Uutiset

Suomalaiset kaupan asiantuntijat tutustuivat Japanin vähittäiskauppamarkkinoihin

Japani tarjoaa kiinnostavia vähittäiskaupan liiketoimintakonsepteja ja digitaalisia palveluratkaisuja.
Vierailulla Suomen Tokion suurlähetystössä. Keskellä suurlähettiläs Manu Virtamo, vuorineuvos Maarit Toivanen-Koivisto (vas.) ja Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja (oik.).

Erityisesti japanilaisten vähittäiskauppayritysten kyky palvella asiakkaita, luoda ainutlaatuisia asiakaskohtaamisia, hallita asiakastietoa ja rakentaa tehokas kuluttajalogistiikka herättävät mielenkiintoa suomalaisissa asiantuntijoissa.

Kauppakorkeakoulun professorit Lasse Mitronen ja Arto Lindblom järjestivät yhdessä Kaupan liiton tutkimusvaliokunnan kanssa kaupan ylimmän johdon opintomatkan Tokioon 26.–30.10.2014. Matkan toteutukseen osallistuivat myös Suomen Tokion suurlähetystö, Suomen Japani Instituutti ja Finnpron Tokion vientikeskus. Matkalle osallistui johtajia suurista suomalaisista vähittäiskauppayrityksistä.

– Matka oli erittäin avartava ja tarjosi suomalaisille liikkeenjohtajille hyvin kiinnostavan näkymän kaupan alan kehitys- ja muutostrendeihin Japanissa, toteaa matkalle osallistunut toimitusjohtaja Juhani Pekkala Kaupan liitosta.

Matkan aikana kuultiin useita korkeatasoisia asiantuntijapuheenvuoroja ja perehdyttiin japanilaisiin vähittäiskauppaketjuihin yritys- ja myymälävierailuin. Vierailut avasivat hyvin muun muassa japanilaisten yritysten asiakaskeskeistä palvelukulttuuria. Seminaarin yksi osuus järjestettiin Suomen Tokion suurlähetystössä.

Japani on monien mahdollisuuksien maa suomalaisille yrityksille

– Suomi tunnetaan Japanissa korkeasta osaamistasostaan ja suomalaisuus herättää japanilaisten keskuudessa luottamusta. Nämä tekijät luovat vahvan pohjan Japanissa toimimiselle, kertoi suurlähettiläs Manu Virtamo Suomen Tokion suurlähetystöstä.

Matkalla vierailtiin myös japanilaisessa Rakuten-yhtiössä. Voimakkaasti kasvava ja kansainvälistyvä Rakuten on kehittänyt online-pohjaisen palvelualustan (service platform) kuluttajien ja tavarantoimittajien kohtaamiseksi ja vaihdannan synnyttämiseksi. Kehittämällään palveluratkaisulla Rakuten haastaa perinteisiä kaupan alan toimijoita ja toimintamalleja.

Japanilainen Rakuten on hyvä esimerkki kaupan alan digitalisoitumisesta ja ennakkoluulottomasta tavasta rakentaa uudenlaista ekosysteemiä. Rakutenin kaltaiset yritykset voivat nopeastikin muuttaa kaupan arvoketjun toimintalogiikkaa. On tärkeää, että suomalaiset yritykset osaavat nyt hahmottaa ja ennakoida tämäntyyppisiä kehityssuuntia ja muutossignaaleja, painottavat matkaa isännöineet professorit Lasse Mitronen ja Arto Lindblom.

Lisätietoja:

Professor-of-practice Lasse Mitronen, Kauppakorkeakoulu, [email protected]
Professori Arto Lindblom, Kauppakorkeakoulu, [email protected]
Toimitusjohtaja Juhani Pekkala, Kaupan liitto, [email protected]

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

General image of people gathered at Slush startup event, photo by Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto Startup Center käynnistää uuden ohjelman terveysteknologiaan ja hyvinvointiin keskittyville eteläkorealaisille startupeille

Uusi ohjelma on ensimmäinen konkreettinen avaus startup-yhteistyön tiivistämisessä maiden välillä.
Manila Kodali
Yhteistyö Julkaistu:

Opiskelijat ja yritykset tyytyväisiä yhteistyöhön Aalto International Talent -ohjelmassa

Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden työllistymistä tukevan Aalto International Talent -ohjelman pilotti päättyi toukokuussa.
Pasi Torppa, member of the School of Business Alumni Advisory Board
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Board -jäsenen alumnitarina: Pasi Torppa

Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Boardin jäsen Pasi Torppa opiskeli Kauppakorkeakoulussa laskentatoimea, ja on tehnyt pitkän uran liikkeenjohdon konsultoinnin parissa. Tällä hetkellä Torppa toimii sijoittajana useissa yrityksissä, ja on aktiivisesti mukana omistamiensa yhtiöiden kehittämisessä hallitusroolin kautta.
Kaksi henkilöä kävelee Alvarinaukiolla kohti Kandidaattikeskusta.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Espoo ja Aalto syventävät strategista kumppanuuttaan

Yhteistyön avulla halutaan löytää keinoja rakentaa kestävämpää maailmaa