Uudessa oppimistilassa mennään metsään

Kirjastosta kuoriutui opiskelijavoimin valoisa AEREA Forum, jossa voi nojata läppäri sylissä männynrunkoon ja kokoontua koivunvihreillä sohvilla.

Hyvän oppimistilan resepti on oikeastaan aika yksinkertainen.

”Me kysyimme käyttäjiltä, eli opiskelijoilta, mitä he todella tarvitsevat ja kaipaavat”, kertoi Kreetta Airila. Hänen edustamansa Nähdään-tiimi voitti Aallon opiskelijoille järjestetyn suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena oli löytää uusi ja toimiva ilme puunjalostustekniikan laitoksen kirjastolle.

”All the living things in the forest” -suunnitelma antoi kyytiä hämärälle, tyhjien kirjahyllyjen täyttämälle kirjastolle.  Tilalle tuli valoa, avaruutta ja kutsuvia sohvia, rauhallisempia työskentelyalueita sekä tietenkin puuta erilaisissa, jännittävissä muodoissa. Muutosta tukeneen UPM:n toimittamat puunrungot koristavat tilaa ja ryhmätöiden ideat voi kirjata suurelle vaneritaululle. 

Tila toimii myös opiskelijaprojektien näyttelytilana. Avajaispäivänä ihmeteltiin mäntyhuivin, koivutakin ja jäkäläkenkien prototyyppejä. Ne syntyivät kesällä Aallon kahden koulun, Kemian tekniikan korkeakoulun ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun, yhteisellä CHEMARTS-kurssilla, joka palkittiin vastikään Vuoden Aalto tekona. Kolmesti järjestetyn CHEMARTSin tavoitteena on yhdistää selluloosa designiin ja löytää sille näin uusia käyttökohteita ja markkinoita. Jo ensimmäisenä vuonna syntyneet ideat olivat niin vakuuttavia, että Tekes myönsi niihin pohjautuvalle Design Driven World of Cellulose -hankkeelle miljoonarahoituksen.  Oppimistilan nimi taas on peräisin viime vuoden kurssilta, jolla opiskelijat ideoivat uuden ajan ylellisen selluloosamateriaalin, AEREAn.

”Halusimme nimetä tilan opiskelijaprojektin kunniaksi”, Kemian tekniikan korkeakoulun professori Tapani Vuorinen kertoi.

”Yhteistyö on ollut loistavaa, ja vielä enemmän on edessä”, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun professori Pirjo Kääriäinen puolestaan lupasi.

Kirjaston muodonmuutosta kiiteltiin avajaisissa yhteen ääneen. Aalto-yliopiston oppimiskeskusten projektikoordinaattori Valeria Gryada korostikin, että paras tapa toimivan oppimistilan luomiseen on tehdä se yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Projektia vetänyt Daishi Sagakuchi kuunteli, kun dekaani Janne Laine onnitteli opiskelijoita hienosta työstä.

”Näyttää hienolta”, dekaani Janne Laine kiitteli.

”Olin täällä viimeksi 30 vuotta sitten, ja ero on valtava”, hymyili UPM:n Pekka Hurskainen ja lupasi, että oppimistilaa päivitetään uusilla materiaaleilla jatkossakin. AEREA Forumiin on tarkoitus rakentaa myös materiaalikirjasto osana Design Driven World of Cellulose -hanketta.

Teksti Minna Hölttä, kuvat Mikko Raskinen ja Riikka Hopiavaara

 

Lisää tästä aiheesta

Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
Leonardo Hidalgo Uribe: Stories from cold and warm lands
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Laaja tekstiiliosaaminen on osa Aallon muodin vahvuutta

Taiteellisen ja teknisen suunnitteluosaamisen yhdistelmä opetuksessa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen.
Sounds of aurora borealis
Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Revontulten räiskeet ja rätinät liittyvät maapallon sähkömagneettisiin resonansseihin

Uusi tutkimus osoittaa, että 70–80 metrin korkeudessa syntyvät äänet ovat seurausta Schumann-resonanssien vahvistumisesta.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu