Sopiva uimavesi saattaa tulevaisuudessa löytyä verkkosovelluksen avulla

Water Hackathon-kurssilla ratkaistavat ongelmat liittyivät vesitilanteeseen, tulviin ja veden laatuun.
Toggle Muikkus -ryhmä esittelee YourDayOut-sovellusta.

Tietotekniikan, geoinformatiikan sekä vesi- ja ympäristötekniikan opiskelijoiden poikkitieteelliset tiimit syventyivät tammikuun lopussa etsimään vastauksia Suomen vesivarantoihin liittyviin haasteisiin Water Hackathon-kurssilla.

Voiton vei Toggle Muikkus -ryhmän sovellus YourDayOut – se oli sekä tuomariston että yleisön suosikki. Sovellus tarjoaa käyttäjille muun muassa keinon löytää lähin uimaranta, jossa veden lämpötila, näkyvyys ja levätilanne sopivat uimakäyttöön.

Hackathonissa ratkaistavat ongelmat liittyivät esimerkiksi vesitilanteeseen, tulviin, veden laatuun, valuma-alueisiin ja vesistön käyttäjien palautteeseen. Opiskelijoiden käytössä oli useita ohjelmistoja ja Suomen ympäristökeskuksen tarjoamaa avointa dataa.

”YourDayOut on tässä vaiheessa vasta "proof of concept" ja sen tarkoitus oli osoittaa mahdollisuuksia ja testata toiminnallisuuksia. Suurin haaste oli kovin harva ympäristötiedon mittausverkosto, joten jatkokehitys edellyttäisi muiden datalähteiden mukaan ottamista. Ehkä kuntien vedenlaatumittauksia yhdistämällä ja käyttäjien keskuuteen joukkoistamallakin voisi päästä eteenpäin”, pohtii tohtorikoulutettava Mika Jalava vesi- ja ympäristötekniikasta.

”Hackathon oli kurssille loistava toteutusmuoto. Tiivis kokonaisuus helpotti ajankäytön suunnittelua, ja viikonlopulle sijoitettuna se myös mahdollisti todellisen yhteistyön tiimin kesken sen sijaan, että kukin tekee palasia, joiden yhdistäminen voi viedä yllättävän paljon aikaa”, Jalava lisää.

”Minulle hackathonin erityinen anti oli nähdä se, miten paljon nykyisillä välineillä on mahdollista saada aikaan varsin lyhyessä ajassa, kun on motivoitunut ja osaava ryhmä tekemässä. Innostuin myös tutustumaan kilpailusuorituksessa käytettyihin ohjelmointityökaluihin, joista uskon hyötyväni jatkossakin.”

Hackathoniin osallistui yhteensä neljä ryhmää ja kaikkien sovellukset olivat korkeatasoisia ja saivat kiitosta tuomareilta. Hack Flood -ryhmän sovellus Floodwatch tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden havaita tulvariskialueet tiestöllä, ilmoittaa tulvahavainnosta suoraan kartalle sekä seurata ajantasaista tulvatilannetta. G3-ryhmän sovelluksen Hydromapin avulla voi tarkastella Suomen järviä ja kuinka niiden olosuhteet ovat muuttuneet vuosien aikana vedenpinnan korkeuden, veden laadun, lämpötilan ja jäänpaksuuden suhteen. Alla olevassa kuvassa Vanda People -ryhmän Bypass Visualizer -sovellus näyttää missä ajassa jätevesilaitoksista ohitse päästettävän jäteveden konsentraatio laskee vesistöverkostossa.

Voittoisaan Toggle Muikkus -ryhmään kuuluivat Mika Jalavan lisäksi Matti Talja, Riku Laukkanen, Milla-Mari Vastavuo ja Joona Laine.

Water Hackathon -kurssin järjestivät Aalto-yliopisto, Suomen ympäristökeskus, CGI ja Karttakeskus.

Lisätietoja:
Professori Henrik Haggrén
Aalto-yliopisto
henrik.haggren(at)aalto.fi

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: