Sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntävä kasvihuone voitti Metsäteollisuuden innovaatiokilpailun

Aalto-yliopiston opiskelijoiden kehittämä innovaatio voi mullistaa suomalaista ruoantuotantoa kiertotalouden keinoin.
Milla-Mari Vastavuo ja Mikko Niemeläinen / Kuva: Mirkku Merimaa

Wood U Make It Happen -kilpailun voittajat Milla-Mari Vastavuo ja Mikko Niemeläinen Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulusta. Kuva: Mirkku Merimaa

Metsäteollisuuden Wood U Make It Happen -innovaatiokilpailun ovat voittaneet Aalto-yliopiston opiskelijat Mikko Niemeläinen ja Milla-Mari Vastavuo. Kaksikon kehittelemäRelaps on ekosysteemi, joka hyödyntää sellutehtaan hukkalämpöä ja mineraalivirtoja älykkäässä kasvihuoneviljelyssä.

"Innovaatiomme perustuu vahvasti kiertotalousajatteluun: haluamme saada aiemmin hukkaan menneet raaka-ainevirrat hyötykäyttöön. Lisäksi Relaps tarjoaa mallin, miten ruoantuotannossa voidaan vastata väestönkasvun ja ilmastonmuutoksen aiheuttamiin paineisiin", Niemeläinen ja Vastavuo kertovat.

Kaksikon mielestä Suomesta löytyy erittäin korkeatasoista kasvihuoneteknologian ja metsäteollisuuden osaamista, joiden yhteistyö luo tulevaisuudessa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia ruoantuotannolle.

"Haimme neuvoja eri alojen asiantuntijoilta ja yhdistimme niitä. Kiertotalousajattelu ei ole uutta metsäteollisuudessa, mutta sen yhdistäminen kasvihuoneviljelyyn näin kokonaisvaltaisesti on. Täytyy vain uskaltaa kokeilla ja leikitellä villeilläkin ideoilla ilman ennakkoluuloja", opiskelijakaksikko kannustaa.

Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtajan Timo Jaatisen mukaan voittajatyöllä on hyvät kehitysmahdollisuudet ja skaalauspotentiaali.

"Relapsin kaltainen ekosysteemi lähestyy uudella tavalla ruoantuotantoa ja energiankulutusta. Se tarttuu rohkeasti globaalien megatrendien luomiin haasteisiin, kuten ympäristöongelmiin ja väestönkasvuun, Jaatinen kiittelee.

Innovaatiokilpailu katsoo tulevaisuuteen

Innovaatiokilpailun kolmen kärki palkittiin 4.12. Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhlassa, jonka yhtenä teemana on uusiutuminen ja tulevaisuuteen katsominen.

"Koko metsäteollisuus etsii tällä hetkellä vastauksia siihen, miten pystymme tuottamaan kuluttajille kestävimpiä vaihtoehtoja. Innovaatiokilpailun osallistujat ovat omilla ratkaisuillaan osoittaneet, että metsäteollisuuden tulevaisuutta rakennetaan jo nyt", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Tietoa innovaatiokilpailusta:

Tietoa innovaatiokilpailun finalisteista:

Lisätietoja:

johtaja Maarit Lindström, puh. 040 531 8262, [email protected]

Kilpailijoiden haastattelupyynnöt:

viestintäasiantuntija Martta Fredrikson, puh. 040 687 1686, [email protected]

Apulaisprofessori Viktar Asadchy. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Nuoren tutkijan palkinto Viktar Asadchylle

Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt vuoden 2024 Nuoren tutkijan palkinnon apulaisprofessori Viktar Asadchylle.
Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.