Tulevaisuuden tilintarkastajalta vaaditaan monialaista osaamista

Seminaarissa pohdittiin tilintarkastusalan tulevaisuutta digitalisaation ja robotiikan vaikuttaessa alan kehitykseen.
Perjantaina 18.5. pidetyn seminaarin järjestivät yhteistyössä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen laitos ja Patentti- ja rekisterihallituksen tilintarkastusvalvonta.

Tänä vuonna Future of Auditing -seminaarin keskiössä olivat erityisesti tilintarkastusalan toimintaympäristön ennakoidut muutokset, jotka heijastuvat ennen kaikkea siihen, millaista osaamista tilintarkastajilta tulevaisuudessa vaaditaan. Ehkä juuri siksi seminaari kiinnosti paitsi tilintarkastuksen ammattilaisia ja tutkijoita, myös Kauppakorkeakoulun opiskelijoita, joita oli osallistujien joukossa enemmän kuin aiemmissa vastaavissa tilintarkastusalan seminaareissa.

Yleisö osallistui vilkkaasti seminaarin paneelikeskusteluun, jossa alan asiantuntijat Deloittelta, PwC:ltä, KPMG:ltä, EY:ltä, eläkevakuutusyhtiö Varmalta sekä Tampereen kaupungilta, esittivät lyhyet puheenvuorot ja vastasivat yleisön kysymyksiin. Seminaarin aluksi professori David Hay Aucklandin yliopistosta esitti kokonaisvaltaisen, kansainvälisen kuvan tilintarkastuksen nykytilasta kohti tulevaisuuden toimintaympäristöä. Professori Jukka Sihvonen Vaasan yliopistosta avasi puolestaan omassa puheenvuorossaan Big Datan hyödyntämisen saloja liittyen kvalitatiiviseen tutkimukseen.

Työ automatisoituu ja erikoistuu, mutta kyse silti ihmisbisneksestä

Analytiikka, robotiikka, tekoäly, vaikean datan analyysi, digitalisaatio, standardisointi. Tilintarkastus on, monien muiden toimialojen tapaan, keskellä suurta muutosta. Aiemmin manuaaliseen työhön perustunut ala vaatii jatkossa tekijöiltään entistä enemmän monialaisuutta ja uusien teknologioiden ymmärtämistä. Toisaalta viimekädessä kyse on edelleen bisneksestä ja asiakassuhteesta, jossa ihmiset tekevät lopulliset päätökset. Näin ollen ihmissuhdetaidot ja myös ajoittain kyky kriittiseen ajatteluun ja asioiden kyseenalaistamiseen ovat edelleen tarpeen.

Asiakkaan näkökulmasta katsottuna tilintarkastajalta odotetaan ajassa kiinni olemista ja ymmärrystä siitä, mitä yritysten toimintaympäristöissä tapahtuu. Lisäksi odotetaan asiakkaan liiketoiminnan syvällistä tuntemista. ”Et keskustele vain numeroiden, vaan myös ihmisten kanssa”, kuten Varman talousjohtaja Pekka Pajamo asian kiteytti.

Tilintarkastajaksi opiskelevalta ja tilintarkastajaksi hakeutuvalta kauppatieteen maisterilta odotetaan laskentatoimen osaamisen lisäksi opintoja myös esimerkiksi taloustieteestä, johtamisesta, yhtiölainsäädännöstä ja tietotekniikasta. ”Me tarvitsemme hyvin monipuolisia ihmisiä meille töihin, ei samasta muotista ulos tulevia. Tärkeintä on kokonaisuuksien ymmärtäminen ja oikeaan asiaan keskittyminen sekä tietynlainen muuntautumiskyky”, sanoi Partner Antti Suominen EY:ltä.

Professori Lasse Niemen johtamassa paneelissa keskustelivat:
osakas/Partner Antti Suominen, EY
osakas/Partner Marcus Tötterman, KPMG oy ab
Johtaja/senior Manager Johan Groop, Deloitte Oy
Senior Manager Teemu Vieruaho, Pwc
Talousjohtaja/CFO Pekka Pajamo, keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma
Kaupunginreviisori Erja Viitala, Tampereen kaupunki.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.