Paperin rapinaa origamipajassa

Dosentti Kirsi Peltonen Matematiikan laitokselta järjesti kaksiosaisen origamityöpajan opettajille.

Tapahtuma houkutteli toistakymmentä opettajaa yläasteilta ja lukioista tutustumaan origamien mahdollisuuksiin eri aineita yhdistävänä välineenä. Työpajaan osallistui matikan ja fysiikan opettajia sekä käsityön ja kuvaamataidon opettajia. Paja järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

- Origamit ovat niin itsestään selvä tausta jokapäiväisten esineiden kuten esimerkiksi teepussien, kahvin suodatinpussien ja kasaan taittuvien sateenvarjojen taustalla, että sitä harvoin tulee edes ajatelleeksi. Autojen turvatyynyjen kehittämiseen liittyy myös hienostuneita algoritmeja, jotka ovat syntyneet laskennallisiin origameihin liittyvän teorian pohjalta, Peltonen kertoo.

Kevyet ja kestävät rakenteet on laaja origamien sovellusalue. Keväällä Aallosssa vieraillut Yves Klett on tehnyt yhteistyötä Airbusin kanssa origamien soveltamiseksi lentokoneteollisuudessa. (Katso tallenne Klettin yleisöluennosta).

Kirsi Peltonen kertoo että origami vaatii tarkkuutta.

Opettajat istuvat keskittyneinä viikkaamassa papereita oikeista kohdista ja seuraavat tarkasti Kirsi Peltosen ohjeita.

- Origameihin liittyy monen muun asian lisäksi mieletön pedagogisen välineen potentiaali, jota voidaan tarkastella paitsi luonnontieteiden, myös ainakin kuvataiteiden ja käsityön kautta. Käsillä tekeminen ja syntyvien objektien ominaisuuksien analysointi herättää hyvän tutkimuksellisen otteen oppimiseen. Tekemisen kautta syntyy luontevaa yhteistyötä eri alojen välillä ja hyvin erilaiset osaamisen muodot tulevat esiin, Peltonen sanoo.

Pöytä täyttyy nopeasti epäonnistuneista, mutta myös onnistuneista, taitoksista. Riitta Karppinen (vas.) tuli mukaan kolleegan innoittamana.

- Hei miksi tämä nyt ei näytä ihan samanlaiselta kuin malli, joku naureskelee hämmästyneenä, sillä origamit eivät ole siitä helpoimmasta päästä.

Yhdessä he taittelevat muun muassa niin sanottua Miuraa. Tämä haitarin tapainen taitto voi olla hyödyksi esimerkiksi hätämajoituksessa.

- Miura-taitoksella saa materiaalin hyvin pieneen tilaan, mutta sen saa avattua suureksi nopeasti. Arkkitehdit ovat kiinnostuneita tästä juuri siksi. Avaruuteen on myös viety aurinkopaneeleita ja teleskooppeja, jotka on taiteltu Miura-tekniikalla.

Riitta Karppinen on matikan, fysiikan ja kemian opettaja yläkoulussa. Hän osallistui pajaan kollegansa kanssa.

- Tämä antaa lisää sisältöä matikkaan ja näyttää miten matikka ilmenee arjessa. Tämä on matikkaa, mutta ei sellaista mihin oppilaat ovat tottuneet, hän sanoo.

Miura on ratkaisu moniin tilaongelmiin.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan