Suomen kielen MOOC-kurssilla on ennätysmäärä ilmoittautuneita

Ilmoittautuneet kiittelevät mahdollisuutta opiskella suomea verkossa.
finnish_course_fi_fi.jpg

Kesäkuussa alkavalle suomen kielen Introductory Finnish -verkkokurssille on ilmoittautunut yli 1400 opiskelijaa Yhdysvalloista, Venäjältä, Saksasta, Espanjasta ja Italiasta ja paljon myös Aasiasta; erityisesti Japanista, ja myös Kiinasta ja Vietnamista.

”Kurssille osallistuu paljon Suomessa tällä hetkellä yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa opiskelevia ja työssä olevia ihmisiä sekä kotimaihinsa jo palanneita opiskelijoita. Yhdysvalloista ja Kanadasta kurssille osallistuu toisen ja kolmannen polven suomalaisia, jotka haluavat oppia esi-isiensä kieltä. Lisäksi kurssilla on suuri joukko ihmisiä, jotka ovat innoissaan suomalaisesta kulttuurista: muumeista, arkkitehtuurista, musiikista, suomalisesta yhteiskunnasta ja koulutuksesta”, kurssin opettaja ja kehittäjä Aija Elg listaa esimerkkejä kurssille ilmoittautuneista.

Huhtikuun kurssia kehitettiin pilotista saadun palautteen pohjalta. Kehittäminen kannatti, sillä palaute oli tosi kiittävää eikä kesäkuun kurssia tarvitsekaan paljoa hioa.

”Olemme saaneet yli tuhat viestiä, joissa palautteen antajat ovat olleet innoissaan siitä, että nyt tarjoutuu mahdollisuus opiskella suomen kieltä verkossa ja olla samalla yhteydessä kurssin muihin opiskelijoihin. Olemme luoneet kurssilaisille Introductory Finnish Fans -nimisen Facebook-ryhmän, jossa he voivat paremmin tutustua toisiinsa ja mahdollisesti sopia jopa tapaamisia. Yhteydenpito on ollut vilkasta.”

Mikä on nimesi suomeksi?

Kurssi alkaa pienellä tietoiskulla suomen kielen keskeisistä piirteistä. Aluksi esitellään muutamia opiskelijan kannalta mukavia asioita, esimerkiksi ettei suomen kielessä ole artikkeleita eikä maskuliini-ja feminiinimuotoja. Opiskelijoille kerrotaan myös, että suomea on helppo kirjoittaa, koska kieltä kirjoitetaan niin kuin äännetään. Videoiden opastuksella harjoitellaan ääntämistä ja opitaan tervehtimään ja esittelemään itsensä. Opiskelijoilla on myös oma Suomi-nimi, jonka he saavat Visit Finland -sivuilta löytyvästä nimigeneraattorista. Monet ovat ottaneet Suomi-nimensä käyttöön muun muassa Facebook-profiilissa.

”On hienoa huomata, että suomen kielestä ja kulttuurista ollaan todella kiinnostuneita ja että Suomi-ystäviä on joka puolella maailmaa. Olemme myös iloisia, että kurssi lisää Aalto-yliopiston näkyvyyttä maailmalla, ja kurssin ohessa onkin mahdollista mainostaa Aallon tarjoamia muita kursseja ja opiskelumahdollisuuksia. Kurssilta saamamme kiittävä palaute kannustaa meitä jatkamaan sen kehittämistä. Monessa viestissä on toivottu kurssille jatkoa, ja Kielikeskuksessa pohditaankin olisiko se mahdollista toteuttaa”, kertoo ilahtunut Aija Elg.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.