Tyttöjen päivä tekee lukiolaisista professoreita – puhuvat tasa-arvosta ja somesta

Aalto-yliopiston ja Otaniemen lukion tempaus päästää nuoret nostamaan esiin teknologiaan ja yhteiskuntaan liittyviä asioita, joita he pitävät tärkeinä.
Kuvassa professori Risto Sarvas, etualalla näkyy kaksi Otaniemen lukion opiskelijaa
Työelämäprofessori Risto Sarvaksen saappaisiin astuu tyttöjen päivänä joukko lukiolaisia. Kuvat Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto

Mitä tekee 16-vuotias lukiolainen, kun hän pääsee päiväksi Aalto-yliopiston professoriksi? Se selviää perjantaina 11. lokakuuta eli kansainvälisenä tyttöjen päivänä, kun joukko Otaniemen lukiolaisia astuu työelämäprofessori Risto Sarvaksen saappaisiin.

Informaatioverkostojen koulutusohjelmaa johtavan Sarvaksen työhön kuuluu vaikuttaminen opetukseen ja julkiseen keskusteluun teknologian roolista yhteiskunnassa. Tempaus antaa tämän vallan hetkeksi lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille.

Päivän aikana pääasiassa nuorista naisista muodostuva lukiolaisryhmä puhuu informaatioverkostojen opiskelijoille heidän kiltahuoneellaan, lounastaa perustieteiden korkeakoulun dekaanin Jouko Lampisen kanssa sekä pitää puheenvuoroja tiedekeskus Heurekan yläkoululaisille järjestetyssä Tyttöjen päivä -tapahtumassa. Aalto-yliopisto puolestaan saa mahdollisuuden esitellä teknillisiä aloja nuorille, etenkin tytöille ja nuorille naisille.

Otaniemen lukiolaisia luokkahuoneessa keskustelemassa
Otaniemen lukiolaiset valmistautuivat Päivä proffana -tapahtumaan kuukauden ajan.
Lukiolainen kirjoittaa taululle "Kuka on tyttö?"
Yksi pienryhmistä jäsensi puhettaan ja mietti, millaista on olla tyttö.

Sosiaalinen media luo paineita etenkin tytöille

Otaniemen lukion opiskelijat ovat valmistautuneet päivään pienryhmissä kuukauden ajan yhdessä Sarvaksen ja äidinkielenopettajansa Ulla Helenius-Aron kanssa. Valmistautumisen aikana käydyissä keskusteluissa on toistuvasti noussut esiin esimerkiksi se, millaista on olla tyttö tänä päivänä.

Otaniemen lukiolainen Siiri Niemi

Vaikka usein kuulee, että Suomessa asiat ovat jo hyvin, sosiaaliset standardit ja stereotypiat ovat edelleen tosi vahvoja

Siiri Niemi, lukiolainen

Lukiolaisten tyttöjen päivänä pitämissä puheissa korostuvat teknologia ja yhteiskunnalliset asiat, mutta he saavat itse päättää, mitä asioita he tarkkaan ottaen haluavat käsitellä. Lukiolaiset Ella Kimanen ja Lumi Borgers aikovat keskittyä sosiaaliseen mediaan, sillä se vaikuttaa nuorten elämään paljon – halusi sitä tai ei.

”Somessa käsitellään eri tavalla tyttöjä ja poikia ja erilaisia ihmisiä. Siellä käyttäytyminen toisia ihmisiä kohtaan eroaa siitä, miten ihmiset käyttäytyvät esimerkiksi koulussa”, Kimanen huomauttaa.

Lukiolaiset huomauttavat, että sosiaalisessa mediassa voi sanoa mitä tahansa kenelle tahansa. Etenkin tytöillä on kovia paineita sen suhteen, että pitää olla ja näyttää tietynlaiselta. ”Oikeassa elämässä kukaan ei tule tuomitsemaan ja sanomaan, että näytät hirveältä tänään. Somessa niin voi sanoa”, Kimanen sanoo.

Borgers toivoo ryhmän puheenvuoron tuovan esiin sitä, millaista nuorten elämä on.

Monimuotoisuus on tärkeää niin tasa-arvolle kuin teknillisten alojen kehitykselle

Siiri Niemi haluaa tuoda oman ryhmänsä puheenvuoroissa esiin tasa-arvoa ja herätellä sitä kautta ihmisiä. ”Vaikka usein kuulee, että Suomessa asiat ovat jo hyvin, sosiaaliset standardit ja stereotypiat ovat edelleen tosi vahvoja”, Niemi huomauttaa.

Stereotypiat ja erilainen suhtautuminen eri ihmisiin heijastuvat osaltaan esimerkiksi koulutusvalintoihin. Tekniikan ja teknologian alat ovat edelleen erittäin miesvaltaisia. Suomessa noin 70 prosenttia tekniikan alan opiskelijoista on miehiä. Esimerkiksi tietotekniikan opiskelijoiden joukossa heidän määränsä on peräti 80 prosenttia.

Otaniemen lukiolainen Ella Kimanen

"Somessa käsitellään eri tavalla tyttöjä ja poikia ja erilaisia ihmisiä."

Ella Kimanen, lukiolainen

Risto Sarvas huomauttaa, että teknillinen osaaminen linkittyy monilla aloilla siihen, kenellä on valtaa. Kun osaamista on enimmäkseen miehillä, myös valta jakautuu epätasaisesti. Sarvaksen mukaan on siksi tärkeää rakentaa teknologista osaamista laajemmalle pohjalle. Monimuotoisuus on tärkeää myös alan uusiutumisen ja kehittymisen kannalta. ”Se rikkoo luutuneita asenteita ja tuulettaa pölyttyneitä stereotypioita”, Sarvas sanoo.

Siiri Niemi sanoo toivovansa, että lukiolaiset saisivat enemmän tietoa eri opiskeluvaihtoehdoista. Hänen mukaansa kaikki ovat kuulleet opinnoista lääketieteellisessä, oikeustieteellisessä ja kauppatieteellisessä. Olisi kuitenkin tärkeää tietää laajemmin, mitä kaikkia vaihtoehtoja on olemassa ja miten tulevaisuuden työelämään kannattaisi valmistautua. ”Jossain meille sanottiin, että noin puolet meistä päätyy ammatteihin, joita ei ole vielä edes olemassa”, Niemi huomauttaa.

Juuri tähän tarpeeseen pyrkiikin vastaamaan muun muassa Aalto-yliopiston, LUT-yliopiston ja Tampereen yliopiston järjestämä Shaking Up Tech -tapahtuma. Sen tavoitteena on kannustaa lisää nuoria naisia tekniikan aloille. Tapahtuma pidetään vuosittain lokakuussa, ja tänä vuonna se järjestettiin tyttöjen päivää edeltäneenä torstaina eli 10. lokakuuta 2019.

Lisätietoja

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Digitalism Challenge course kickoff 28.10.2019: students interviewing CEO of Fat Lizard Heikki Ylinen about reporting challenges of SMEs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. tarjoavat ratkaistavat haasteet palveluiden digitalisoinnin hackathon-kurssilla

Lähes 100 opiskelijaa ideoi ja toteuttaa reaaliaikatalouteen liittyviä digitalisaatioprojekteja.
Elisalle Oyj:lle yritysprojektin toteuttanut opiskelijatiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

eSIM-teknologian ansiosta SIM-kortit ovat pian historiaa

Opiskelijat saivat työstää eSIM & Brokering Connectivity -projektia Elisa Oyj:lle.
Nainen katsoo tummasävyisessä kuvassa oikeaan alaviistoon käsi pään takana
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

"Tekstiilit ovat rajattomia"

Maailman pelastaminen alkaa tekstiileistä, sanoo hollantilainen trendiennustaja Li Edelkoort.
Aalto University and Valmet challenge at Junction
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto ja Valmet haastavat Junctionin osallistujat kehittämään tulevaisuuden työpajan

Tehtävänä on parantaa telahiontaa anturidatan ja visualisointityökalujen avulla.