Se vähän erilaisempi harjoittelupaikka

Startup Life on auttanut suomalaisia opiskelijoita saamaan harjoittelupaikan San Franciscossa ja Piilaaksossa jo neljän vuoden ajan.
startuplife-2_fi.png

Hakuprosessi on tehty opiskelijoille niin helpoksi kuin mahdollista. Ensimmäinen askel on täyttää hakemus Startup Lifen nettisivuilla. Sen jälkeen Startup Lifen tiimiläiset lukevat hakemusta läpi yhdessä hakijan kanssa.

– Amerikkalaiset opiskelijat oppivat jo aikaisin markkinoimaan ja myymään itseään Piilaaksoon. Suomalaiset eivät ole tottuneet tähän ja siksi jotkut voivat tarvita apua, Siiri Hakulinen, yksi Startup Lifen kolmesta vetäjästä, sanoo.

Startup Life on voittoa tavoittelematon ohjelma jota Aalto-yliopisto rahoittaa. Fyysisesti se sijaitsee Otaniemen Startup Saunassa.Tällä hakukierroksella noin 60, 3-12 kuukauden, harjoittelupaikkaa on haettavissa Startup Lifen kautta, listalla on isoja ja pieniä startup-yrityksiä San Franciscossa ja Piilaaksossa, ja kaikilla on rahoitus kunnossa. Isoin osa hakijoista tulevat Perustieteiden korkeakoulusta. Eniten harjoittelupaikkoja tarjotaan tietotekniikan opiskelijoille mutta harjoittelupaikkoja on paljon myös design- ja business-opiskelijoille.

– Autamme viimeistelemään hakemuksen,  ja avustamme hakijaa myös esimerkiksi portfolion ja LinkedIn-profiilin rakentamisessa, Hakulinen jatkaa. Jos hakija saa harjoittelupaikan autamme myös viisumin ja lentojen hankkimisessa.

Usein amerikkalaiset startupit epäröivät ulkomaalaisen työntekijän palkkaamisessa koska siihen liittyy niin monia riskejä, viisumista lähtien. Startup Lifen vahvuus on juuri siinä, että se tarjoaa yrityksille hakijan jolla on selkeä hakemus ja matkustusasiakirjat hoidettuna. Näin suomalaiset hakijat ovat samalla lähtöviivalla kuin amerikkalaiset opiskelijat. Jos harjoittelija on Aalto-yliopistosta yliopisto maksaa viisumin ja lennot 3000 euroon asti.

– Startup Lifen alumnit työllistyvät nopeasti valmistumisen jälkeen, sanoo Hakulinen.

Jykevä kommentti, mutta jos katsoo listaa alumneista, sitä ei ole enää vaikea uskoa. Ensimmäiseen harjoitteluun vuonna 2011 osallistuvat myös Nelli Lähteenmäki ja Linda Liukas, molemmat nyt menestyviä yrittäjiä. Lähteenmäki on luonut You-appin yhdessä Jamie Oliverin kanssa ja Liukas on lastenkirjailija, joka opettaa lapsille koodaamista satukirjan avulla.

Siiri Hakulisen lisäksi Startup Lifessa toimii Riko Nyberg (vas.) ja Eemeli Vanhanen.

Hakulisen mukaan harjoittelujakso ulkomailla voi usein olla parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi vaihto-opiskelu.

– Se, että pääsee tekemään jotain konkreettista, houkuttelee monia. Joillakin voi olla vaikeuksia opiskelumotivaation kanssa, mutta harjoittelun jälkeen he ovat taas innoissaan opiskeluista koska ovat saaneet kokea oman alansa käytännössä.

Joillekin ulkomaille muuttaminen voi olla kova paikka, mutta Startup Lifen harjoittelijoilla on hyvä yhteishenki ja monet ystävystyvät ja pitävät yhteyttä myös vapaa-aikana harjoitteluaikana

Piilaakso on yksi maailman kilpailuhenkisimpiä paikkoja ja vain aidosti innostuneet pärjäävät, mutta kokemukset joita harjoittelijat keräävät ovat arvokkaita.

– USA:ssa on ihan erilainen mind-set, siellä ”can do”-mentaliteetti on vahva. Moni suomalainen harjoittelija tuo arvokkaita kokemuksia ja ideoita takaisin Suomeen. Harjoittelijoiden osaaminen harppaa valovuosia eteenpäin. Monissa yrityksissä harjoittelijoista tulee tasavertaisia muiden työntekijöiden kanssa ja heille annetaan paljon vastuuta ja jopa omia projekteja.

Opiskelijat ovat aina vetäneet Startup Lifeä, noin vuosi kerrallaan. Nyt puikoissa ovat viestinnän opiskelija Hakulisen lisäksi tietotekniikkaa opiskeleva Eemeli Vanhanen ja tuotantotalouden opiskelija Riko Nyberg.

– Startup Life on saanut paljon kiitosta vuosien aikana. Monet startupit ottavat itse yhteyttä meihin kuultuaan muiden firmojen kokemuksia ohjelmastamme.

– Suomalaista työvoimaa arvostetaan maailmalla. Olemme tunnettuja siitä että olemme ahkeria, itsenäisiä ja rehellisiä.

Syksyn hakuaika loppuu 31.10. Seuraava hakuaika alkaa helmikuussa ja tarkka hakuaika ilmoitetaan Startup Lifen sivuilla.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä