Uutiset

Toteutuvatko luottamus ja yhteisymmärrys digitaalisessa vuorovaikutuksessa?

DICIA tutkii muutoksia, joita palvelujen digitalisaatio aiheuttaa asiakasvuorovaikutukseen ja arvon luomisen käytäntöihin

The Digitalization of Customer Interaction (DICIA) projekti (04/2016 - 12/2018) käynnistyy TUTAn SEM-tutkimusryhmässä (Service Engineering and Management)

Digitalisaatio mullistaa palveluliiketoimintaa muuttamalla yritysten keinoja tuottaa arvoa asiakkaidensa kanssa. DICIA-tutkimusprojektissa tutkitaan niitä muutoksia, joita palvelujen digitalisaatio aiheuttaa asiakasvuorovaikutukseen, arvon luomisen käytäntöihin sekä palvelujen käyttäjien arvokokemusten muodostumiseen. Uudet teknologiat lisäävät toimijoiden, prosessien ja tuotteiden kytkeytymistä toisiinsa ja niihin liittyvän tietämyssisällön jakamista. Digitaalisuus tuo myös maailmanmarkkinat lähemmäksi suomalaisia yrityksiä. Haasteena on vanhoihin toimintatapoihin ja asenteisiin juuttuminen. Digitaalisuuden aiheuttaman muutoksen on läpäistävä yritysten strategia, ihmisten välinen toiminta ja yhteydet asiakkaisiin kokonaisuudessaan. Digitaalinen asiakasvuorovaikutus voi auttaa palvelujen tuottavuusparadoksin ratkaisemisessa, mutta kriittisiä kysymyksiä on yhä ratkaistavana: Kuinka asiakkaan arvokokemus muodostuu digitaalisessa vuorovaikutuksessa? Kuinka voidaan varmistaa, että ihmisten välisen vuorovaikutuksen keskeiset elementit, kuten luottamus, yhteisymmärrys ja jaettu käsitys arvon tuottamisen tavasta, toteutuvat digitaalisessa vuorovaikutuksessa?

DICIA-projekti tutkii digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämistä suomalaisten palveluntarjoajien liiketoiminnassa erityisesti tieto- ja viestintäteknologian, rakentamisen ja asiantuntijapalvelujen toimialoilla. Tutkimuksen tulokset tukevat suomalaisten palveluyritysten kilpailukykyä ja kansainvälistä kasvua.

 

Lisätietoja antaa projektipäällikkö Hanna Timonen, hanna.timonen (at) aalto.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Kuusi opiskelijaa ovat kokoontuneena ryhmätyötilaan. Yksi opiskelijoista osoittaa post-it-lapuista täytetylle valkotaululle.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Ennätysmäärä opiskelijoita suoritti ITP:n sivuaineopinnot

ITP:n monitieteelliset opiskelijatiimit työstivät onnistuneesti lähemmäs 20 digiaiheista bisnesprojektia yhteistyössä julkisten ja yksityisten organisaatioiden kanssa.
Kuva: Matti Ahlgren.
Yhteistyö Julkaistu:

Euroopan paras tekoälytutkimus yhteen – Suomen FCAI mukana 30 tutkimusyksikön verkostossa

ELLIS-verkoston tavoite on taata Euroopan kyky kilpailla maailman tekoälykeskusten kanssa ja luoda vahva perusta eurooppalaisten arvojen mukaiselle tekoälyn kehittämiselle.
kuvassa kaksi miestä, joista toinen esittelee mitali kaulassa saamaansa kunniakirjaa punaisissa kansissa
Yhteistyö, Palkitut Julkaistu:

Professori Jarmo Suomiselle Shanghain kunniapalkinto

Jarmo Suominen on saanut Shanghain kaupungin myöntämän Magnolia Award -kunniapalkinnon.
Green nudges illustration, two people walking on a dirt road in a park
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto Sustainability Hub lanseeraa uuden Green Nudge Team -ohjelman opiskelijoille

Green Nudge Team -ohjelma hakee opiskelijoita, jotka haluavat edistää kestävää kehitystä Aalto-yliopistossa merkityksellisen ja käytännöllisen tiimitoiminnan kautta.