Uutiset

Toteutuvatko luottamus ja yhteisymmärrys digitaalisessa vuorovaikutuksessa?

DICIA tutkii muutoksia, joita palvelujen digitalisaatio aiheuttaa asiakasvuorovaikutukseen ja arvon luomisen käytäntöihin

The Digitalization of Customer Interaction (DICIA) projekti (04/2016 - 12/2018) käynnistyy TUTAn SEM-tutkimusryhmässä (Service Engineering and Management)

Digitalisaatio mullistaa palveluliiketoimintaa muuttamalla yritysten keinoja tuottaa arvoa asiakkaidensa kanssa. DICIA-tutkimusprojektissa tutkitaan niitä muutoksia, joita palvelujen digitalisaatio aiheuttaa asiakasvuorovaikutukseen, arvon luomisen käytäntöihin sekä palvelujen käyttäjien arvokokemusten muodostumiseen. Uudet teknologiat lisäävät toimijoiden, prosessien ja tuotteiden kytkeytymistä toisiinsa ja niihin liittyvän tietämyssisällön jakamista. Digitaalisuus tuo myös maailmanmarkkinat lähemmäksi suomalaisia yrityksiä. Haasteena on vanhoihin toimintatapoihin ja asenteisiin juuttuminen. Digitaalisuuden aiheuttaman muutoksen on läpäistävä yritysten strategia, ihmisten välinen toiminta ja yhteydet asiakkaisiin kokonaisuudessaan. Digitaalinen asiakasvuorovaikutus voi auttaa palvelujen tuottavuusparadoksin ratkaisemisessa, mutta kriittisiä kysymyksiä on yhä ratkaistavana: Kuinka asiakkaan arvokokemus muodostuu digitaalisessa vuorovaikutuksessa? Kuinka voidaan varmistaa, että ihmisten välisen vuorovaikutuksen keskeiset elementit, kuten luottamus, yhteisymmärrys ja jaettu käsitys arvon tuottamisen tavasta, toteutuvat digitaalisessa vuorovaikutuksessa?

DICIA-projekti tutkii digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämistä suomalaisten palveluntarjoajien liiketoiminnassa erityisesti tieto- ja viestintäteknologian, rakentamisen ja asiantuntijapalvelujen toimialoilla. Tutkimuksen tulokset tukevat suomalaisten palveluyritysten kilpailukykyä ja kansainvälistä kasvua.

 

Lisätietoja antaa projektipäällikkö Hanna Timonen, hanna.timonen (at) aalto.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Iines Veistola
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Iines Veistola

”Nykyinen työni tarjoaa minulle juuri niitä asioita, joista koulussakin eniten nautin: saan oppia joka päivä uutta, tutkia mitä erilaisimpia ilmiöitä ja haastaa itseäni jatkuvasti.”, kertoo Kauppakorkeakoulun alumni Iines Veistola.
Tiina ja Ari Mäkelä Ekonominaukiolla. Kuva: Roope Kiviranta
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun lahjoittajatarina: Tiina ja Ari Mäkelä

”On upeaa, että sekä Aalto-yliopisto että Kauppakorkeakoulu ovat molemmat poikkeuksellisen eteenpäin katsovia”
Koivukylän terveysaseman palvelukonsepti
Yhteistyö Julkaistu:

Palvelumuotoilua ja tilasuunnittelua yhdistävä kurssiyhteistyö ratkoi diabetespotilaiden palvelupolun haasteita

Sisustusarkkitehtuurin opiskelijat kehittivät käyttäjälähtöisiä tila- ja palvelukonsepteja Vantaan Koivukylän terveysasemalle.
Henri Salomaa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Henri Salomaa

”Työelämässä on tärkeää halu oppia, sillä osaaminen ja ammattitaito kehittyvät suurilta osin vasta käytännössä”, kertoo alumnimme Henri Salomaa, joka työskentelee Deloittella tilintarkastuksen Traineena ja samanaikaisesti opiskelee viimeistä vuotta laskentatoimen maisteriohjelmassa.