Uutiset

Suomalaiset kaupan asiantuntijat tutustuivat Japanin vähittäiskauppamarkkinoihin

Japani tarjoaa kiinnostavia vähittäiskaupan liiketoimintakonsepteja ja digitaalisia palveluratkaisuja.
Vierailulla Suomen Tokion suurlähetystössä. Keskellä suurlähettiläs Manu Virtamo, vuorineuvos Maarit Toivanen-Koivisto (vas.) ja Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja (oik.).

Erityisesti japanilaisten vähittäiskauppayritysten kyky palvella asiakkaita, luoda ainutlaatuisia asiakaskohtaamisia, hallita asiakastietoa ja rakentaa tehokas kuluttajalogistiikka herättävät mielenkiintoa suomalaisissa asiantuntijoissa.

Kauppakorkeakoulun professorit Lasse Mitronen ja Arto Lindblom järjestivät yhdessä Kaupan liiton tutkimusvaliokunnan kanssa kaupan ylimmän johdon opintomatkan Tokioon 26.–30.10.2014. Matkan toteutukseen osallistuivat myös Suomen Tokion suurlähetystö, Suomen Japani Instituutti ja Finnpron Tokion vientikeskus. Matkalle osallistui johtajia suurista suomalaisista vähittäiskauppayrityksistä.

– Matka oli erittäin avartava ja tarjosi suomalaisille liikkeenjohtajille hyvin kiinnostavan näkymän kaupan alan kehitys- ja muutostrendeihin Japanissa, toteaa matkalle osallistunut toimitusjohtaja Juhani Pekkala Kaupan liitosta.

Matkan aikana kuultiin useita korkeatasoisia asiantuntijapuheenvuoroja ja perehdyttiin japanilaisiin vähittäiskauppaketjuihin yritys- ja myymälävierailuin. Vierailut avasivat hyvin muun muassa japanilaisten yritysten asiakaskeskeistä palvelukulttuuria. Seminaarin yksi osuus järjestettiin Suomen Tokion suurlähetystössä.

Japani on monien mahdollisuuksien maa suomalaisille yrityksille

– Suomi tunnetaan Japanissa korkeasta osaamistasostaan ja suomalaisuus herättää japanilaisten keskuudessa luottamusta. Nämä tekijät luovat vahvan pohjan Japanissa toimimiselle, kertoi suurlähettiläs Manu Virtamo Suomen Tokion suurlähetystöstä.

Matkalla vierailtiin myös japanilaisessa Rakuten-yhtiössä. Voimakkaasti kasvava ja kansainvälistyvä Rakuten on kehittänyt online-pohjaisen palvelualustan (service platform) kuluttajien ja tavarantoimittajien kohtaamiseksi ja vaihdannan synnyttämiseksi. Kehittämällään palveluratkaisulla Rakuten haastaa perinteisiä kaupan alan toimijoita ja toimintamalleja.

Japanilainen Rakuten on hyvä esimerkki kaupan alan digitalisoitumisesta ja ennakkoluulottomasta tavasta rakentaa uudenlaista ekosysteemiä. Rakutenin kaltaiset yritykset voivat nopeastikin muuttaa kaupan arvoketjun toimintalogiikkaa. On tärkeää, että suomalaiset yritykset osaavat nyt hahmottaa ja ennakoida tämäntyyppisiä kehityssuuntia ja muutossignaaleja, painottavat matkaa isännöineet professorit Lasse Mitronen ja Arto Lindblom.

Lisätietoja:

Professor-of-practice Lasse Mitronen, Kauppakorkeakoulu, [email protected]
Professori Arto Lindblom, Kauppakorkeakoulu, [email protected]
Toimitusjohtaja Juhani Pekkala, Kaupan liitto, [email protected]

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Nainen ja mies huoltavat Konecranesin nosturia. Lähde: Konecranesin kuvapankki
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun opiskelijakaksikko tarttui Konecranesin rekrytointihaasteisiin

”Saatujen tulosten avulla kehitämme, tarkennamme ja kohdistamme käynnissä olevia ja tulevia rekrytointikampanjoita.”
Photo from Art & Tech Open Call Demo Day event.
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Aalto Digital Creatives Art & Tech Open Call -kehittämistukihakuun vastaanotettiin ennätysmäärä hakemuksia

Art & Tech Open Call ‘22 -haun voittajien valinnat tehdään Media Lab Demo Day -tapahtumassa 1.6.2022.
Slush
Yhteistyö Julkaistu:

25 vuotta täyttävä Aalto Startup Center on suomalaisen startup-kulttuurin uranuurtaja

Aalto Startup Centerillä on ollut tärkeä rooli suomalaisen startup-ekosysteemin rakentamisessa.
Maahanmuuttajayrittäjät ovat elävöittäneet ostoskeskus Puhosta Itäkeskuksessa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Maahanmuuttajayrittäjien potentiaali huomioitava lähiöiden kehittämisessä

Kaupunkiuudistusta tulee tehdä vuorovaikutteisemmin yhdessä yrittäjien ja kiinteistönomistajien kanssa.