Unite!-koulutuksessa pohdittiin kansainvälistymisen edistämistä virtuaalivaihdoilla

Virtuaalivaihtoon keskittyvä Unite! Staff Week on Virtual Exchange -koulutus järjestettiin helmi-maaliskuun taitteessa kansainvälistymisen edistämiseksi Unite!-verkoston yliopistojen välillä.
kuvituskuva henkilöstä etäkokouksessa

Koulutuksen tarkoituksena oli auttaa Unite!-verkoston seitsemän yliopiston henkilökuntaa (esimerkiksi IT-henkilöstöä, koulutus- ja uratoimistojen henkilökuntaa), kouluttajia, koulutusjohtajia ja muita virtuaaliseen vaihtoon osallistuvia sidosryhmiä ymmärtämään, miten virtuaalista vaihtoa voidaan parhaiten toteuttaa kansainvälistymisen edistämiseksi etäyhteyksillä. Virtuaalivaihto täydentää fyysistä liikkuvuutta, sillä yliopistojen arvioidaan tulevaisuudessa tarvitsevan entistä enemmän etäyhteyksiin pohjautuvia mahdollisuuksia opiskelijoille.

Viikon kestäneen koulutuksen merkittävimpiä teemoja olivat virtuaalivaihdon toteutuminen käytännössä ja miten se tukee globaalin osaamisen kehittämistä. Virtuaalinen liikkuvuus luo mahdollisuuksia oppia muista yliopistoista ja tuo esiin erilaisia tapoja oppia. Lisäksi keskustelussa huomioitiin opetuksen laadun vaihtelu ja erilaiset käytännöt hallinnoida vaihto-ohjelmaa, kuten esimerkiksi kursseja edeltävät ohjeet ja yhteisön rakentaminen.

Unite!-koulutuksesta saadun palautteen mukaan opitut taidot auttavat uusien virtuaalivaihtoon perustuvien hankkeiden toteuttamisessa, mutta myös tunnistamaan uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön kumppaniyliopistojen kanssa.

Sasha Spurná took part in the Unite! training on virtual exchange. In the image Sasha is standing by a harbour.
Sasha Spurná

Sasha Spurná, Aalto-yliopiston saapuvien vaihto-opiskelijoiden koordinaattori, kertoi oppineensa myös tilaisuuden järjestäjiltä. "Havainnoin, kuinka he organisoivat ryhmiä verkossa, antoivat riittävästi tilaa kaikille, moderoivat keskustelua ja saivat meidät työskentelemään yhdessä, mutta myös etsimään uusia ratkaisuja yksin. He hyödynsivät monikulttuurisuutta ja osallistujien erilaisia taustoja. Osallistujina oli koordinaattoreita, opettajia, ohjaajia ja johtajia, ja se oli erittäin rikastuttava kokemus. Joten opin paljon paitsi itse virtuaalivaihdosta myös Unite! -verkostosta ja siitä, miten fasilitoida monikulttuurista verkkotapahtumaa ", Sasha selitti.

Sashalle tärkeintä oli ymmärtää ero virtuaalisen vaihto-opiskelun ja virtuaalisen oppimisen välillä. "Ne molemmat kuulostavat aika samalta, eikö vaan? Mutta onneksi olemme käyttäneet paljon aikaa tuodaksemme hyviä vuorovaikutuksen käytäntöjä ja arvokkaita kokemuksia oppimis- ja opetustoimintaan verkossa. Tärkein erottava tekijä on opiskelijoiden ja muiden osallistujien välinen vuorovaikutus. Fyysisen vaihdon aikana olet automaattisesti vuorovaikutuksessa monikulttuurisen ympäristön kanssa. Virtuaalisessa vaihdossa yritämme tuoda vastaavanlaisia oppimisen mahdollisuuksia online-muotoon,” Spurná kommentoi kokemustaan Unite!-koulutuksessa.

Tutustu Unite!:een

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.