Parhaan konferenssiartikkelin palkinto akustiikan laboratorion tohtoriopiskelija Gloria Dal Santolle

Tutkimus optimoi keinotekoista jälkikaiuntamenetelmää parantaen sen äänenlaatua. Palkinto myönnettiin DAFx-2023-konferenssissa Kööpenhaminassa.
Gloria Dal Santo esitelmöi tutkimuksestaan DAFx-2023-konferenssissa Aalborgin yliopistossa Kööpenhaminassa syyskuun alussa. Kuva: Vesa Välimäki / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun tohtoriopiskelija Gloria Dal Santo voitti parhaan artikkelin palkinnon DAFx-2023-konferenssissa (International Conference on Digital Audio Effects) Kööpenhaminassa Tanskassa 7.9.2023. Konferenssiin osallistuu kaikkialta maailmasta tutkijoita, jotka soveltavat äänenkäsittelyä mm. musiikkiin, äänitaiteeseen ja akustiikkaan.

Dal Santon kanssa voittaja-artikkelin kirjoittamiseen osallistuivat hänen väitöstyönsä ohjaajat, TkT Karolina Prawda ja prof. Sebastian J. Schlecht, sekä valvojaprofessori Vesa Välimäki, jotka työstentelevät Aallon akustiikan laboratoriossa

Dal Santon artikkelissa “Differentiable Feedback Delay Network for Colorless Reverberation”, käytetään koneoppimista parantamaan keinotekoisen jälkikaiuntamenetelmän äänenlaatua. Tekniikkaa voidaan käyttää esimerkiksi musiikkituotannossa tai huoneakustiikan aktiivisessa parantamisessa.

Takaisinkytketty viiveverkko (engl. feedback delay network) on tunnettu huonekaikua jäljittelevä menetelmä. Se kuitenkin aiheuttaa ääneen värittymää, jota pyritään vähentämään. Dal Santon tutkimuksessa värittymää lievennetään optimoimalla viiveverkon parametrejä koneoppimisalgoritmilla, jota kutsutaan stokastiseksi gradienttimenetelmäksi.

Dal Santon menetelmä arvioitiin akustiikan laboratoriossa virallisessa kuuntelukokeessa. Subjektiivisen arvioinnin tulokset osoittivat, että ehdotettu menetelmä vähentää äänen värittymistä ja parantaa jälkikaiunnan äänenlaatua.

Onnittelut!

Artikkeli on luettavissa täältä ja työhön liittyvät ääniesimerkit ovat kuunneltavissa täällä.

Lisätietoa:

Prof. Vesa Välimäki
Äänenkäsittelyn professori
Informaatio- ja tietoliikennetekniikan laitos / Akustiikan laboratorio
Sähkötekniikan korkeakoulu
Aalto-yliopisto

Eloi Moliner at the conference.

Parhaan opiskelija-artikkelin palkinto akustiikan laboratorion tohtoriopiskelija Eloi Molinerille

Palkinnon voittanut artikkeli käsittelee käänteisongelmien ratkaisua äänenkäsittelyssä.

Janis Heldmann (left) received 3rd Best Paper Award.

Janis Heldmannille kolmanneksi parhaan artikkelin palkinto

Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa aiempaa laadukkaampien jälkikaiuntamallien suunnittelussa sekä musiikkituotannon ja virtuaalitodellisuuden äänenlaadun parantamisessa.

Aalto University Acoustic Lab

Akustiikan laboratorio

Akustiikan laboratorio on Aalto-yliopiston monitieteinen tutkimuskeskus, joka keskittyy äänenkäsittelyyn ja tilaääneen.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.