Uusi koulutuksen varadekaani Jouni Paltakari motivoituu opettamisesta ja ahaa-elämysten tarjoamisesta

Paltakari haluaa näyttää myös ulospäin, kuinka mahtavia asioita kemian tekniikalla voidaan saada aikaan. Kaiken ytimessä ovat kestävä kehitys ja ongelmanratkaisu.
Jouni Paltakari varadekaani koulutus
Oppimismenetelmät ovat muuttuneet Jouni Paltakarin omista opiskeluajoista.

Kemian tekniikan korkeakoulun uudeksi koulutuksesta vastaavaksi varadekaaniksi on valittu professori Jouni Paltakari. Nykyinen varadekaani Tapani Vuorinen väistyy tehtävästä vuoden vaihteessa. Paltakari tunnustaa aina olleensa kiinnostunut tekniikasta ja haluaisi näyttää kemian tekniikan upeat mahdollisuudet myös ulospäin.

”Tuntuu oikeastaan hyvältä ja jännittävältä. Olen osallistunut tutkinto-ohjelmien johtamiseen ja kehittämiseen jo 12 vuotta kolmen eri ohjelman alla. Innolla odotan uutta!”, Jouni kertoo.

Moni asia on hänen mukaansa Kemian tekniikan korkeakoulussa hyvällä mallilla.

”Täällä on tehty hyvää työtä. Meillä on kuitenkin uusia haasteita, kuten esimerkiksi nämä tiukentuvat tutkintotavoitteet. Nyt olemme jo hyvin tiukkojen ja rajallisten resurssien ajassa.”

Paltakari haluaa panostaa koulutukseen ja tutkimukseen liittyvään markkinointiin ja viestintään. Huolena on se, ettei nuorten kiinnostus alalle ole potentiaalista huolimatta riittävän suurta.

”Kemian tekniikka on valtava mahdollistaja. Kemiaa on kaikkialla, samoin fysiikkaa. Tämä ala luo ratkaisuja näihin meidän globaaleihin haasteisiin, esimerkiksi ilmastoon, energiaan ja materiaaleihin liittyen”, Paltakari tiivistää.

Mahtavaa kun lamppu syttyy

Uusi varadekaani kertoo nauttivansa opettamisesta ja siitä, kun saa huomata uusien sukupolvien kasvavan.

”On mahtavaa nähdä, kun se lamppu syttyy ja ahaa-elämys tulee. On hienoa nähdä se oppimisen kaari ja kokonainen polku. Se motivoi. Tykkään opettamiseen liittyvistä elämyksistä ja kokemuksista.”

Myös opettaminen ja oppiminen ovat monilta osin muuttuneet Paltakarin uran aikana. Sisällöt ovat monipuolistuneet ja poikkitieteisyys lisääntynyt. Myös digitaalisuus ja uudet oppimismenetelmät ja välineet ovat tuoneet paitsi muutoksia, myös uusia mahdollisuuksia.

”Koneenpiirustusta tehtiin käsin, kun minä opiskelin. Ei ollut henkilökohtaisia tietokoneita. Kaiken kaikkiaan osaamisvaatimuksetkin ovat muuttuneet. Se on haaste myös meille opettajille.”

Paltakari haluaa kannustaa nuoria ongelmanratkaisuun ja vaikeidenkin asioiden äärelle.

”Maailmaa voi muuttaa ja ongelmia ratkaista myös erilaisin kemian tekniikan keinoin. Tämä on iso työkalu. Ruokakaan ei tule pöytään pelkillä peliteorioilla. Sähkö ei tule töpselistä, eikä raha seinästä. Näillä aloilla pystyy ymmärtämään tuotantoa syvällisemmin ja kehittämään sitä.”

Paltakari painottaa myös lukioiden kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyttä. Kiinnostus alalle ja matemaattis-luonnontieteellisiin aineisiin olisi hänen mukaansa saatava heräämään jo varhaisessa vaiheessa.  Tämä tarkoittaa käytännössä jo peruskouluvaihetta.

”Kemia on kaveri, sitä ei tarvitse pelätä. Sen haluan sanoa.”

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.