Uudessa oppimistilassa mennään metsään

Kirjastosta kuoriutui opiskelijavoimin valoisa AEREA Forum, jossa voi nojata läppäri sylissä männynrunkoon ja kokoontua koivunvihreillä sohvilla.

Hyvän oppimistilan resepti on oikeastaan aika yksinkertainen.

”Me kysyimme käyttäjiltä, eli opiskelijoilta, mitä he todella tarvitsevat ja kaipaavat”, kertoi Kreetta Airila. Hänen edustamansa Nähdään-tiimi voitti Aallon opiskelijoille järjestetyn suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena oli löytää uusi ja toimiva ilme puunjalostustekniikan laitoksen kirjastolle.

”All the living things in the forest” -suunnitelma antoi kyytiä hämärälle, tyhjien kirjahyllyjen täyttämälle kirjastolle.  Tilalle tuli valoa, avaruutta ja kutsuvia sohvia, rauhallisempia työskentelyalueita sekä tietenkin puuta erilaisissa, jännittävissä muodoissa. Muutosta tukeneen UPM:n toimittamat puunrungot koristavat tilaa ja ryhmätöiden ideat voi kirjata suurelle vaneritaululle. 

Tila toimii myös opiskelijaprojektien näyttelytilana. Avajaispäivänä ihmeteltiin mäntyhuivin, koivutakin ja jäkäläkenkien prototyyppejä. Ne syntyivät kesällä Aallon kahden koulun, Kemian tekniikan korkeakoulun ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun, yhteisellä CHEMARTS-kurssilla, joka palkittiin vastikään Vuoden Aalto tekona. Kolmesti järjestetyn CHEMARTSin tavoitteena on yhdistää selluloosa designiin ja löytää sille näin uusia käyttökohteita ja markkinoita. Jo ensimmäisenä vuonna syntyneet ideat olivat niin vakuuttavia, että Tekes myönsi niihin pohjautuvalle Design Driven World of Cellulose -hankkeelle miljoonarahoituksen.  Oppimistilan nimi taas on peräisin viime vuoden kurssilta, jolla opiskelijat ideoivat uuden ajan ylellisen selluloosamateriaalin, AEREAn.

”Halusimme nimetä tilan opiskelijaprojektin kunniaksi”, Kemian tekniikan korkeakoulun professori Tapani Vuorinen kertoi.

”Yhteistyö on ollut loistavaa, ja vielä enemmän on edessä”, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun professori Pirjo Kääriäinen puolestaan lupasi.

Kirjaston muodonmuutosta kiiteltiin avajaisissa yhteen ääneen. Aalto-yliopiston oppimiskeskusten projektikoordinaattori Valeria Gryada korostikin, että paras tapa toimivan oppimistilan luomiseen on tehdä se yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Projektia vetänyt Daishi Sagakuchi kuunteli, kun dekaani Janne Laine onnitteli opiskelijoita hienosta työstä.

”Näyttää hienolta”, dekaani Janne Laine kiitteli.

”Olin täällä viimeksi 30 vuotta sitten, ja ero on valtava”, hymyili UPM:n Pekka Hurskainen ja lupasi, että oppimistilaa päivitetään uusilla materiaaleilla jatkossakin. AEREA Forumiin on tarkoitus rakentaa myös materiaalikirjasto osana Design Driven World of Cellulose -hanketta.

Teksti Minna Hölttä, kuvat Mikko Raskinen ja Riikka Hopiavaara

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Torniprojektin onnistuminen
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Milloin mitata ja milloin ei? - Akateemisen ajattelun perusteista opiskelija saa taitoja ongelmanratkaisuun

Teekkarit oppivat jo varhaisessa vaiheessa, että samaan ongelmaan voi olla erilaisia käyttökelpoisia ratkaisuja. Ratkaisujen tieteellinen perustelu on tärkeä osa jokaisen diplomi-insinöörin koulutusta
Professor Ray Sterling
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Professori Ray Sterling: Worldwide developments in urban underground planning

Katso tallenne Professori Sterlingin vierailuluennosta.
Iiris Sundin katselee taivaalle Laajalahden lintutornilla
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kun lääkäri ja tekoäly saadaan yhteistyöhön, potilas saa parempaa hoitoa

Tohtorikoulutettava Iiris Sundinin tutkimuksissa koneoppimismalli pääsee hyödyntämään lääkärin hiljaista tietoa, joka jää yleensä kirjoittamatta ylös. Tällainen malli ennustaa paremmin, miten tietty potilas reagoi tietynlaiseen hoitoon.
Aalto University / a child trying out VR glasses / photo: Atte Leskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Nuoret uudistavat kauppareissusi 5G-teknologialla

Lukiolaisten ja korkeakouluopiskelijoiden 5G-ratkaisuja testattiin A Bloc -kauppakeskuksessa syyskuussa.