Tilasuunnittelun opiskelijat toteuttivat IKEA:lle valoinstallaation

Installaatiot muistuttavat valon merkityksestä ja järkevästä energian kulutuksesta.
Suomen valoinstallaatiot ovat ensimmäiset IKEA-tavarataloissa maailmanlaajuisesti.

Espoon ja Vantaan IKEA-tavarataloissa pääsee tutustumaan Aalto-yliopiston tilasuunnittelun opiskelijoiden toteuttamiin uniikkeihin valoinstallaatioihin, joissa on hyödynnetty energiatehokkaita IKEA Led-valoja.

– IKEA Valaistuminen -projekti oli opiskelijoillemme mieluinen yhteistyö, sillä kestävä kehitys ja energia-ajattelu edustavat Aalto-yliopiston arvomaailmaa, kertoo Aalto-yliopiston tilasuunnittelun professori Pentti Kareoja.

Kestävä kehitys on myös IKEAn toiminnan yksi kulmakivistä. IKEA on mukana tämän syksyn Pariisin ilmastokokouksessa nyt marras-joulukuussa yhteistyökumppanina sekä sponsorina. IKEA päätti ympäristöteeman tiimoilta kutsua Suomessa muotoilu- sekä käsi- ja taideteollisuusalan oppilaitoksia toteuttamaan ilmastokysymyksiin herätteleviä teoksia kaikilla tavaratalopaikkakunnillaan.

– Halusimme tehdä suomalaisten suunnittelijalupausten kanssa yhteistyötä ja samalla herätellä ihmisiä miettimään omien arkisten tekojen vaikutusta ympäristöön. Yksi tällainen teko on kodin lamppujen vaihtaminen energiatehokkaisiin Led-lamppuihin, kertoo IKEA Suomen viestintäjohtaja Kirsi Gotthardt.

– Olemme todella vaikuttuneita yhteistyöopiskelijoiden huipputasokkaista installaatioista ja siitä, miten luovasti projektin teemoja tuotiin esille niiden kautta, jatkaa Kirsi Gotthardt.

– Valoinstallaatioiden suunnittelu on ollut inspiroivaa ja haastavaakin - toivomme Espoon ja Vantaan tavarataloissa olevien teosten herättävän tunteita ja kiinnostusta. Niissä näkyy opiskelijoiden usko valoisaan tulevaisuuteen maailman kriiseistä huolimatta. Empaattisuus on nuorten suunnittelijoiden voimavara ja se näkyy hienosti näissä projekteissa, kertoo Aalto-yliopiston tilasuunnittelun professori Pentti Kareoja.

Vantaan tavaratalon LUX-valoinstallaatio juhlistaa käyttöesineiden ja valon kauneutta sekä merkityksellisyyttä joka päiväisessä elämässä. Samalla se kannustaa tekemään kestävää kehitystä tukevia valintoja ihmisten arjessa. Installaatio pyrkii lisäksi herättämään ajatuksia solidaarisuudesta - kestävä kehitys ei ole ainoastaan ekologista tai taloudellista, mutta myös sosiaalista.

–  Perustarpeet kuten valo ja ravinto ovat meille kaikille loppujen lopuksi samat. Meidän tulisi mahtua saman pöydän äärelle, sillä vain yhdessä toimimalla voimme luoda valoisamman tulevaisuuden kaikille meistä, kuvailevat sisustusarkkitehtuurin opiskelijat Mari Lindberg ja Linda Vanni Aalto-yliopistosta.

Oppilaitosyhteistyötä kuudelta IKEA-paikkakunnalla

•             Espoo ja Vantaa: Aalto-yliopisto, tilasuunnittelun opiskelijat

•             Tampere: Tampereen seudun ammattiopisto TREDU, käsi- ja taideteollisuusalan opiskelijat

•             Raisio: Turun Taideakatemia (Turku AMK), kuvataiteen opiskelijat

•             Jyväskylä: Jyväskylän ammattiopisto, puualan artesaaniopiskelijat

•             Kuopio: Savonia ammattikorkakoulu, muotoilun opiskelijat

IKEA Vantaa
Installaatio: LUX

”LUX-valoinstallaatio juhlistaa käyttöesineiden ja valon kauneutta sekä merkityksellisyyttä
jokapäiväisessä elämässämme, samalla kannustaen tekemään kestävää kehitystä tukevia
valintoja arjessamme. Näkökulmaa vaihtamalla asiat voidaan nähdä toisenlaisessa valossa.
Esimerkiksi tavanomaisia käyttöesineitä, kuten lusikoita, toisiinsa yhdistämällä voidaan saada
aikaan jotain uutta, ylellistä ja valovoimaista. Lusikoiden, peilaavien materiaalien ja alumiinin
heijasteleva pinta herää eloon valojen syttyessä.”

Työryhmä:
Linda Vanni, Malachi Cook ja Mari Lindberg
Sisustusarkkitehtuuri
Aalto Yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

IKEA Espoo
Installaatio: Perspective
kuvat: Pasi Salminen

”Kun näemme asiat uudesta näkökulmasta, näemme ne samalla uudessa valossa.
Installaatiomme, joka perustuu tähän ajatukseen kuvaa sitä, miten asian voi ymmärtää paremmin näkökulmaa vaihtamalla ja miten monta asiaa voi sulautua yhdeksi. Erityisen olennaista tämä on ihmisiä maailmanlaajuisesti koskettavien tapahtumien, kuten ilmastonmuutoksen tai pakolaiskriisin kohdalla. Installaatiossamme tila on täytetty lampuilla näennäisen sattumanvaraisesti. Tietystä näkökulmasta tarkasteltuna lampuista kuitenkin muodostuu ihmisen toiminnan ja välittämisen symboli – käsi.”

Työryhmä:
Thomas Tyrrell Adolph (Creative Sustainability), Manuel Francisco Fonseca (Product and
Spatial Design), Hélène Lacombe (Product and Spatial Design)
Aalto Yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.