Rat Relay – ongelmanratkaisua 48 tunnin globaalina viestinä

Maailmanlaajuinen Design Factory -verkosto testasi tuotekehitysopetusta tiettävästi ensimmäistä kertaa maailmassa 48 tunnin globaalina viestinä.
Onnistumisen iloa Aalto Design Factoryn tiimissä. Rat Relayssa testataan uutta oppimistapaa kierrättämällä tuote- tai palvelusuunnitteluprojekteja 48 tunnin ajan eri maiden monitieteisissä tiimeissä.

Aalto Design Factoryn lisäksi kokeiluun osallistuivat Porto Design Factory (Portugal), Design Factory Melbourne (Australia) ja Nexus Design Factory (Yhdysvallat).

Opetuskokeilussa kukin tiimi ratkoi globaaleja ongelmia kahdeksan tunnin ajan, minkä jälkeen vuoro siirtyi seuraavaan maahan, aivan kuten viestikapula viestijuoksussa. Lopuksi ongelma palaa lähtömaahan tulosten viimeistelemiseksi.

48-tuntisen viestin aikana Aalto Design Factoryn (ADF) henkilöstön jäsenet ja vapaaehtoiset opiskelijat työskentelivät 4–6 hengen monitieteisissä tiimeissä kahdeksan tunnin ajan kerrallaan ratkoakseen osallistujamaista esiin nostettuja ongelmia. ADF:n tiimien jäsenet työskentelivät näiden kahden päivän aikana yhteensä 197 tunnin ajan.

Rat Relay -kokeilussa simuloidaan teollisen tuotekehitystyön todellisuutta. Usein yksi henkilö tai tiimi toteuttaa samasta projektista vain tietyn osan sen sijaan, että veisi projektin alusta loppuun asti.

– Rat Relay -projekteja kierrätetään ympäri maailman hyödyntäen useiden luovien ja monitieteisten tiimien yhteistyötä, kertoo Päivi Oinonen, Design Factory -verkoston strategi ja yksi tapahtuman järjestäjistä Aalto Design Factorylla.

– Tämä oli meidän tietääksemme ensimmäinen kerta, kun tuote- ja palvelusuunnittelua on kokeiltu globaalissa verkostossa opetuksen yhteydessä näin intensiivisessä aikajaksossa.

Kahdeksan tunnin vuoroissa ehtii myös rakentaa prototyyppejä.

Globaalista verkostosta voimaa globaalien haasteiden ratkaisemiseen

Kokeilun tavoitteena on kehittää uusi kansainvälinen kokemus ja testata uutta oppimistapaa.

Idea kokeiluun tuli Porto Design Factorysta, joka on osa kansainvälistä Design Factory -verkostoa. Verkoston avulla globaaleja ongelmia voidaan ratkoa aidosti globaalilla panoksella, sillä verkosto on levittäytynyt jo viidelle mantereelle.

– Opiskelijat pääsevät harjoittelemaan kansainvälisesti jaettua projektityöskentelyä, projektinhallintaa ja ennen kaikkea projektin suunnittelua ja dokumentointia, sillä kokeilussa nämä asiat viedään äärimmilleen, kertoo Päivi Oinonen.

Ongelmien kuvaukset oli saatu yrityksiltä, mikä toi mukaan tosielämän kokemusta. Haasteiden teemana oli "Globaali hyvä", ja useimmat ongelmat liittyivät digitalisaatioon.

Aalto Design Factory aloitti Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen laatimasta ongelmakuvauksesta mutta ratkoi myös ongelmia, jotka liittyivät sosiaaliseen eroosioon (Portugal), avohoitopotilaiden hoitokokemukseen (Australia) ja esineiden internetin hyödyntämiseen uudella tavalla kehitysmaiden näkökulmasta (Yhdysvallat).
Vieraillessamme Aalto Design Factoryssa ADF-tiimi pohti, miten digitaalisten sovellusten maailmaa voisi konkretisoida aineellisemmaksi.

Entä miltä tällainen työskentelytapa tuntuu opiskelijan näkökulmasta?

– Mielenkiintoiselta mutta samalla vaikealta, vastaa Simo Lahdenne, koneenrakennustekniikan maisteriopiskelija.

– Haastavinta on omien ideoiden välittäminen muille näin nopeassa työtahdissa. Päätimme panostaa siihen, että kuvauksesta tulee mahdollisimman selkeä havainnollistamalla sitä esimerkiksi dioilla ja videoilla.

Aalto Design Factoryn ongelmabriiffi matkasi Suomesta Australiaan, Portugaliin, USA:han ja sieltä takaisin Suomeen.

Kuvat: Aalto Design Factory, 2016

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.