Pentti Kujala, meritekniikan grand old man, piti jäähyväisluentonsa täydelle salille

Yli 40-vuotisen uran meritekniikan yrityksissä, Teknillisessä korkeakoulussa ja Aallossa tehnyt professori Pentti Kujala jättää opetus- ja tutkimustehtävät ja siirtyy Aalto-yliopiston Senior Advisor -tehtävään. Läksiäisjuhlassa Kujala loi katsauksen Somerolta alkaneeseen värikkääseen uraansa, jonka varrella syntyneet ystävyyssuhteet muodostivat pohjan laajalle sidosryhmäverkostolle. Otaniemen teekkarin läksiäisluennolla oli tungosta.
Pentti Kujala's farewell lecture 2022
Kuvat: Pauli Lehto, Aalto-yliopisto

Pentti Kujala

Pentti Kujala on tehnyt mittavan uran meritekniikan professorina Teknillisessä korkeakoulussa ja Aalto-yliopiston konetekniikan laitoksella. Hänellä on yli 40 vuoden kokemus avovesi- ja jääolosuhteissa käytettävien merirakenteiden ja aluksien tutkimuksesta. Kujalan päätutkimuskohteita ovat merellisten toimintojen riskianalyysit sekä avovesi- että jääolosuhteissa ja innovatiivisten rakenteellisten ratkaisujen kehittäminen erityyppisille aluksille. Hänen tutkimuksensa on keskittynyt jään aiheuttamien kuormien täysimittaiseen mittaukseen, jääkuormatilastojen analysointiin, alusten suorituskyvyn simulointiin jäässä, edistyneiden rakenneratkaisujen kehittämiseen laivoille ja järjestelmätason turvallisuuteen meriliikenteessä.

Kujala on toiminut myös meritekniikan tutkimusryhmän johtajana ja hän on johtanut myös Arktiset merelliset toiminnot ja merenkulku -huippututkimusyksikköä (CEARCTIC). Ennen Aalto-yliopiston Kujala työskenteli muun muassa. Lloyd's Register of Shippingin palveluksessa Lontoossa, VTT:llä ja Aker Yardsilla.

Vuosian 2017– 2021 hän toimi Insinööritieteiden korkeakoulun innovaatiotoiminnasta ja vaikuttavuudesta vastaavana varadekaanina .

Vuonna 2020 Euroopan liikennetutkimuksen johtokunta myönsi Kujalalle TRAVISIONS -palkinnon (Transportation Research Award, TRA) hänen tekemästään työstä Itämerellä sekä pohjoisilla ja eteläisillä napavesillä liikkuvien alusten turvallisuuden parantamiseksi. Kujalan johtamilla hankkeilla ja työllä onkin ollut merkittävä vaikutus jäisten merien laivaliikenteen turvallisuuteen.

Hän on ollut mukana lukuisissa tutkimushankkeissa, joita ovat rahoittaneet muun muassa Euroopan komissio, Lloyd's Register Foundation ja eri valtiot. Kujalan tieteellistä vaikuttavuutta kuvaavat hänen noin yli 200 julkaisuaan ja noin 5000 viittauskertaa. Kujalan tutkimustyö on omalta osaltaan vaikuttanut POLARIS-riskinhallintajärjestelmä käyttöönottoon napavesille suuntautuvien laivamatkojen suunnittelussa .

Apulaisprofessori Viktar Asadchy. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Nuoren tutkijan palkinto Viktar Asadchylle

Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt vuoden 2024 Nuoren tutkijan palkinnon apulaisprofessori Viktar Asadchylle.
Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.
Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.