Janis Heldmannille kolmanneksi parhaan artikkelin palkinto

Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa aiempaa laadukkaampien jälkikaiuntamallien suunnittelussa sekä musiikkituotannon ja virtuaalitodellisuuden äänenlaadun parantamisessa.
Janis Heldmann (left) received 3rd Best Paper Award.
Janis Heldmann (vas.) ja diplomityön valvoja, työelämäprofessori Sebastian J. Schlecht.

Janis Heldmann voitti kolmanneksi parhaan artikkelin palkinnon DAFx-konferenssissa (International Conference on Digital Audio Effects) Wienissä Itävallassa. DAFx on kolmipäiväinen, vuosittain järjestettävä konferenssi, jossa esitellään musiikin- ja äänenkäsittelyn uutuuksia, jotka liittyvät taiteeseen ja teknologiaan. Heldmann valmistuu tänä syksynä Acoustics and Audio Technology -pääaineesta

Artikkeli “The Role of Modal Excitation in Colorless Reverberation” tutkii äänienergian epätasaisen jakautumisen kuulemista huonekaiussa. Huoneen jälkikaiunta koostuu ääniaaltojen toistuvista sekalaisista heijastuksista huoneen seinistä, ja niitä voidaan mallintaa tuhansien huoneen resonanssien superpositiona eli yhdistelmänä. Aiempi tutkimus on keskittynyt huoneen moodien ajalliseen vaimenemiseen, mutta tässä työssä tarkasteltiin miten äänen kokonaisenergia vaikuttaa huonekaiun kuultuun laatuun.

Tutkimuksen tuloksia voidaan suoraan soveltaa aiempaa laadukkaampien jälkikaiuntamallien suunnittelussa sekä musiikkituotannon ja virtuaalitodellisuuden äänenlaadun parantamisessa. Voit kuunnella valittuja ääniesimerkkejä verkosta

Työn lähtökohta, joka johti Heldmannin diplomityöhön, oli yhdistää kompleksiset algebralliset järjestelmät nykyaikaisiin kaikulaitteisiin, ja samalla selvittää miten samankaltaiset äänet voivat ihmisistä kuulostaa täysin erilaisilta.

Tutkimuksessa järjestettiin kuuntelukokeita tarkasti räätälöidyillä ääninäytteillä ja uusien kaikualgoritmien avulla tuotetuilla ääninäytteillä, jotta voitiin tehdä johtopäätöksiä moodien havaitsemisen ja äänen kokonaisenergian yhteydestä.

Työn ohjasi Sebastian J. Schlecht, joka on virtuaalitodellisuuden äänitekniikan työelämäprofessori Aalto-yliopiston akustiikan laboratoriossa ja medialaboratoriossa.

Voit lukea artikkelin täältä: The Role of Modal Excitation in Colorless Reverberation

3rd Best Paper Award

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.