Unite!-kesäkoulussa opiskelijat oppivat ratkaisemaan tosielämän haasteita
Kolmen viikon kurssi sisälsi etäopiskelua ja yhden viikon Aalto-yliopiston kampuksella luentojen, työpajojen ja prototyyppien rakentamisen parissa. Opiskelijat saivat tehtäväkseen löytää uusia sovelluksia hyperspektrikuvantamisteknologialle. Ryhmät loivat ratkaisuja ja rakensivat prototyyppejä muun muassa metsäkadon seurantaan ja rakenteellisten vaarojen havaitsemiseen. Koko Aallossa vietetyn viikon ajan opiskelijat saivat työkaluja tällaisten tosielämän haasteiden työstämiseen, joita he voivat myöhemmin hyödyntää työelämässä.
Sara Figueiredo, tohtoritutkija ja luova strategi Aalto Design Factory Global Networkissa, oli yksi kurssin opettajista. Saran mukaan opiskelijat, jotka käyvät kursseja erilaisista ja monista taustoista tulevien ikätovereiden kanssa, saavat globaaleja näkökulmia rohkaisten heitä ajattelemaan paikallisen kontekstin ulkopuolelle ja ymmärtämään opintojensa globaalit vaikutukset. "Lisäksi se altistaa heidät erilaisille lähestymistavoille ja näkökulmille, mikä haastaa heidät olemaan avoimempia ja sopeutumiskykyisempiä ajattelussaan. Tämä kognitiivinen joustavuus voi parantaa ongelmanratkaisutaitoja ja luovaa ajattelua", Sara sanoo.
Oppiminen huipentui prototyypin rakentamiseen
"Kurssin tavoitteena oli käyttää muotoiluajattelun menetelmää todellisten ongelmien ratkaisemiseksi ja yhteiskunnan auttamiseksi käyttämällä nykyaikaista teknologiaa, esittämällä innovatiivisia ideoita monialaisten kansainvälisten tiimien kanssa ja oppimalla elektroniikkaa, mallintamista ja 3D-tulostusta ratkaisun lopullisen prototyypin luomiseksi", kertoo Monica Guri, joka opiskelee teollisen muotoilun suunnittelua ja tuotekehitystä UPC:ssä Espanjassa. Ryhmänsä kanssa he suunnittelivat vesianalysaattorin, joka määrittää, onko vesi juomakelpoista vai ei, ottamalla näytteen ja näytteestä hyperspektrikuvan.
Alberto Salidolle, joka opiskelee teollista muotoilua ja konetekniikaa Politecnico di Torinossa Italiassa, kesäkoulu oli hyvä tilaisuus saada kokemusta ulkomailla, varsinkin kun hän ei aio lähteä pidempään Erasmus-vaihtoon. Mahdollisuus päästä toiseen maahan houkutteli häntä hakemaan.
"Koko muotoiluajattelun prosessi oli todella mielenkiintoinen. Minusta tuntuu, että tämä on ensimmäinen projekti, jossa todella näen, miten tutkimus vaikuttaa lopputuotteeseen ja miten työskentely eri tieteenalojen edustajien kanssa johtaa hyvään lopputulokseen", Alberto Salido tiivistää kurssin opit.
Kulttuurisen älykkyyden kasvattamista
Opettajana Sara Figueiredolle kansainvälisten opiskelijoiden osallistuminen työpajoihin tai kursseille tarjoaa erityisiä mahdollisuuksia kasvattaa kulttuurista älykkyyttä, joka on keskeinen taito työskennellä tehokkaasti ja kunnioittavasti erilaisissa kulttuurisissa yhteyksissä. "Opiskelijoiden läsnäolo tuo mukanaan erilaisia näkökulmia ja ajatuksia, jotka tekevät luokkakeskusteluista rikastuttavampia ja dynaamisempia, ja lisäksi se auttaa ihmisiä ymmärtämään paremmin eri kulttuureja. Se edistää kulttuurienvälistä kognitiota ja laajentaa sekä opettajien että oppilaiden näkökulmia, mikä on ratkaisevan tärkeää verkottuneessa maailmassamme", Sara selittää.
Kurssin ansiosta Monica Guri on pystynyt soveltamaan opintojensa aikana hankkimiaan tietoja käytännössä visionäärisen projektin avulla. "Olen myös pystynyt parantamaan ihmissuhdetaitojani, esimerkiksi johtamaan työryhmää, jakamaan ajatuksia ja esiintymään julkisesti", Monica kertoo.
- Julkaistu:
- Päivitetty: