Uusi eurooppalainen kumppanuus tähtää vesiliikenteen nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä

Horisontti Eurooppa -ohjelmaan liittyvä yhteistyösopimus etsii päästöttömiä ratkaisuja kaikille tärkeimmille laivatyypeille ja alan palveluille vuoteen 2030 mennessä. Tämä mahdollistaa päästöttömän vesiliikenteen ennen vuotta 2050.
Waterborne

Euroopan komission ja vesiliikenteen Waterborne -teknologiayhteisön välinen kumppanuussopimus allekirjoitetaan Euroopan tutkimus- ja innovaatiopäivillä 23.6.2021. Sopimus edistää vesiliikenteen kestävää kehitystä.

"Kyseessä on täysin uudentyyppinen yhteistyömuoto vesiliikenteen alalla Euroopassa. Päästöttömän merenkulun ja siihen liittyvien teknologioiden kehittämiseen voidaan odottaa jopa useamman sadan miljoonan panostusta, joten on tärkeää, että Aalto-yliopisto on mukana kehittämässä tutkimustoimintaa", toteaa meritekniikan professori Pentti Kujala.

”Haluamme olla mukana uuden kumppanuuden tulevissa aloitteissa ja osoittaa samalla yliopiston sitoutumista koulutukseen ja tutkimukseen, jotka täyttävät YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Samalla meritekniikan tutkimusryhmämme erinomainen tutkimustyö ja panostaminen opetukseen saavat näkyvyyttä", sanoo meritekniikan professori Spyros Hirdaris.

Yhteistyö vahvistaa vesiliikennealan kansainvälistä kilpailukykyä

Kasvihuonekaasupäästöjen ja veteen joutuvien epäpuhtauksien poistaminen edellyttää uusia ratkaisuja ja yhteistä lähestymistapaa. Kumppanuussopimus auttaa aloitteiden koordinoinnissa, päällekkäisyyksien välttämisessä ja tuottaa nopeammin tuloksia.

Yhteistyö vahvistaa eurooppalaisen teollisuuden kilpailukykyä ekologisten laivojen kasvavilla markkinoilla, joita tällä hetkellä hallitsevat Euroopan kilpailijat.

Nyt allekirjoitettu sopimus yhdistää suurimman osan Euroopan vesiliikennealasta, mukaan lukien Euroopan meriteknologiasektori (telakat ja merenkulkulaitteiden valmistajat), suuren osan maailman konttikuljetuskapasiteetista, eurooppalaiset tutkimusorganisaatiot, korkeakoulut ja alan järjestöt.

"Olemme onnistuneet luomaan läheisen yhteistyön sekä EU:n toimielinten että jäsenvaltioiden kanssa. Se osoittaa, että koko vesiliikenneala ja sen sidosryhmät ovat sitoutuneet kestävän kehityksen ratkaisujen löytämiseen", sanoo Waterborne -teknologiayhteisön puheenjohtaja Henk Prins.

WATERBORNE -teknologiayhteisö on perustettu alan toimijoiden yhteiseksi vuoropuhelualustaksi. Siihen kuuluu EU:n luokituslaitoksia, laivanrakentajia, laivanvarustajia, merenkulkulaitteiden valmistajia, infrastruktuurin ja palvelujen tarjoajia, yliopistoja ja tutkimuslaitoksia kaikkiaan 18 jäsenvaltiosta.

Lisätietoja:
www.waterborne.eu

Professori Pentti Kujala

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.