Pk-yritykset eivät osaa ottaa hallitustyöstä hyötyjä irti

Laskentatoimen capstone-kurssilla toteutettiin selvitys hallitustyöstä Hallituspartnerit Helsinki -yhdistykselle.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Helsingin Hallituspartnerit ry:lle tekemä haastattelututkimus paljastaa pienten ja keskisuurten yritysten päättäjien asenteita hallitustyöskentelystä. Työ toteutettiin osana laskentatoimen maisteriopintojen capstone-kurssia.

Capstone-kurssin ideana on koota opinnot yhteen. Kurssin osana opiskelijaryhmät tekevät moninaisia toimeksiantoja yrityksille tai muille toimijoille.

Hallituskriittisyyttä myönteisyyttä

Opiskelijoiden Hallituspartnerit Helsingille tekemässä selvityksessä kysyttiin, mitkä ovat suomalaisten yritysten syyt käyttää tai jättää käyttämättä ulkopuolisia hallituksen jäseniä. Minkälaisia osaamisalueita ja hyötyjä ulkopuolisilta hallitusjäseniltä odotetaan?

Hallituskriittisyyttä perusteltiin muun muassa seuraavasti:

”Yritys tuntuu niin henkilökohtaiselta, ettemme halua ulkopuolista mukaan”, haastateltu toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja ja suurin omistaja sanoi.

”Ei ole tiedetty, että hallituksen jäsenen ottaminen olisi mahdollista ilman mittavaa rahallista panosta”, haastateltu toimitusjohtaja ja osakas sanoi.

”Yrityksen menestymiselle on olennaisempaa keskittyä operatiiviseen työhön kuin etsiä itseään viisaampia kertomaan, miten asiat pitäisi mukamas tehdä”, toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja sanoi.

Vastaajissa oli myös hallitusmyönteisiä yrityspäättäjiä.

”On iso riski, että alkuperäiset omistajat ovat kasvun ja kehittymisen jarruja, jos eivät pysty tuomaan uusia ajatuksia, saati sitten jos suoraan jarruttavat kehitystä päätöksillään”, haastateltu toimitusjohtaja ja osakas sanoi.

”Näyttää siltä, että yrittäjät eivät ole oivaltaneet sitä, mitä parhaimmillaan ulkoinen hallituksen jäsen voisi yritykseen tuoda”, Suomen Yrittäjien projektipäällikkö Mika Haavisto kommentoi tuloksia.

Selvityksen julkaisun yhteydessä Hallituspartnerit Helsinki on julkaissut kasvutarinat.fi-sivun jakaakseen onnistumistarinoita suomalaisten pk-yritysten hallitustyöskentelystä.

Yli 40 projektia takana

Laskentatoimen maisteriopintoihin kuuluvan capstone-kurssin noin puolet tähänastisista yli 40 projektista on tehty suomalaisten pörssiyhtiöiden talousjohdon kanssa, mutta mukaan on mahtunut myös julkisen sektorin toimijoita, start-up yhtiöitä ja järjestöjä.

”Kurssi on ollut menestys ja tarjonnut mahdollisuuden opiskelijoillemme antaa panoksensa hyödyllisiin reaalimaailman kysymyksiin. Olennainen osa kurssia on lopputyön esittäminen yhteistyökumppanin johtoryhmälle, ja on ollut ilo nähdä opiskelijoittemme valmius esiintyä jopa pörssiyhtiön hallituksen edessä”, KTT, opettava tutkija Jari Melgin Laskentatoimen laitokselta sanoo.

Jari Melgin vetää kurssia vuorotellen Professor of Practise Olli-Pekka Lumijärven ja apulaisprofessori Jari Huikun kanssa.

Lisätietoja:
KTT, VTM Jari Melgin, opettava tutkija, selvityksen ohjaaja Aalto-yliopiston puolelta
Puh. 040 540 1779
[email protected]

KTT Katja Kolehmainen, Director, Capful Oy, selvityksen ohjaaja Hallituspartnerit Helsinki ry:n puolelta
Puh. 050 461 8789
[email protected]

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.