”Tarpeeksi hyvä” on usein ”ihan fine”

Ryhmämentorointitapahtuma toi Kauppakorkeakoulun alumnit ja opiskelijat yhteen keskustelemaan työelämästä.
Group Mentoring event at the School of Business 20.3.2019
Kauppakorkeakoulun opiskelijat tapasivat koulun alumneja ryhmämentorointitilaisuudessa. Etualalla alumni Ekaterina Tolpa (vas.) keskustelee oman mentorointiryhmänsä kanssa. Kuva: Roope Kiviranta

”Sain kuulla käytännössä, millaisia työtehtävät ovat itseäni kiinnostavalla alalla ja keskustelu alumnin kanssa vähensi työelämään siirtymiseen liittyviä pelkojani.”

Näin eräs Kauppakorkeakoulun opiskelija kommentoi ryhmämentorointitapahtumaa, joka järjestettiin maaliskuun lopulla. Kauppakorkeakoulussa haluttiin lähteä kokeilemaan lyhytkestoista ryhmämentorointia, jossa opiskelijoilla on mahdollisuus keskustella pienissä ryhmissä eri tehtävissä toimivien alumnien kanssa. Keskusteluissa painottuivat työelämässä vaadittavat taidot ja oman osaamisen kehittäminen.

Tilaisuuteen osallistunut alumni Anni Harju pitää ryhmämentorointia mielekkäänä tapana auttaa opiskelijoita ja neuvoa heitä uravalinnoissaan. ”Mielestäni pienryhmäkeskustelut toimivat paljon paremmin kuin massaluennot tai paneelit, joissa opiskelijoiden kanssa ei pääse keskustelemaan yhtä intensiivisesti”, sanoi Harju.

”Ryhmämentoroinnissa yhtenä ajatuksena onkin laskea rimaa lähteä keskustelemaan alumnin kanssa. Pieni ryhmä mahdollistaa sen, että opiskelijat voivat olla niin kuunteluoppilaina kuin kysyjänroolissa, mikä tuntuu itselle omimmalta. Olemme järjestäneet jo vuosien ajan erilaisia uratapahtumia, joissa opiskelijat ovat kuulleet alumnien uratarinoita ja päässeet juttelemaan alumnien kanssa. Kauppakorkeakoululla on paljon aktiivisia alumneja, mikä mahdollistaa tällaisten tapahtumien järjestämisen. Tästä tapahtumasta tulee hyvä lisä uratapahtumiimme jatkossakin”, kertoo Tanja Makkonen Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluista.

Oman osaamisen tunnistaminen tärkeää

Myös tilaisuuteen osallistuneet opiskelijat antoivat illasta positiivista palautetta.

Taloustieteen ja CEMSin maisteriohjelmassa opiskeleva Juhana Peltomaa kertoi alumni Samuele Machìn vahvistaneen ajatusta, että omalla aktiivisuudella on merkitystä siinä, millaisiin tehtäviin päätyy. Hän rohkaisi kerryttämään kokemusta myös oman pääaineen ulkopuolelta, kuten opiskelijajärjestöistä ja muiden alojen kursseilta, joiden avulla voi suunnata omaa tulevaisuuden työllistymistä haluamaansa suuntaan. Hän myös kehotti tuomaan omaa hyvää asennetta ja osaamista selkeästi esille työnhaussa. Oman osaamisen tunnistaminen on tärkeää, mutta Samuele painotti myös, että ”tarpeeksi hyvä” on usein ”ihan fine”.

”Osallistuin Mikko Rummukaisen ryhmään, jossa hän kertoi omista kiinnostuksen kohteistaan ja oman osaamisensa kehittymisestä. Mikko puhui myös pehmeiden taitojen tärkeydestä, mikä on mielestäni erittäin hyvä muistaa etenkin näin kauppatieteiden opiskelijan näkökulmasta”, kertoi laskentatoimen opiskelija Wenyang Xu.

Tanja Makkosen ja tilaisuuden toisen järjestäjän, Kauppakorkeakoulun alumnikoordinaattorin Emilia Nevalaisen mukaan kokeilu oli onnistunut. Tilaisuuteen kutsuttujen viiden alumnin ryhmät varattiin täyteen lähes saman tien ilmoittautumisen alettua ja itse tilaisuudessa keskustelua olisi riittänyt pitkälle iltaan.

Tilaisuuteen osallistuneet alumnit:

Anni Harju, Futurice (IDBM)

Ekaterina Tolpa, Lumi Accessories (ISM/CEMS)

Samuele Machì, Nokia (Economics/CEMS

Mikko Rummukainen, Vapamedia (International Business)

Antti Honka, Salaxy (Finance)

Lisätietoa:

Tanja Makkonen

Senior Manager, Career Services

Emilia Nevalainen

Alumni Relations Coordinator

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.