Uutiset

Palkittu valokuvaaja Maija Tammi etsii uusia tapoja käsitellä sairautta valokuvataiteessa

Väitöskirja ”Sick Photography. Representations of Sickness in Art Photography” tarkastetaan 12. joulukuuta.
Maija Tammen teos “Unlimited Number of Cell Divisions” (2014) koostuu käytetyistä sädehoitomaskeista. Kuva: Marc Goodwin.

”Olen kiinnostunut aiheista ja alueista, joissa kuvan katsominen lähestyy rajojaan. Sairauden esittämiseen taiteessa liittyy eettisiä kysymyksiä siitä, millaisia kuvia kärsimyksestä saa tai ei saa näyttää. Kuvien mahdollisesti herättämä inho tai ällötys puolestaan herättävät kysymyksen, miksi joitain kuvia on vaikea katsoa. Molemmat kysymykset kertovat siitä, millaisia olemme ja millainen haluaisimme maailman olevan”, kertoo valokuvaaja Maija Tammi (YTM) väitöstutkimuksensa aiheesta.



Tammen tutkimus osoittaa, että suurin osa sairautta käsittelevistä, aiemmista valokuvataideteoksista keskittyy sairauden kokemuksen esittämiseen. Omilla teoksillaan Tammi etsii uusia tapoja käsitellä sairautta. Osana Tammen taiteellista tutkimusta syntyi kaksi teoskokonaisuutta: Leftover (2014) ja White Rabbit Fever (2016). 



Leftover-teos koostuu käytettyjä sädehoitomaskeja esittävistä valokuvista ja veistoksesta, joka koostuu 170 sädehoitomaskista. ”Kokonaisuudessaan teos pyrkii käsittelemään sairautta potilaskokemuksen ulkopuolella, yleisellä tasolla, ja ohjaamaan huomion syövän tilastolliseen yleisyyteen ja sen kulttuuriseen konstruktioon”, Tammi kertoo.

White Rabbit Fever -teos puolestaan esittää kaksi aikajanaa: sekvenssin maatuvasta jäniksestä ja sekvenssit biologisesti kuolemattomien syöpäsolulinjojen loputtomasta kasvusta. ”Teos käsittelee sairauden ideaa ja pyrkii osoittamaan elämän ja kuoleman rajojen häilyväisyyden”, Tammi avaa teosta.

Kumpaankin teokseen sisältyy näyttelykokonaisuuden lisäksi kirja: (Leftover/Removals, Kehrer Verlag, 2014. Ja White Rabbit Fever, Bromide Books, 2017).

White Rabbit Fever –teoskokonaisuuteen liittyvä installaatio Galleria Lapinlahdessa. Kuva: Miikka Pirinen.

Elämän ja kuoleman määritelmien tarkasteleminen sai Tammen tutkimaan aluetta, jolla syntyi myös Taylor Wessing Photographic Portrait Prize -kilpailussa palkittu muotokuva ”One of Them Is a Human #1”, joka esittää Osakan yliopistossa kehitettyä Erica–androidia.

”Uusimmissa töissäni olen keskittynyt biologiseen kuolemattomuuteen, klooneihin ja elämän määritelmiin. Olen kuvannut mm. hydria, jotka ovat pieniä kuolemattomia vesielämiä. Lisäksi tein teoksen ’One of Them is a Human’, joka käsittelee elossa olemisen ja ihmisenä olemisen kysymyksiä”, Tammi kertoo.

Osta väitöskirja Aalto shopista.

Lisätietoja:

Maija Tammi

maija (ät) maijatammi.com

Lue lisää:

Maija Tammi yksi kolmesta ehdokkaasta National Portrait Galleryn muotokuvapalkinnon saajaksi

http://www.aalto.fi/fi/current/news/2017-09-11-003/

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita

Käyttäjää ymmärtävä tekoäly ei kaipaa jatkuvasti yksityiskohtaisia ohjeita. Siksi se pystyy toimimaan paremmin ihmisen apuna.
Oniipa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat vievät namibialaiskylään sähkö- ja nettiyhteydet – tarvittava teknologia kulkee lava-auton kyydissä

Itsenäisyyspäivänä pilotoitavan hankkeen tavoitteena on helpottaa köyhien alueiden pienyhteisöissä asuvien ihmisten arkea ja luoda keinoja lisätä paikallista yritystoimintaa ja elinvoimaisuutta.
Polymer film that bends when light is shone on it
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kouluttivat jälleen materiaalia kuin Pavlovin koiraa – nestekidemuovi oppi liikkumaan ja tarttumaan esineisiin

Ehdollistamisen jälkeen tutkijat pystyivät ohjaamaan materiaalia pelkän valon voimalla. Tulos on askel kohti uusia pehmeän robotiikan sovelluksia.
Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset
Tutkimus ja taide Julkaistu: