Prodeko-seminaarissa pohdittiin liiketoiminnan vastuullisuutta ja kasvua

Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksen Prodeko-yhteisön vuosittaiseen seminaariin 6.5.2022 kokoontui kampukselle ja verkkoyhteyteen satoja teollisuuden, yrittäjyyden, tutkimuksen ja koulutuksen keskeisiä toimijoita ja tuotantotalouden opiskelijoita keskustelemaan liiketoiminnan kasvusta ja vastuullisuudesta.
Kaisa Hietala is the keynote speaker at Prodeko Seminar 2022.

Aalto-yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Ossi Naukkarinen korosti avauspuheenvuorossaan tuotantotalouden alumnien merkittävää työtä opiskelijoiden hyväksi ja yliopiston tutkimushankkeissa. Tuotantotalouden opetuksessakin on vuosittain yli 200 yritysesimerkkiä. Prodeko-yhteisö on lahjoittanut merkittävästi Aalto-yliopistolle sen perustamisesta lähtien. Uuden Prodeko-rahaston perustaminen Aalto-yliopistosäätiön yhteyteen osoittaa Naukkarisen mukaan yhteisen vastuullisuuden kulttuuria ja viisautta tukea yhteiskuntamme tulevia sukupolvia.

Kestävyyden tavoittelu liiketoiminnan muutosajurina

Exxon Mobilin hallituksen jäsen Kaisa Hietala tarkasteli puheenvuorossaan, kuinka liiketoiminnan kasvattaminen voi olla vastuullista. Hietalan mukaan kestävään kehitykseen liittyvien liiketoimintamahdollisuuksien etsiminen edellyttää uudenlaista ajattelua niin päätöksenteon aikahorisontin kuin johtamistapojenkin osalta. Esimerkiksi Nesteen siirtyminen fossiilisista polttoaineista uusiutuviin tuotteisiin oli pitkällä aikavälillä erittäin kannattavaa. Muutos vaati kuitenkin huomattavaa riskinottoa ja investointeja ilman takeita menestyksestä.

Hietala korosti, että hän on nähnyt viime vuosina rohkaisevaa muutosta asenteissa kestävään kehitykseen useilla sellaisilla aloilla, jotka ovat aiemmin käyttäneet luonnonvaroja yli kantokyvyn (esim. energia, pakkaus, maatalous). Liiketoiminnan todellinen muutos edellyttää hänen mukaansa kuitenkin yhtiöiden hallitusten sitoutumisen kestävän kehityksen näkemiseen liiketoiminnan muutosajurina. Myös sijoittajat voivat aikaansaada muutoksen vaikuttamalla esimerkiksi yritysten hallitusten kokoonpanoihin.

Kasvun edistäminen koronapandemian ja Ukrainan sodan aikana

Sievo Oy:n toimitusjohtaja Sammeli Sammalkorpi kertoi henkilökohtaisia kokemuksiaan siitä, miten ohjelmistoyrityksen toiminta muuttui koronapandemian myötä. Sammalkorven esitys kiteytti kuulijoille oppeja siitä, kuinka yritys voi toimia nopeasti kehittyvässä kriisissä toisten auttamiseksi ja samalla uuden kasvun mahdollistamiseksi. Erityisen säväyttävä ja henkilökohtainen tarina Procure4Peace -konseptin synnystä vangitsi kuulijat pohtimaan, mitä meistä kuka tahansa voi tehdä toistemme ja maailman hyväksi, jos valjastamme yrittäjähenkisen ajattelun ja meissä piilevän energian toisten auttamiseksi.

Procure4Peace-toimintamalli muodostui muutamien päivien aikana Venäjän aloitettua hyökkäyksen Ukrainaan. Toiminta-ajatuksena on tarjota maailmanlaajuiselle hankintayhteisölle mahdollisuus hankkia ja toimittaa Ukrainan sodan uhrien tarvitsemaa apua ja järjestää paikallisten toimijoiden toivomille tarvikkeille logistiikka eri maissa toimivien hankinta-asiantuntijoiden avulla. Konseptin kehittämisessä hyödynnettiin sosiaalisen median voimaa asiantuntijoiden tunnistamiseksi ja yhteistoiminnan käynnistämiseksi. Aloite auttaa globaalia hankintayhteisöä navigoimaan hankinta- ja toimitusketjun haasteiden läpi sotatalouden olosuhteissa. Samalla se tuli kehittäneeksi verkoston ja uudenlaisen toimintamallin, joka voi toimia uuden liiketoiminnan alustana myös muissa olosuhteissa.

Ryhmäkeskustelu vastuullisuuden ja kasvun yhdistämisestä

Seminaarin päätteeksi Kaj Hagros (Redstone Nordics), Johanna Pynnä (Kemira), Juha Leppänen, (Demos Helsinki) ja Panu Vuorela (Vaaka Partners) pohtivat vastuullisuuden toteutumista työssään ja yrityselämässä. Keskustelussa käsiteltiin muun muassa sääntelyn merkitystä kestävän liiketoiminnan kehityksessä. Sääntely nähtiin pääosin mahdollisuutena luoda kestävään kehitykseen kannustava toimintaympäristö.

Tilaisuuden moderaattoreina toimi Aalto-yliopiston Tuotantotalouden laitoksen Strategisen johtamisen apulaisprofessori Jukka Luoma ja tuotantotalouden opiskelija Veera Fristadius.

Sammeli Sammalkorven puhe on katsottavissa alla. Puhe on englanniksi.

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.