Suomalaiset kaupan asiantuntijat tutustuivat Japanin vähittäiskauppamarkkinoihin

Japani tarjoaa kiinnostavia vähittäiskaupan liiketoimintakonsepteja ja digitaalisia palveluratkaisuja.
Vierailulla Suomen Tokion suurlähetystössä. Keskellä suurlähettiläs Manu Virtamo, vuorineuvos Maarit Toivanen-Koivisto (vas.) ja Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja (oik.).

Erityisesti japanilaisten vähittäiskauppayritysten kyky palvella asiakkaita, luoda ainutlaatuisia asiakaskohtaamisia, hallita asiakastietoa ja rakentaa tehokas kuluttajalogistiikka herättävät mielenkiintoa suomalaisissa asiantuntijoissa.

Kauppakorkeakoulun professorit Lasse Mitronen ja Arto Lindblom järjestivät yhdessä Kaupan liiton tutkimusvaliokunnan kanssa kaupan ylimmän johdon opintomatkan Tokioon 26.–30.10.2014. Matkan toteutukseen osallistuivat myös Suomen Tokion suurlähetystö, Suomen Japani Instituutti ja Finnpron Tokion vientikeskus. Matkalle osallistui johtajia suurista suomalaisista vähittäiskauppayrityksistä.

– Matka oli erittäin avartava ja tarjosi suomalaisille liikkeenjohtajille hyvin kiinnostavan näkymän kaupan alan kehitys- ja muutostrendeihin Japanissa, toteaa matkalle osallistunut toimitusjohtaja Juhani Pekkala Kaupan liitosta.

Matkan aikana kuultiin useita korkeatasoisia asiantuntijapuheenvuoroja ja perehdyttiin japanilaisiin vähittäiskauppaketjuihin yritys- ja myymälävierailuin. Vierailut avasivat hyvin muun muassa japanilaisten yritysten asiakaskeskeistä palvelukulttuuria. Seminaarin yksi osuus järjestettiin Suomen Tokion suurlähetystössä.

Japani on monien mahdollisuuksien maa suomalaisille yrityksille

– Suomi tunnetaan Japanissa korkeasta osaamistasostaan ja suomalaisuus herättää japanilaisten keskuudessa luottamusta. Nämä tekijät luovat vahvan pohjan Japanissa toimimiselle, kertoi suurlähettiläs Manu Virtamo Suomen Tokion suurlähetystöstä.

Matkalla vierailtiin myös japanilaisessa Rakuten-yhtiössä. Voimakkaasti kasvava ja kansainvälistyvä Rakuten on kehittänyt online-pohjaisen palvelualustan (service platform) kuluttajien ja tavarantoimittajien kohtaamiseksi ja vaihdannan synnyttämiseksi. Kehittämällään palveluratkaisulla Rakuten haastaa perinteisiä kaupan alan toimijoita ja toimintamalleja.

Japanilainen Rakuten on hyvä esimerkki kaupan alan digitalisoitumisesta ja ennakkoluulottomasta tavasta rakentaa uudenlaista ekosysteemiä. Rakutenin kaltaiset yritykset voivat nopeastikin muuttaa kaupan arvoketjun toimintalogiikkaa. On tärkeää, että suomalaiset yritykset osaavat nyt hahmottaa ja ennakoida tämäntyyppisiä kehityssuuntia ja muutossignaaleja, painottavat matkaa isännöineet professorit Lasse Mitronen ja Arto Lindblom.

Lisätietoja:

Professor-of-practice Lasse Mitronen, Kauppakorkeakoulu, [email protected]
Professori Arto Lindblom, Kauppakorkeakoulu, [email protected]
Toimitusjohtaja Juhani Pekkala, Kaupan liitto, [email protected]

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.