PSHACK100-kurssilla kehitetään julkisia palveluita digitaalisen transformaation aallonharjalla

Aallon opiskelijat ovat asiantuntijoita digitaalisen sukupolven palvelutarpeissa ja elämäntavassa.
pshack_700x400_banner_2017_01-002_fi_fi.png

Aalto-yliopisto järjestää yhteistyössä Accenturen, Maanpuolustuskorkeakoulun ja julkisen sektorin haasteorganisaatioiden kanssa monitieteisen kurssin, joka rakentuu Hackathon-tapahtuman ympärille.

”Suomi100-juhlavuonna toteutettava Public Service Hackathon 100 (#PSHACK100) on julkisten palveluiden kehittäjille suunnattu ”Master Class”. Tiedon, tekemisen ja jakamisen kautta se nostaa osallistujansa uudelle tasolle avoimessa innovaatiotoiminnassa, yhdessä kehittämisessä ja muotoiluajattelussa”, kertoo projektipäällikkö Thomas Lemström Accenturelta.

Kolmatta kertaa järjestettävä Public Service Hackathon on osoittanut toimivuutensa, ja sitä kehitetään kunnianhimoisesti saatujen kokemusten ja parhaiden näkemysten valossa. Kurssilla hyödynnetään parhaita käytäntöjä Accenturen globaalista organisaatiosta sekä ammennetaan uusia näkökulmia Aalto-yliopiston poikkitieteellisestä toiminnasta. Opiskelijoilta odotetaan asiakaslähtöisyyttä, tuoreita näkökulmia ja kykyä innovoida yhteistyössä.

Yhteistyöllä ja kokeilukulttuurilla tuottavuutta julkisen sektorin organisaatioihin

Kurssin toteutuksesta vastaavat yhteistyössä Accenturen Health and Public Services -alueen asiantuntijat, Fjordin palvelumuotoilijat sekä joukko Aallon ja Maanpuolustuskorkeakoulun professoreita ja opettajia. He tukevat osallistujatiimejä niin ratkaisujen luomisessa kuin niiden arvioinnissa. Myös mukaan lähtevien haasteorganisaatioiden edustajat osallistuvat aktiivisesti tiimien valmentamiseen. Yhteensä noin 150 opiskelijalla kaikista Aallon korkeakouluista on mahdollisuus päästä kurssille.

”Tässä niin kyltereille, teekkareille kuin muotoilijoillekin suunnatussa hackathonissa opiskelijoilla on mahdollisuus tehdä hyvää yhteiskunnalle käyttämällä luovuuttaan ja osaamistaan, he saavat tekemisestään palautetta ja pääsevät verkostoitumaan”, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge kertoo.

Syksyn aikana mukaan lähtevät organisaatiot tunnistavat haasteet ja ongelmat, joihin he toivovat opiskelijatiimeiltä ratkaisua. Oletettavaa on, että haasteorganisaatiot toivovat opiskelijoiden esimerkiksi kehittävän uusia palveluita ja toimintatapoja, jotka helpottavat asiakkaiden asiointia sekä keksivän ratkaisuja, joilla voidaan lisätä mobiliteettia palveluihin.

Hackathon-tapahtuma järjestetään marraskuussa, finaali on joulukuussa

Opiskelijoiden tulee ilmoittautua kurssille 24.10. mennessä. Kurssi käynnistyy aloitusluennolla maanantaina 30.10. ja kaikille yhteisellä kick-off-tapahtumalla 31.10., itse Hackathon-tapahtuma on 16.–17.11. Hackathonissa tiimeillä on kahden päivän ajan vapaat kädet kehittää konsepteja ja ratkaisuja organisaatioiden haasteisiin. Haasteorganisaatioiden, Aalto-yliopiston, Maanpuolustuskorkeakoulun ja Accenturen asiantuntijat sparraavat tiimejä kilpailun aikana. Voittajatiimi valitaan 14.12., jolloin tiimit pääsevät esittämään ratkaisunsa tuomaristolle, johon kuuluvat kaikki Hackathonin osapuolet. 20-tuntisen Hackathonin lisäksi kurssi sisältää luentoja, ryhmätöitä, valmennusta, startup-yhteistyötä ja ekskursioita.

Lisätietoja ja kurssille ilmoittautuminen:

Aalto-yliopisto:
Johanna Bragge

Vanhempi yliopistonlehtori, Tieto- ja palvelutalouden laitos
040 530 1032

Accenture:
Thomas Lemström

Project Manager, Health & Public Services

Kaisa Tahvanainen
Management Consulting Analyst
Health & Public Services

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.