Tekniikan yliopistojen yhteistyö on yhä monipuolisempaa

Suomen seitsemän tekniikan yliopistoa kehittävät yhdessä opetuksen laatua ja karsivat päällekkäisyyksiä.

Tekniikan yliopistot ovat tehneet yhteistyötä opiskelijavalinnoissa jo 40 vuotta. Yliopistojen keskinäisten työnjakokeskustelujen myötä yhteistyö on syventynyt ja monipuolistunut.

Suomen seitsemän tekniikkaa tutkivaa ja opettavaa yliopistoa ovat keskustelleet tekniikan eri alojen profiloinnista ja työnjaosta.Yliopistojen omasta aloitteesta alkanut profilointityö on tuottanut useita konkreettisia tuloksia. Profilointityössä on selvitetty se, miten koulutusalat ja -ohjelmat sekä tutkintomäärät jakautuvat yliopistojen kesken, miten tekniikan alat ovat eri yliopistoissa edustettuina ja mikä niiden tieteellinen taso on sekä kerätty tietoa tutkimuksen infrastruktuureista.

Keskustelujen konkreettinen tulos on prosessi, joka vuosittain tuottaa kaikkien yliopistojen käyttöön ajantasaisen tiedon professuureista, koulutusohjelmista ja infrastruktuureista sekä siitä, mitä muutoksia niissä on odotettavissa muutaman seuraavan vuoden aikana. Näin päästään eroon tahattomista päällekkäisyyksistä eikä mikään kansallisesti tärkeä teema jää kattamatta. Tilannekuva auttaa yliopistoja suuntaamaan voimavaroja omille vahvuusalueilleen esimerkiksi uusien professuurien aloja määriteltäessä.

Yhteistyötä opetuksessa ja infrastruktuureissa

Profilointityön tuloksena on ensimmäistä kertaa laadittu koulutusalakohtainen ja yksityiskohtainen selvitys toteutuneista ja tulevista tutkinnoista. Keskusteluissa tunnistettiin useita kursseja, joita jatkossakin opetetaan kaikissa yliopistoissa. Näitä kursseja yhdessä kehittämällä parannetaan opetuksen laatua. Infrastruktuurien osalta tunnistettiin ne, joissa yhteistyötä on mahdollista tehdä. Tieto auttaa luomaan kansallisesti laadukkaampaa infrastruktuuria entisillä resursseilla.

Muun muassa kaivannaisalan osalta neljä alaa opettavaa ja tutkivaa yliopistoa on valinnut omat painopistealueensa siten, että koko kaivannaisalan arvoketjua tutkitaan ja opetetaan kattavasti Suomessa, mutta päällekkäistä opetusta ja tutkimusta ei juuri ole.

‒ Olen iloisesti yllättynyt nähdessäni, kuinka paljon konkreettisia asioita tekniikan yliopistojen keskusteluissa on jo saatu aikaan. Uutena rehtorina pääsen aloittamaan työni tuoreiden kansallisten tilannekuvien pohjalta, toteaa Lappeenrannan teknillisen yliopiston rehtori Anneli Pauli.

Yliopistojen tavoitteena on kehittää toimintaansa laadukkaammaksi, kansainvälisemmäksi, vaikuttavammaksi ja tehokkaammaksi. Kiristyvä kansainvälinen yliopistokilpailu tutkimusrahoituksesta, opiskelijoista ja professoreista vaatii yliopistoja keskittymään vahvuuksiinsa ja rakentamaan itselleen omaleimaisen profiilin. Työnjako- ja profilointityössä ovat olleet mukana Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi.

40 vuotta yhteisvalintaa

Diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen uusien korkeakouluopiskelijoiden yhteisvalinta täyttää tänä syksynä 40 vuotta. Pitkään jatkuneen yhteistyön kunniaksi yliopistot järjestävät tekniikan koulutuksen tulevaisuutta luotaavan Tekniikan koulutuksen horisontti 2024 -juhlaseminaarin 21.10.2014 Dipolissa, Espoossa. Seminaarissa pohditaan muun muassa sitä, mikä on ylioppilastutkinnon rooli yliopistojen opiskelijavalinnoissa ja miten teollisuuden odotukset ja opiskelijoiden toiveet kohtaavat.

 

Lisätietoja:

Tekniikan yliopistojen vararehtorit

Avustava vararehtori Mauri Airila
Aalto-yliopisto
[email protected]
p. 050 568 0035

Lisää tästä aiheesta

Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu