Tutkimus lisää ymmärrystä kestävistä tuotanto- ja kulutusjärjestelmistä kiertotaloudessa

Mitä tuore tutkimus tarjoaa metalli- ja puupohjaisten kuitujärjestelmien alalla kiertotalouden kannalta? Miten voidaan kehittää kestäviä liiketoimintamalleja ja hallintajärjestelmiä kiertotalouteen? Aalto Sustainability Hubin marraskuisessa seminaarissa haettiin vastauksia näihin kysymyksiin.
Aalto Sustainability Hub / Mari Lundström

Kiertotalouden tavoitteena on säilyttää materiaalit pidemmän ajan, mikä pysäyttää luonnonvarojen liiallisen käytön ja vähentää jätteiden kerääntymistä. Tutkimusta kaivataan siitä, miten materiaaleja saadaan takaisin monimutkaisista ainevirroista ja miten säilytetään materiaalien arvo. Myös innovatiivisia liiketoimintamalleja ja kiertotalouden virtojen sääntelyn malleja tarvitaan.

Professori Minna Halme kertoi, että kiertotalouden markkinat tarjoavat valtavia mahdollisuuksia. Markkinoiden arvioidaan olevan 4,5 biljoonaa dollaria maailmanlaajuisesti. Aalto-yliopiston Sustainability Hubin akateemisena johtajana toimiva Halme esitti useita esimerkkejä olemassa olevista onnistuneista yrityksistä ja kiertotalouden liiketoimintamalleista, joita voidaan luokitella esimerkiksi jakamistaloudellisiksi tai tuotteiden pitkäikäisyyteen tähtääviksi.

Uusimmat metallien talteenottoon ja kierrätykseen suunnitellut menetelmät ja prosessit olivat keskiössä professori Mari Lundströmin (kuvassa) puheenvuorossa, jossa esiteltiin Aalto-yliopiston tutkimuksessa kehitettyjä innovaatioita. Näitä ovat muun muassa menetelmät, joiden avulla kriittiset metallit saadaan talteen ja palautettua hyötykäyttöön. Myös menetelmät metallien talteenottoon akuista ovat kehittyneet.

Professori Mark Hughes esitteli puumateriaalien kierrättämisen etuja ja haasteita erityisesti rakennetun ympäristön näkökulmasta. Hän korosti puun kierrätyksen eri portaiden parempaa hyödyntämistä. Massiivipuusta tai viilutuotteista suoraan energiaan siirtymisen sijaan tulisi rakentaa järjestelmällisiä menetelmiä puun hyödyntämiseen esimerkiksi hiukkas- tai kuitupohjaisissa tuotteissa tai kemiallisissa raaka-aineissa.

Keskeinen osa kiertotaloutta ovat myös sen hallintakysymykset ja -ratkaisut, joihin osallistuvat niin yritykset, julkinen sektori kuin kansalaisjärjestötkin. Tohtori Samuli Patala esitteli esimerkkejä hiljattain tehdystä tutkimuksesta, joka koski kolmea järjestelmää Suomessa, Espanjassa ja Yhdysvalloissa. Tutkimustulokset korostivat tarvetta keskinäiseen sopeuttamiseen, kollektiivisen toiminnan mekanismien kehittämiseen sekä yhteisten periaatteiden ja keinojen löytämiseen tiedon ja arvon jakamiseen. Nämä kaikki ovat keskeisiä elementtejä kiertotalouden järjestelmien rakentamiseksi. Myös luottamuksen rakentaminen on Patalan mukaan erittäin tärkeää.

Seminaariyleisö nosti esiin myös uusia kysymyksiä skaalauksesta, materiaaleista, kulutuksesta ja hallinnasta sekä luottamuksen rakentamisesta. Vastauksessaan Mari Lundström tiivisti erinomaisesti kiertotalouden keskeiset aihealueet seuraavasti: teollisuuden integraatioprosessit ja niiden taloudellinen kestävyys, tuotteiden materiaalinen tunnistaminen ja aineiden parempi jatkohyödyntäminen, keräys ja kierrätys, prosessit kierrätettäville ja ei-kierrätettäville materiaaleille sekä tuotteen koko elinkaaren kattavat ajattelumallit ja prosessit.

Teksti: Annukka Jyrämä
Kuva: Cvijeta Miljak

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.