaleihin liittyen”, Paltakari tiivistää.

Mahtavaa kun lamppu syttyy

Uusi varadekaani kertoo nauttivansa opettamisesta ja siitä, kun saa huomata uusien sukupolvien kasvavan.

”On mahtavaa nähdä, kun se lamppu syttyy ja ahaa-elämys tulee. On hienoa nähdä se oppimisen kaari ja kokonainen polku. Se motivoi. Tykkään opettamiseen liittyvistä elämyksistä ja kokemuksista.” 

Myös opettaminen ja oppiminen ovat monilta osin muuttuneet Paltakarin uran aikana. Sisällöt ovat monipuolistuneet ja poikkitieteisyys lisääntynyt. Myös digitaalisuus ja uudet oppimismenetelmät ja välineet ovat tuoneet paitsi muutoksia, myös uusia mahdollisuuksia. 

”Koneenpiirustusta tehtiin käsin, kun minä opiskelin. Ei ollut henkilökohtaisia tietokoneita. Kaiken kaikkiaan osaamisvaatimuksetkin ovat muuttuneet. Se on haaste myös meille opettajille.” 

Paltakari haluaa kannustaa nuoria ongelmanratkaisuun ja vaikeidenkin asioiden äärelle. 

”Maailmaa voi muuttaa ja ongelmia ratkaista myös erilaisin kemian tekniikan keinoin. Tämä on iso työkalu. Ruokakaan ei tule pöytään pelkillä peliteorioilla. Sähkö ei tule töpselistä, eikä raha seinästä. Näillä aloilla pystyy ymmärtämään tuotantoa syvällisemmin ja kehittämään sitä.”

Paltakari painottaa myös lukioiden kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyttä. Kiinnostus alalle ja matemaattis-luonnontieteellisiin aineisiin olisi hänen mukaansa saatava heräämään jo varhaisessa vaiheessa.  Tämä tarkoittaa käytännössä jo peruskouluvaihetta.

”Kemia on kaveri, sitä ei tarvitse pelätä. Sen haluan sanoa.” 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Otaniemen lukiolaiset opiskelijavarjostamassa
Opinnot Julkaistu:

Neljä Otaniemen lukion opiskelijaa otti kutsun vastaan tulla varjostamaan Kauppakorkeakoulun opiskelijoiden normipäivää

”Student shadowing” -päivän aikana lukiolaiset tutustuivat kampukseen, osallistuivat luennolle ja söivät lounaan yhdessä lukuisista kampusravintoloista.
Nainen ja mies katsovat ylöspäin
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten kouluttaa ongelmanratkaisijoita? Uusi raportti valottaa parhaita käytäntöjä

Aalto Design Factoryn raportti korostaa koulutuksen opiskelijakeskeisyyttä, reaalimaailman haasteisiin tarttumista ja erilaisten toimijoiden yhteistyötä.
Kolme naisopiskelijaa
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tekivät EY:lle tutkimuksen eri sukupuolten edustuksesta transaktiopalveluissa

Opiskelijat analysoivat transaktiopalveluiden houkuttelevuutta tulevaisuudessa haastattelemalla tuotantotalouden, rahoituksen ja laskentatoimen naisopiskelijoita.
Kampuksen uudet ulkokalusteet
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Äänestä parasta ideaa! Miten käytämme 14 000 euroa edistääksemme opiskelijoiden hyvinvointia?

Syksyllä 2024 opiskelijat saivat ideoida, miten yliopiston tulisi käyttää 14 000 euroa opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen kampuksella. Nyt on aika äänestää parasta ideaa toteutettavaksi kevään 2025 aikana.