PSChallenge18-kurssilla kehitetään julkisia palveluita digitaalisen transformaation aallonharjalla

Opiskelijat ovat asiantuntijoita digitaalisen sukupolven palvelutarpeissa ja elämäntavassa.
Kuvassa on #PSChallenge18:n banneri.

Aalto-yliopisto järjestää yhteistyössä Accenturen, Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan ja julkisen sektorin organisaatioiden kanssa monitieteisen kurssin, joka rakentuu Hackathon-tapahtuman ympärille.

”Nyt jo neljättä kertaa toteutettava kurssi DigitalISM Challenge (#pschallenge18) tunnettiin aiemmin nimellä Public Service Hackathon 100 (#PSHACK100) ja kyseessä on julkisten palveluiden kehittäjille suunnattu ”Master Class”. Tiedon, tekemisen ja jakamisen kautta se nostaa osallistujansa uudelle tasolle avoimessa innovaatiotoiminnassa, yhteiskehittämisessä, datan hyödyntämisessä ja muotoiluajattelussa”, kertoo projektista Accenturella vastaava Tuulia Timonen.

Tämänkertaisella kurssilla ratkotaan Helsingin perhekeskusten haastetta, joka liittyy palvelutarpeen arviointiin ja palvelukokokonaisuuksiin. Verohallinto ja Nordea puolestaan lähtevät mukaan kokonaisvaltaisen henkilökohtaisen taloudenhallinnan ja toimeentulon haasteellaan.

Kurssi on osoittanut toimivuutensa, ja sitä kehitetään kunnianhimoisesti saatujen kokemusten ja parhaiden näkemysten valossa. Kurssilla hyödynnetään Accenturen globaalista organisaatiosta saatavia parhaita käytänteitä sekä ammennetaan uusia näkökulmia Aalto-yliopiston poikkitieteellisestä toiminnasta. Opiskelijoilta odotetaan asiakaslähtöisyyttä, tuoreita näkökulmia ja kykyä innovoida yhteistyössä.

Yhteistyöllä ja kokeilukulttuurilla tuottavuutta julkisen sektorin organisaatioihin

Kurssin toteutuksesta vastaavat yhteistyössä Accenturen Health and Public Services -alueen asiantuntijat, Fjordin palvelumuotoilijat sekä joukko Aallon ja Helsingin yliopiston professoreita ja opettajia. Kurssia tukemassa on Accenturelta myös tekoäly-, datatiede- ja tiedonhallinnan asiantuntijoita. Aallon ja Accenturen asiantuntijajoukko tukee osallistujatiimejä niin ratkaisujen luomisessa kuin niiden arvioinnissa. Myös mukaan lähtevien haasteorganisaatioiden edustajat osallistuvat aktiivisesti tiimien valmentamiseen. Yhteensä noin 150 opiskelijalla kaikista Aallon korkeakouluista on mahdollisuus päästä kurssille.

”Niin kyltereille, teekkareille, muotoilijoille kuin oikeustietelijöillekin suunnatussa haastepohjaisessa kurssissa opiskelijoilla on mahdollisuus tehdä hyvää yhteiskunnalle käyttämällä luovuuttaan ja osaamistaan. Opiskelijat saavat tekemisestään palautetta ja pääsevät verkostoitumaan”, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge kertoo.

Mukaan lähtevät haasteorganisaatiot tuovat mukanaan tunnistamiaan ongelmia ja haasteita, joihin he toivovat opiskelijatiimeiltä ratkaisua. Oletettavaa on, että haasteorganisaatiot toivovat opiskelijoiden esimerkiksi kehittävän uusia palveluita ja toimintatapoja, jotka helpottavat asiakkaiden asiointia sekä keksivän ratkaisuja, joilla voidaan lisätä mobiliteettia palveluihin.

Hackathon-tapahtuma järjestetään marraskuussa, finaali on joulukuussa

Opiskelijoiden tulee ilmoittautua kurssille 22.10. mennessä. Kurssi käynnistyy aloitusluennolla 29.10. ja kaikille yhteisellä kick-off-tapahtumalla 30.10. Itse Hackathon järjestetään Dipolissa 13.–14.11. Hackathonissa tiimeillä on kahden päivän ajan vapaat kädet kehittää konsepteja ja ratkaisuja organisaatioiden haasteisiin. Haasteorganisaatioiden, Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Accenturen asiantuntijat sparraavat tiimejä kilpailun aikana. Voittajatiimi valitaan 13.12., jolloin 28.11. valitut semifinalistitiimit pääsevät esittämään ratkaisunsa tuomaristolle, johon kuuluvat kaikki Hackathonin osapuolet. 20-tuntisen Hackathon-tapahtuman lisäksi kurssi sisältää luentoja, ryhmätöitä, valmennusta, startup-yhteistyötä ja ekskursioita.

Kurssille ilmoittautuminen 22.10. mennessä:

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto:
Johanna Bragge

Vanhempi yliopistonlehtori, Tieto- ja palvelujohtamisen laitos

Accenture:
Tuulia Timonen

Health & Public Services

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.