Toteutuvatko luottamus ja yhteisymmärrys digitaalisessa vuorovaikutuksessa?

DICIA tutkii muutoksia, joita palvelujen digitalisaatio aiheuttaa asiakasvuorovaikutukseen ja arvon luomisen käytäntöihin

The Digitalization of Customer Interaction (DICIA) projekti (04/2016 - 12/2018) käynnistyy TUTAn SEM-tutkimusryhmässä (Service Engineering and Management)

Digitalisaatio mullistaa palveluliiketoimintaa muuttamalla yritysten keinoja tuottaa arvoa asiakkaidensa kanssa. DICIA-tutkimusprojektissa tutkitaan niitä muutoksia, joita palvelujen digitalisaatio aiheuttaa asiakasvuorovaikutukseen, arvon luomisen käytäntöihin sekä palvelujen käyttäjien arvokokemusten muodostumiseen. Uudet teknologiat lisäävät toimijoiden, prosessien ja tuotteiden kytkeytymistä toisiinsa ja niihin liittyvän tietämyssisällön jakamista. Digitaalisuus tuo myös maailmanmarkkinat lähemmäksi suomalaisia yrityksiä. Haasteena on vanhoihin toimintatapoihin ja asenteisiin juuttuminen. Digitaalisuuden aiheuttaman muutoksen on läpäistävä yritysten strategia, ihmisten välinen toiminta ja yhteydet asiakkaisiin kokonaisuudessaan. Digitaalinen asiakasvuorovaikutus voi auttaa palvelujen tuottavuusparadoksin ratkaisemisessa, mutta kriittisiä kysymyksiä on yhä ratkaistavana: Kuinka asiakkaan arvokokemus muodostuu digitaalisessa vuorovaikutuksessa? Kuinka voidaan varmistaa, että ihmisten välisen vuorovaikutuksen keskeiset elementit, kuten luottamus, yhteisymmärrys ja jaettu käsitys arvon tuottamisen tavasta, toteutuvat digitaalisessa vuorovaikutuksessa?

DICIA-projekti tutkii digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämistä suomalaisten palveluntarjoajien liiketoiminnassa erityisesti tieto- ja viestintäteknologian, rakentamisen ja asiantuntijapalvelujen toimialoilla. Tutkimuksen tulokset tukevat suomalaisten palveluyritysten kilpailukykyä ja kansainvälistä kasvua.

Lisätietoja antaa projektipäällikkö Hanna Timonen, hanna.timonen (at) aalto.fi

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.