Smart Energy Transition -hanke pyrki auttamaan päätöksentekijöitä ja yrityksiä ymmärtämään energiamurrosta

Työ energiamurroksen tutkimuksen parissa jatkuu tulevissa hankkeissa.
Aalto ENG solar panels student Image: Unto Rautio
SET-hankkeen tutkijat kiittävät Strategisen tutkimuksen neuvostoa rahoituksesta sekä sidosryhmiä ja muita tutkimuskonsortioita aktiivisesta yhteistyöstä. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Vuonna 2015 käynnistynyt Smart Energy Transition -tutkimushanke on tullut päätökseensä. Hankkeessa tutkittiin globaalia energiamurrosta sekä sitä, miten Suomi voi hyötyä käynnissä olevasta energiamurroksesta.

Smart Energy Transition -hankkeen (SET) lähtökohtana oli, että käynnissä oleva globaali energiamurros vaikuttaa väistämättä myös Suomeen, sillä ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää perustavanlaatuisia muutoksia energiajärjestelmään. Nämä muutokset ilmenevät paitsi uusina tapoina tuottaa ja kuluttaa energiaa, myös uusina liiketoimintamalleina, vientimahdollisuuksina sekä asumisen ja liikkumisen tapoina. SET-hankkeen tavoitteena oli kartoittaa energiamurroksen etenemistä ja sen vaikutuksia Suomen energiajärjestelmään.

Hankkeen alkaessa vuonna 2015 energiamurros oli varsin harvojen tunnistama ilmiö, mutta vuonna 2021 se on energia-alalla itsestäänselvyys. SET-hanke on monien muiden ohella vaikuttanut energia-alan muutokseen tutkimalla murroksen teknologioita, kokeiluista oppimista ja yhteiskehittämistä sekä analysoimalla politiikkatoimia, instituutioita ja liiketoimintamalleja. Tänä aikana uusiutuvan energian määrä on lisääntynyt energiajärjestelmässä, ja älykäs ja puhdas energialiiketoiminta on kasvussa. Teknologiat hiilineutraalin energiajärjestelmän saavuttamiseksi ovat jo olemassa ja seuraavaksi tarvitaan lisää määrätietoisia päätöksiä murroksen edistämiseksi.

Aktiivista yhteistyötä

Hankkeessa oli mukana kymmenen eri kumppaniorganisaatiota ja yli 40 tutkijaa ja asiantuntijaa energiamurroksen eri osa-alueilta. Alkuvuosina konsortiojohtajana toimi professori Raimo Lovio ja sittemmin hanketta luotsasi työelämäprofessori Armi Temmes, molemmat Kauppakorkeakoulun johtamisen laitokselta. Monitieteistä hanketta rahoitti Suomen Akatemian yhteydessä toimiva Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN).

SET-hanke on osaltaan pyrkinyt auttamaan päätöksentekijöitä ja yrityksiä ymmärtämään murrosta ja hyödyntämään sen tuomia mahdollisuuksia muun muassa tuottamalla politiikkasuosituksia ja järjestämällä erilaisia keskustelutilaisuuksia. Vertaisarvioitujen julkaisujen lisäksi tutkijat ovat kirjoittaneet blogitekstejä sekä ajankohtaisia tekstejä Tekniikka & Talouden Teknologiamurrokset-sarjaan. Parhaat SET-blogikirjoitukset on koottu yhteen blogikokoelmaan. Suuren yleisön ymmärrystä energiamurroksesta on edistetty kehittämällä kaksi lautapeliä. Hankkeen yhteiskunnallista vaikuttavuutta on arvioitu vaikuttavuusraportissa

Työ energiamurroksen tutkimuksen parissa jatkuu tulevissa hankkeissa – tutkittua tietoa tarvitaan päätöksenteon tueksi ja hiilineutraaliuden edistämiseksi.

Lisätietoa:
Smart Energy Transition -hanke

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!