Professori Ulla Lassi sai toimitusjohtaja Tapani Järvisen rahaston apurahan

Lassi on tutkinut viime vuosina erityisesti litiumioniakkujen ja korvaavien materiaalien kemiallista käyttäytymistä akkusovelluksissa.
Professori Ulla Lassi
Ulla Lassi on tehnyt aktiivisesti tutkimusyhteistyötä alan veturiyritysten kanssa jo yli kymmenen vuoden ajan. Kuva: Oulun yliopisto

Toimitusjohtaja Tapani Järvisen ympäristöteknologiarahasto on myöntänyt professori Ulla Lassille 10 000 euron apurahan tunnustuksena toiminnasta ympäristöteknologian osaajana.

Tekniikan tohtori Ulla Lassi on toiminut soveltavan kemian ja prosessikemian professorina Oulun yliopiston Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa vuodesta 2006. Hänen osaamisalueensa edustavat monipuolisesti kestävää kehitystä, ympäristöteknologiaa ja uusia energiamuotoja edistävää materiaalikemian tutkimusta.

Viime vuosina Lassi tutkimusryhmineen on tutkinut aktiivisesti litiumioniakkujen ja korvaavien materiaalien kemiallista käyttäytymistä akkusovelluksissa.

”Uusien akkukemikaalien ohella tutkimuksen alla ovat myös uudet akkukennojen valmistusteknologiat, jotka mahdollistaisivat turvallisempien ja ympäristöystävällisempien akkujen valmistuksen ja kierrätyksen”, Lassi kertoo.

Ulla Lassi on tehnyt aktiivisesti tutkimusyhteistyötä alan veturiyritysten kanssa jo yli kymmenen vuoden ajan. Hänen opetus- ja tutkimustoiminnallaan on myös ollut suuri merkitys Kokkolan suurteollisuus­alueelle, jossa valmistetaan muun muassa kobolttia, sinkkiä, rikkihappoa ja vetyä, ja tulevaisuudessa myös litiumia

Lassi on urallaan ohjannut 16 tohtorinväitöskirjaa ja yli 80 maisterintutkielmaa. Hän on julkaissut yli 100 tieteellistä artikkelia vertaisarvioiduissa, tieteellisissä julkaisuissa. Hänet on aiemminkin palkittu saavutuksistaan, muun muassa vuoden tiedeviestijänä ja Keskipohjanmaa-säätiön  tiedepalkinnolla.

Rahasto edistää tutkimustulosten hyödyntämistä

Ympäristöteknologiarahaston apurahan tarkoituksena on edistää teollisuuden ympäristöteknologian tutkimusta ja tutkimustulosten hyödyntämistä teknologiatuotteina ja -palveluina.  Se jakaa vuosittain apurahan ansioituneelle osaajalle alan tutkimus- ja kehitystyöhön.

Outotec Oyj:stä eläkkeelle jääneen toimitusjohtaja Tapani Järvisen nimeä kantava rahaston on perustanut Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun hallitus vuonna 2009 ja sen peruspääoman lahjoitti Outotec Oyj. Rahasto vahvistaa osaltaan Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun metallien valmistukseen ja prosessiteknologiaan liittyvän ympäristöteknologian tutkimusta ja parantaa siten suomalaisen teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.