Puoli miljoonaa euroa Business Finlandilta metallien kiertotalouden kehittämiseen

Aalto-yliopiston rahoituksen saanut aliprojekti on osa SYMMET-hanketta, joka etsii ratkaisuja jatkuvasti kasvavaan metallien tarpeeseen.
Metallurgian tutkimuslaitteistoa / kuva: Glen Forde

SYMMET-projekti – Symbiosis of metals production and nature – pyrkii löytämään keinoja jätemetallien ja metallurgisten prosessijäännösten minimoimiseksi sekä selvittämään, miten sekundääriraaka-aineita voidaan parhaiten käyttää hyödyksi metallurgisissa prosesseissa. Lisäksi tutkimuskonsortio haluaa edistää tutkimuslähtöisten innovaatioiden ja liiketoiminnan syntyä.

Olemassa olevat kaivokset eivät riitä vastaamaan metallien kysyntään uusiutuvan energian, kuten tuuli- ja aurinkoenergian, ja sähköisen liikenteen lisääntyessä. SYMMET pyrkii löytämään ratkaisuja kestävyysvajeeseen, jonka metallien jatkuvasti kasvava tarve aiheuttaa.

SYMMET kokoaa yhteen laajan joukon metallinvalmistuksen ekosysteemissä toimivia metallinvalmistajia, teknologia- ja palvelutoimittajia, pk-yrityksiä sekä tutkimuslaitoksia. Hankkeen partnereita ovat Aalto-yliopisto, Oulun yliopisto, Boliden Harjavalta Oy, Boliden Kokkola Oy, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Luxmet Oy, Oulun yliopisto, Outokumpu Stainless Oy, Outotec (Finland) Oy, Owatec Oy, SSAB Europe Oy, Tapojärvi Oy ja Teknologiantutkimuskeskus VTT. Yhteistyöpartnereina ovat mukana myös Ferrovan Oy ja Timegate Instruments Oy. Hankekonsortion vastuullisena johtajana toimii Oulun yliopiston professori Timo Fabritius. Kaksivuotisen hankkeen kokonaisbudjetti on noin 6,9 miljoonaa euroa.

Business Finland on myöntänyt Aalto-yliopistolle SYMMETin aliprojektiin rahoituksen, joka kattaa 60 prosenttia projektin kokonaiskuluista ollen maksimissaan 514 000 euroa. Aalto-yliopisto rahoittaa projektia 30 prosentin ja yhteistyöyritykset 10 prosentin osuudella.

Projektiin osallistuu Aalto-yliopiston kemian tekniikan ja metallurgian laitoksen kolme tutkimusryhmää: metallurgian (prof. Ari Jokilaakso), metallurgisten prosessien termodynamiikan (prof. Daniel Lindberg) ja hydrometallurgian ja korroosion (prof. Mari Lundström) tutkimusryhmät.

”Etsimme tutkimuksessamme optimaalisia käyttöparametrejä sinkkiuutejäämien pyrometallurgiseen käsittelyyn ei-fossiilisilla pelkistysaineilla sekä jalometallien talteenottoon sähkö- ja elektroniikkaromusta”, sanoo aliprojektista vastaava professori Ari Jokilaakso kemian tekniikan ja metallurgian laitokselta. ”Keskitymme myös sähkönvarastointiin käytettäviin materiaaleihin kuparin sekundäärilähteinä. Lisäksi etsimme vaihtoehtoja ei-fossiilisille pelkistysaineille metallien talteenotossa ei-rautametallikuonasta sekä sähköisten sulatusuunien pölyjen pyrometallurgiseen käsittelyyn.”

Lisätietoja:

Ari Jokilaakso, professori
Aalto-yliopisto

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.