Uudessa hankkeessa kehitetään ongelmaperustaista oppimista Itä-Afrikassa

Aalto Global Impactin koordinoimassa hankkeessa edistetään poikkitieteellisyyttä ja alueellisia verkostoja.
pbl_artikkeli_kuva_ed_fi_fi.jpg

Ongelmaperustaisen oppimisen (problem-based learning, PBL) kehittäminen itäafrikkalaisissa yliopistoissa edellyttää eri tieteenalojen yhteistyön lisäämistä ja monialaisuuden järjestelmällistä edistämistä, toteavat Aalto Global Impactin vetämän PBL East Africa -hankkeen kumppanit.

Kolmivuotinen PBL East Africa -hanke kokosi kumppaniyliopistot Aalto-yliopistoon elokuun lopussa järjestettyyn viikon mittaiseen aloitustyöpajaan. Suomen ulkoasiainministeriön rahoittama hanke on Nairobin yliopiston (Kenia), Makereren yliopiston (Uganda), Dar es Salaamin yliopiston (Tansania) ja Aalto-yliopiston yhteinen aloite.

”Ongelmaperustainen oppiminen ja poikkitieteellisyys ovat meillä käytössä, mutta meiltä puuttuu järjestelmällinen monialaisuus. Ongelmaperustaisen oppimisen toteuttaminen monialaisesti tämän hankkeen puitteissa auttaa meitä kehittymään opetusyliopistosta innovaatioyliopistoksi”, sanoo Tonny K. Omwansa, Nairobin yliopiston innovaatio- ja yrityshautomokeskuksen johtaja.

PBL East Africa -hankkeen ensisijaisena tavoitteena on kestävien innovaatioekosysteemien kehittäminen vahvistamalla yliopisto-opiskelijoiden ja -opettajien valmiuksia vastata globaaleihin haasteisiin. Kumppanit korostavat, että poikkitieteellisten PBL-kurssien ja -opintosuunnitelmien laatimisen lisäksi on olennaisen tärkeää rakentaa alueellisia verkostoja tukemaan ongelmaperustaista oppimista innovointityössä.

”Jos todella haluamme vaikuttaa maanlaajuisesti, ei riitä, että ongelmaperustainen oppiminen tuodaan yhteen organisaatioon. Meidän on lisäksi päästävä pisteeseen, jossa meistä tulee asiantuntijoita ongelmaperustaisessa oppimisessa ja jossa voimme auttaa muita tulemaan mukaan kaikilla yhteiskunnan tasoilla”, sanoo Gladness Salema, Dar es Salaamin yliopiston innovaatio- ja yrittäjyyskeskuksen apulaisjohtaja.

Aloitusviikolla suunniteltiin yhteisiä kursseja

Kustakin kumppaniyliopistosta osallistui aloitusviikkoon noin kuuden hengen delegaatio ja viikon aikana kumppanit löysivät yhteistyöparinsa Aalto-yliopiston kursseista. Kumppanuuteen kuuluvia Aallon maisteritason ohjelmia ja kursseja ovat International Design Business Management, Creative Sustainability, Sustainable Global Technologies ja Software and Service Engineering. Viikon ohjelmaan kuului myös asiantuntijoiden esityksiä, ryhmähengen luomista ja vierailuja Aalto-yliopiston tiloihin.

”Käyntimme Design Factorylla oli yksi viikon monista kohokohdista. Design Factorylla on erittäin hyvä työskentelymalli ja institutionaalinen rakenne, joiden perusteella voimme miettiä, miten järjestämme oman opetus- ja oppimisympäristömme vastaamaan PBL-toimintamallia”, kertoo Venny Nakazibwe, Makereren yliopiston tekniikan, muotoilun, taiteen ja teknologian korkeakoulun (CEDAT College) vararehtori.

Seuraavaksi Aalto-yliopiston opettajia matkustaa kumppaniyliopistoihin käynnistämään yhteisiä kursseja. Itäafrikkalaiset yliopistot valitsevat haasteita Aallon opiskelijoille, jotka osallistuvat hankkeessa paikallisesti järjestettäviin PBL-haasteisiin.

”Aloitusviikon tarkoituksena oli lisätä yhteistä ymmärrystä hankkeesta, luoda PBL East Africa -verkosto ja saada tulevien toimien suunnittelu oikeille raiteille”, sanoo Riina Subra, Aalto Global Impactin PBL East Africa -hankkeen päällikkö. ”Viikolla saavutettiin nämä tavoitteet ja enemmänkin, joten kumppaneilla oli lähtiessään selkeät suuntaviivat ensimmäisten PBL-opiskelijahaasteiden käynnistämiseksi jo marraskuussa.”

Lisätietoa:
Riina Subra, Senior Manager
Aalto Global Impact

PBL:n verkkosivut

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.