Pohjoismainen yhteishanke tähtää meriliikenteen päästöjen nollaamiseen

Uusi huhtikuussa 2024 alkava tutkimushanke kehittää laivojen polttomoottoreihin soveltuvia uusiutuvia polttoaineita. Hankkeen tavoitteena on yhdistää akateeminen huippuosaaminen ja alan johtava asiantuntemus, jotta meriliikenteen vihreä siirtymä onnistuu.
Aalto University

Hi-EFECTS -hanketta – High Efficiency Flexible Electrofuel Conversion for Transportation at Sea – koordinoi Aalto-yliopisto ja siinä ovat mukana Lundin yliopisto ja World Maritime University Ruotsista sekä Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopisto NTNU. Mukana ovat myös yritykset MAN Energy Solutions, Stolt Tankers ja Wärtsilä.

Tutkimushankkeen rahoittaa Nordic Grand Solutions -ohjelma.

”Etsimme ratkaisuja meriliikenteen vihreään siirtymään uusiutuvista polttoaineista. Meitä kiinnostaa erityisesti ammoniakin ja metanolin hyödyntäminen. Käytännössä kehitämme moottorien polttoteknologioita, jotta kasvihuonekaasupäästöt voidaan nollata uusien polttoaineiden avulla”, kertoo professori Ossi Kaario konetekniikan laitokselta.

Kaarion mukaan hankkeessa myös arvioidaan uusien teknologioiden ja polttoaineiden käytön ympäristö-, sosiaali- ja taloudellisia vaikutuksia.

”Arviointia tarvitaan, jotta voidaan laatia toimintaohjeita esimerkiksi Pohjoismaiden ministerineuvostolle, Euroopan unionille ja Kansainväliselle merenkulkujärjestölle (IMO).”

Hankkeen kesto on noin kolme vuotta ja sen kokonaisbudjetti 2 MEUR (21 MNOK).

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.