Suomen pankin pääjohtaja odottaa uusia innovaatioita

Erkki Liikanen puhui Tietotekniikan ja Elektroniikan seuran 90-vuotisen taipaleen kunniaksi järjestetyssä E-illassa Otaniemessä.

”On tuotteita, jotka muuttavat tapaamme toimia, mutta joilla ei ole hintaa”, Suomen pankin pääjohtaja Erkki Liikanen avasi syitä, miksi digitalisaatio ei ole vielä kiihdyttänyt talouskasvua.

Hän perusteli, etteivät ilmaiset palvelut näy bruttokansantuotteessa, vaikka parantavatkin elintasoa.

”Vietin 17-vuotiaana Amerikassa vuoden, enkä koko aikana soittanut yhtäkään puhelua Suomeen. Kuitenkin viime talvena ollessani Zimbabwessa lastenlasteni kanssa, soitin päivittäin Suomeen skypellä. Jos tuote tai palvelu muuttaa elintasoa, niin kyllä sen pitäisi jotenkin näkyä”, Liikanen sanoo Tietotekniikan ja Elektroniikan seuran 90-vuotisen taipaleen kunniaksi järjestetyssä E-illassa 29. marraskuuta Otaniemessä.

Maksuttomat digitaaliset palvelut kuten Skypen ilmaisversio ja whatsApp nostavat elintasoa, mutta näkyvät BKT:ssa vain välillisesti. Liikanen odottaakin digitalisaation nostavan työn tuottavuuden kasvuun, kunhan arkea helpottaville ilmaisille sovelluksille lätkäistään hintalappu.

”Pitää löytää ne innovaatiot ja sovellukset, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan”, hän uskoo.

Pesukone nosti työn tuottavuuden kasvuun

Liikanen nostaa ajan vaikutuksen perustellessaan, miksi talouskasvussa ei vielä näy digitalisaation vaikutusta. Digitalisaation uusin aalto on äskettäin alkanut ja mobiililaitteiden käyttö on yleistynyt vasta viime vuosina. Teknologiset murrokset ovat olleet hitaita myös historiassa, esimerkiksi sähkön keksimisen myötä kehitettiin pesukone, joka oli syy 1930-luvulla alkaneeseen työn tuottavuuden nousuun.

”Kuulostaa vitsikkäältä, mutta pesukone vapautti naiset pyykkäämiseltä ja sen seurauksena naisille jäi aikaa työntekoon”, Liikanen perusteli.

Pesukone oli markkinoilla jo vuodesta 1910, mutta innovaatiot vaikuttavat talouskasvuun aina viiveellä. Liikanen odottaa digitalisaation kiihdyttävän talouskasvua tulevaisuudessa, kunhan löytyy digitalisaation oma pesukone eli innovaatio, joka parantaa elintasoa, ja josta ihmiset ovat valmiita maksamaan.

Tietotekniikan ja Elektroniikan Seura valitsi vaalikokouksessa uudeksi puheenjohtajaksi Aalto-yliopiston Professor of Practice Jarno Limnéllin.

Teksti ja kuva Anita Nuutinen

URL kopioitu

Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto Digital Creatives Batch 5 Kickoff iWing/Agrid/Aalto 12032024
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto Digital Creatives -ohjelmaan valittiin 14 ideaa

Aalto-yliopiston viides luovien alojen esihautomo-ohjelma alkoi Aalto Startup Centerissä 12.3.2024.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Iivo Vehviläinen ulkona metsässä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taloustieteilijä: Vesivoiman luonnonvaravero toisi tuloja ja parantaisi ympäristön tilaa

Luonnonvaravero olisi keino ohjata ympäristönsuojelusta aiheutuvia kuluja niin, etteivät ne koituisi yksin sähkönkuluttajien kontolle.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Mediatiedotteet Julkaistu:

Hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita – toisaalta huonosti voiva tiimi voi koostua hyvinvoivista yksilöistä

Uuden tutkimuksen mukaan hyvinvoivat tiimin jäsenet voivat muodostaa huonosti voivan tiimin, ja toisaalta hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita. Tutkimustulokset on julkaistu äskettäin arvostetussa Journal of Organizational Behavior -lehdessä.