Paneelikeskustelu Venäjän talouden ja liiketoiminnan osaamisesta suomalaisen elinkeinoelämän näkökulmasta 10.5.2021

Valtakunnallinen Aleksanteri-foorumi tarjoaa näköalapaikan suomalaiseen Venäjän ja Euraasian sekä itäisen Euroopan aluetuntemukseen ja koulutukseen. Foorumi kokoaa suomalaisen yhteiskunnan toimijat pohtimaan ja kehittämään asiantuntemusta yhdessä. Tänä vuonna Aleksanteri-foorumi järjestetään 10.-11.5. kokonaan verkossa. Foorumi on avoin kaikille kiinnostuneille, mutta tapahtumaan on ilmoittauduttava ennakkoon 5.5.2021 mennessä Helsingin yliopiston ilmoittautumislomakkeen kautta.

Suomen ja Venäjän Tiede- ja Teknologiakomission yhteiskuntatieteiden työryhmä, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu/CEMAT, East Office of Finnish Industries ja Suomalais-Venäläinen kauppakamari osallistuvat Aleksanteri-foorumille järjestämällä työryhmäpäivänä maanantaina 10.5. kaksiosaisen paneelikeskustelun, jonka aiheena on Venäjän talouden ja liiketoiminnan osaaminen suomalaisen elinkeinoelämän näkökulmasta.
Photo of Moscow City by Irina Grotkjaer (from unsplash.com)

Etäyhteyksin järjestettävä paneelikeskustelu
Maanantaina 10.5.2021
Kello 10-12 ja 13-15

Järjestäjät: Suomen ja Venäjän Tiede- ja Teknologiakomission yhteiskuntatieteiden työryhmä Suomen Akatemian tuella, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu/CEMAT, East Office of Finnish Industries ja Suomalais-Venäläinen kauppakamari yhteistyössä Aleksanteri-foorumin kanssa

Vaikka Suomi profiloituu Venäjä-osaamisen suurvaltana, on Venäjän taloutta ja liiketoimintaa koskevan tutkimuksen sekä aihealueen osaajien määrä viime vuosina vähentynyt.  Venäjän taloutta ja liiketoimintaa käsittelevää tutkimusta ja opetusta on tarjolla vähän, tutkimusrahoituksen saaminen on hankalaa, asiantuntijakenttä pienenee ja opiskelijat suuntautuvat muille aloille. Tilanteen korjaaminen edellyttää yliopistojen, elinkeinoelämän ja muiden sidosryhmien tiiviistä yhteistyötä sekä tutkimuksen rahoituksessa että tiedeviestinnän alustojen, kanavien ja formaattien kehittämisessä. Yhteistyötä tarvitaan myös koulutussisältöjen tarkastelussa ja koulutuksen kehittämisessä.

Kaksiosaisessa paneelikeskustelussa elinkeinoelämän, valtionhallinnon, koulutussektorin sekä tutkimuspuolen edustajat kokoontuvat keskustelemaan Venäjän talouden ja liiketalouden osaamisesta Suomessa elinkeinoelämän näkökulmasta. Tapahtuma järjestetään virtuaalisesti ja se on avoin kaikille.

Keskustelua vetää toimittaja Mirja Kivimäki. Lämpimästi tervetuloa kuuntelemaan!

10.5. OHJELMA:

Kello 10-12
Vastaako suomalainen Venäjä-tutkimus elinkeinoelämän tarpeisiin?

Aamupäivän paneelikeskustelun aiheena ovat Venäjän liiketoimintaympäristöä koskeva tutkimus ja sen rahoitus Suomessa, tiedeviestintä ja sen merkitys (mm. tiedon tuotteistaminen). Esimerkkinä venäläinen kuluttaja ja keskiluokka – mitä venäläisestä kuluttajasta tiedetään Suomessa?

Keskustelemassa:
Sinikka Parviainen, vanhempi analyytikko, East Office of Finnish Industries
Laura Solanko, vanhempi neuvonantaja, Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitos (BOFIT)
Päivi Karhunen, tutkimuspäällikkö, CEMAT, Aalto-yliopisto
Martta Halonen, neuvotteleva virkamies, EU- ja kansainvälisten asioiden yksikkö, Työ- ja elinkeinoministeriö
Teemu Helppolainen, Asuminen Venäjä -toimialan johtaja, YIT
Svetlana Paloposki, maajohtaja, Joutsen

Kello 13-15
Vastaako nykyinen Venäjä-koulutus elinkeinoelämän tarpeisiin?

Iltapäivän paneelikeskustelun aiheena ovat Venäjän talouden ja liiketoiminnan korkeakouluopetus Suomessa, elinkeinoelämän ja oppilaitosten yhteistyö koulutuksen järjestämisessä, venäjän kielen opetus ja työelämän tarpeet sekä elinikäinen oppiminen ja sen kehittäminen liike-elämän ja julkishallinnon näkökulmasta.

Keskustelemassa:
Patrik Saarto, toimittaja-tiedottaja, Suomalais-Venäläinen kauppakamari
Juha Väätänen, professori, varadekaani, LUT-kauppakorkeakoulu
Kaisa Honka-Hallila, tiiminvetäjä, kahdenvälisten ja kaupallistaloudellisten suhteiden tiimi, Venäjä-yksikkö, Ulkoministeriö
Timur Uzbjakov, aluevientipäällikkö, Vallox Oy
Juha Palokangas, päällikkö, Venäjä-asiat, Metsäteollisuus Ry
Elisabet Rappu, lehtori (venäjä ja viro), Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Paneelikeskustelua pääset seuraamaan ennakkoilmoittautumalla tapahtumaan Aleksanteri-foorumin ilmoittautumislomakkeen kautta. Linkki paneelikeskusteluun (Zoom) ja liittymisohjeet lähetetään ennakkoilmoittautuneille sähköpostitse.

Lisätietoja ja linkki ennakkoilmoittautumiseen löytyvät Aallon tapahtumasivuilta:
Venäjän talouden ja liiketalouden osaaminen suomalaisen elinkeinoelämän näkökulmasta - ilmoittaudu 5.5.2021 klo 16 mennessä

Lisätietoja paneelikeskustelusta:

Linkki Aleksanteri-foorumin sivuille ja ohjelma kokonaisuudessaan:
Aleksanteri-foorumi 2021 (helsinki.fi)

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille