Sähköpajakurssilla opiskelijoiden kekseliäisyys on rajaton

Kurssilla suunnitellaan ja valmistetaan elektronisia laitteita. Keskiössä on teorian soveltaminen käytäntöön tekemisen kautta.

Perinteisessä Sähköpajakurssin loppunäytöksessä opiskelijat esittelivät sähkötekniikan oppien soveltamista käytännössä. Ryhmät koostuvat pääasiassa ensimmäisen vuoden opiskelijoista. Kurssin vetäjä Kimmo Silvonen kertoi kurssia esitellessään, että kaikissa töissä oli nyt keväällä käytetty mm. mikro-ohjaimia.

Lopputuotoksina yleisölle esiteltiin mm. Arduinolla ohjelmoituja kitaraefektejä, bluetoothilla toimiva auto, 3D-ledinäyttö, koripallopeli, tuulitunneli ja Quadrokopteri.

Quadrokopteri

Quadrokopteri pääsi liikkeelle Arduinon ja 3D-tulostettujen osien avulla. ”Aina kun mukaan lisää jotain uutta, tulee mutkia matkaan”, oli kaksikko Bruce Clayhills ja Tomas Saaristola havainnut projektin edetessä. Periaatteessa kaikki koneen osat olivat jossain matkan varrella hajonneet, mutta lopputilaisuudessa esitetyssä videossa kone lensi ja ohjautui mallikkaasti.

Bluetooth-auto

Auto oli mallinnettu alusta loppuun itse, ja sen osat laserleikattu. Ohjaimen koodauksessa oli käytetty ArduinoNanoa, joka lähetti ohjaustiedot autoon. Autoa olivat rakentamassa Olavi Korhonen, Risto Koverola, Vesa-Pekka Palmu ja Sami Rahkola.

3D-ledinäyttö

Ryhmä sai mallia ja inspiraatiota ledinäytön tekemiseen Youtube-videoita katsomalla. Esimerkiksi piirilevyt piirrettiin itse, mutta tilattiin valmiina ja tämän jälkeen uunitettiin itse. Tässä lopputyössä animaatiot heijastettiin ledinäytölle. Projektissa mukana olivat Jaakob Lidauer, Joakim Lyyski, Vili Ojala ja Kalle Petäjäaho.

Oppimisen iloa jo vuodesta 2013

Kevään sähköpajakurssilaisten lopputyöt esiteltiin yleisölle loppunäytöksessä maanantaina 22. toukokuuta. Kurssi järjestetään kaksi kertaa vuodessa kevät- ja syyslukukaudella ja loppunäytös kokoaa yhteen yleisön ja opiskelijat Otaniemeen Sähkötekniikan korkeakoulun tiloihin.

Sähköpajakurssi järjestettiin ensimmäistä kertaa syksyllä 2013. Kurssi on koettu innostavaksi ja motivoivaksi, ja siellä on koettu olevan hyvä ja kannustava ilmapiiri. Kurssilla halutaan opettaa käytännössä, mihin teoriaa tarvitaan. Se on saanut kiitettävää palautetta niin opiskelijoita kuin korkeakoulun ulkopuolisiltakin tahoilta. Kurssi on suunnattu pääasiassa ensimmäisen vuoden opiskelijoille, mutta mukaan tulee vuosittain lisää innokkaita osallistujia kaikista Aalto-yliopiston korkeakouluista.

Kuvat: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.