TET-harjoittelu – sukellus Aalto-yliopistoon

"TET-jakso Aalto-yliopistossa oli mahtava – opettavaa ja uudenlaista. En ole koskaan kuvitellut työskentelyn olevan tuollaista!"
aalto-tet_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston kokeellinen tuotekehitysalusta, Design Factory, on syksystä 2016 lähtien toiminut Työelämään tutustumisen harjoittelupaikkana pääkaupunkiseudun peruskoululaisille.

”TET-kokeilun tavoitteena on innostaa nuoria kiinnostumaan korkeakoulutuksesta ja Aalto-yliopiston tarjoamista poikkitieteellisistä opiskelumahdollisuuksia”, kertoo Aaltonaut-sivuaineen vastuuopettaja Elina Kähkönen.

”Harjoittelu yliopistossa on kiinnostanut nuoria, sillä syksyn aikana Design Factorylla on ollut jo 14 koululaista tutustumassa työelämään”, iloitsee TET-kokeilun vetäjä, projektipäällikkö Tiina Tuulos.

TET-harjoittelijoita on ollut Design Factorylla aiemminkin, mutta nyt toiminta on järjestelmällisempää. Kuluvan lukuvuoden alussa Design Factory lähestyi pääkaupunkiseudun peruskouluja ja opinto-ohjaajille välitettiin tieto tarjolla olevista TET-harjoittelupaikoista.

”Harjoittelijat työskentelevät yhden tai kahden viikon mittaisen jakson ajan projektiluontoisessa tehtävässä”, Tiina Tuulos kertoo. ”Projektin sisältö suunnitellaan yhdessä harjoittelijoiden kanssa etukäteen, jotta nuoret pääsevät kehittämään omaa osaamistaan mahdollisimman pitkälle. Tämän syksyn projekteissa harjoittelijat ovat päässeet tekemään muun muassa tyttöjä tekniikan ja matematiikan aloille kannustavan videon, kokeilemaan 3D-tuostamista sekä antamaan ehdotuksia siitä, miten koulutuksesta voisi tehdä innostavampaa yläkouluikäisille pojille.”

Kirkkonummen Nissnikun yhtenäiskoulun opiskelijoiden, Oliverin ja Villen, TET-harjoitteluprojekti liittyi tulevaisuuden lentomatkustamokonsepteihin nuorten näkökulmasta.

“Airbus-projektin aikana opin oma-aloitteisuutta, tiedonhakua ja ryhmätyötä. Yllättävää oli joutua heti oikeaan projektiin mukaan, mutta ei se todellakaan huono asia ollut. Kaikkein parasta mielestäni oli se, että asioita sai tehdä paljon itsenäisesti ja kaverin kanssa ja ihmiset Design Factorylla oli erittäin mukavia ja ymmärtäväisiä,” Oliver kuvailee.

Harjoittelussa nuoret toimivat asiantuntijoina ja tarjotut tehtävät ovat sellaisia, joihin he pystyvät tarjoamaan oman näkökulmansa. Design Factoryn toimintamalli perustuu ryhmätyöhön, joten myös TET-harjoittelijat työskentelevät pareittain. Tuotekehityksessä käytetyn mallin mukaan, nuoret pääsevät itsenäisesti pallottelemaan ajatuksiaan ja kokeilemaan ideoitaan. Design Factoryn yhteisön tarjoama tuki ja ammattitaito on kuitenkin aina harjoittelijoiden saatavilla.

“TET-jakso Aalto-yliopistossa oli mahtava. Mahtavalla tarkoitan opettavaa ja uudenlaista. En ole koskaan kuvitellut työskentelyn olevan tuollaista. Oman projektin tekeminen oli ihanaa,” kertoo TET-harjoittelija Maija Pakilan yläasteelta.

“Haluamme TET-harjoitteluhankkeella herättää nuoret pohtimaan sitä, mitä työelämä on nykypäivänä ja mitä se tulee olemaan tulevaisuudessa,” kertoo Tiina Tuulos.

Aalto-yliopistossa harjoittelijat pääsevät tutustumaan projektilähtöiseen työntekoon kansainvälisessä ympäristössä. Design Factoryn pääasiallinen työkieli on englanti ja harjoittelijat pääsevätkin halutessaan vahvistamaan omia englannin kielen taitojaan.

“Vaikka meidän piti puhua englanniksi, niin silti ymmärsimme toisiamme ja saimme kaiken aikaan,” iloitsee Maija.

Design Factoryn TET-kokeilu jatkuu keväällä 2017.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Martti Jerkku
Design Factory
Puh. 044 025 1088

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.