Tulevaisuuden tietotyön teknologiat tutuiksi

Academic Initiative -ohjelma tuo IBM:n teknologiat ja kurssimateriaalit ilmaiseksi yliopiston opetus- ja tutkimuskäyttöön.
aalto_university_kari_harkonen_marimekko_lecture_11102016_photo_by_lasse_lecklin_13_fi.jpg

Tänä päivänä tietoa on valtavasti, mutta usein se on pirstaloituneena eri järjestelmissä. Tiedon ymmärtämiseksi ja analysoimiseksi tarvitaan kokonaisvaltaista osaamista ja tiedon arkkitehtuuria, yhtenäistä perustaa, jonka varaan eri tiedonhallinta- ja analytiikkajärjestelmät rakentuvat.

IBM:n Academic Inititiative -ohjelmaan liittymisen myötä Aalto-yliopiston opiskelijoille ja tutkijoille on tarjolla työkaluja ja kurssimateriaalia useilta tiedonhallinnan alueilta aina sen tilastoinnista analysointiin ja raportointiin.

”IBM on globaali toimija, jonka tuotteet tunnetaan kaikkialla, ja siksi ymmärrys niistä on hyödyllistä myös opiskelijoille”, sanoo dekaani Jouko Lampinen. ”Lisäksi yhteistyö tuo IBM:n muut mahdollisuudet, kuten erilaiset apurahat ja palkinnot, uudella tavalla opiskelijoiden ulottuville”.

Ohjelman kautta IBM pääsee osallistumaan tulevaisuuden osaajien kouluttamiseen, sekä tutkimusyhteistyöhön alueilla, joissa käytössä on yhteiset teknologiat.

”Haluamme tukea yliopistoja tarjoamalla omaa osaamistamme niin luennoitsijoiden, kurssimateriaalin kuin teknologiaratkaisujen kautta”, kertoo IBM:n Pohjoismaiden yliopistosuhteista vastaava johtaja Maarit Palo.

”On kaikkien etu, että opiskelijoilla on parhaat mahdolliset tietotyöhön liittyvät taidot ja tuorein tieto heidän siirtyessään työelämään. Tutkimuspuolella henkilöstömme ja tutkijoiden yhteen tuominen on niin ikään arvokasta”, sanoo Maarit Palo.

Edistyneet analytiikkavälineet opiskelijoiden käyttöön

Academic Initiative -ohjelman tarjoamasta kurssimateriaalista voi joko hakea inspiraatiota tai käyttää materiaalia osana kurssia.

Esimerkiksi kauppatieteiden kandidaattitason Management Information Systems -kurssilla opiskelijat suorittavat sertifikaatin IBM:n Watson Analytics -ohjelmaan BigDataUniversity.comin avoimella verkkokurssilla. Ohjelmalla on mahdollista itsenäisesti tuottaa ja käsitellä analytiikkaa suurista data-aineistoista.

”Watson Analyticsissä on luonnollista kieltä ymmärtävä käyttöliittymä, joka on suunniteltu tavallisille yrityskäyttäjille eikä vaadi opiskelijoiltakaan ohjelmointitaitoja analyysien tekemiseen”, kurssin vetäjä, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge sanoo.

Laajemmin analytiikkatyökaluja käytetään maisteritason Data Science for Business -kurssilla, joka on avoinna paitsi tieto- ja palvelujohtamisen maisteriopiskelijoille, myös kaikille Aallon maisteriopiskelijoille Analytics and Data Science -sivuaineen myötä. Kurssilla on käytössä sekä pilvipohjainen IBM Bluemix -sovelluskehitysalusta, että perinteisempi SPSS Modeler, jonka avulla opiskelijat saavat tuntumaa tiedonlouhinnan perusteisiin ja ennustavaan mallinnukseen.

Molemmilla kursseilla ovat jo vuosia olleet tärkeässä roolissa myös IBM:n vierailijaluennoitsijat, jotka esittelevät tuoreimpia esimerkkejä data-analytiikan, kognitiivisen tietojenkäsittelyn ja esineiden internetin alueiden sovelluksista.

”Academic Initiative -ohjelman myötä opintoihin tuotava tiivis työelämänäkökulma lisää opiskelijoiden, tulevien ammattilaisten, ymmärrystä, työelämätaitoja ja osaamispääomaa entisestään”, toteaa Johanna Bragge.

Lue myös Digioppia verkkokaupasta analytiikkaan –artikkeli

Kuva: Lasse Lecklin

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.