Pack-Age on opiskelijoiden, opettajien ja yritysten yhteistyötä

Monitieteinen pakkaussuunnittelun projektikurssi ratkoo yritysten pakkaushaasteita.

Nyt kolmatta kertaa järjestettävä Pack-Age-kurssi tuo pakkaussuunnittelun eri osa-alueet ja osaajat yhteen. Jos Pack-Age on monitieteinen opiskelijoille, niin sitä se on opettajillekin. Opetusnäkökulmat tuottaa kuusi asiantuntijaopettajaa neljästä eri korkeakoulusta. Vastuuopettajana ja yritysyhteistyön koordinaattorina toimii pakkaussuunnittelun opettaja ja pakkaustutkija Markus Joutsela Median laitokselta.

Pack-Age-kurssilla 6 opettajaa opettaa pakkaussuunnittelua eri näkökulmista.

Pakkaukset sivuavat aiheena monia Aallon koulutusohjelmia. Yhteistyöverkostoa hyödyntämällä pystytään tarjoamaan kokonaisvaltaisempaa ja innovatiivisempaa pakkaussuunnittelun opetusta ja huomioimaan teollisuuden, kaupan ja kuluttajan eri näkökulmat. Opetuksesta vastaa opettajia Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston kemiantekniikan korkeakoulusta sekä Lahden muotoilu- ja taideinstituutista. Vierailevia asiantuntijoita on luvassa myös pakkausteollisuudesta.

Parempien pakkausten jäljillä

Opiskelijat toteuttavat ryhmissä yritysten tehtävänantoihin perustuvia oppimisprojekteja hyödyntäen tutkivaa oppimista ja projektioppimista. Kullekin projektille on muodostettu ennalta kuusihenkinen projektitiimi yhdistäen sivuaineeseen hakeneiden opiskelijoiden eri taustoja, kompetensseja ja kiinnostuksen kohteita osaksi vahvaa ja toimivaa tiimiä. Projektioppimista tuetaan asiantuntijoiden pitämien teemaluentojen ja työpajojen avulla. Oppimistehtävinä syntyy monesta näkökulmasta toimivia pakkauskonsepteja ja prototyyppejä.

Pack-Age-kurssilla valmistaa opiskelijoita työelämässä tyypilliseen monialaiseen yhteistyöhön ja projektityöskentelyyn. Kuvassa Team Pyroll benchmarkkaa sushi-pakkauksia maailmalta (2013). Kuva: Markus Joutsela.

Kevään 2015 suunnittelutehtävänannot saadaan Fazerilta, Hovi Ruoalta, MetsäBoardilta ja Epiciltä, SAPY:ltä ja Vermanilta. Kevään tehtävänannot vaihtelevat uusien jakelutieratkaisujen ja rakenteiden miettimisestä brändin rakentamiseen, visualisoimiseen ja uusien tuoteperheiden konseptointiin. Jopa uusia käyttäjäryhmiä, käyttömotiiveja ja käyttökonteksteja päästään pohtimaan. Tehtävänannoissa on aiempaa voimakkammin mukana myös tutkimusnäkökulma, sillä suunnittelubrieffejä on valmisteltu osana Tekes-rahoitteista Valuepack-pakkaustutkimushanketta.

Vaikka tehtävänannot voivat vaihdella esimerkiksi uusien materiaalien kokeilusta vaikkapa uuden tyyppisen käytettävyyden suunnitteluun, opiskelijoiden tuottamien ratkaisujen on toimittava monesta eri näkökulmasta. Kuva: Markus Joutsela.

Yritysten kiinnostus jatkuu

Pack-Age on historiansa aikana tehnyt pakkauskonseptointia yli kymmenelle merkittävälle kotimaiselle yritykselle, ja yritysten yhteistyökiinnostus tuntuu jatkuvan. Jo nyt useampia yrityksiä on ilmoittautunut ensi vuoden pakkaussuunnitteluprojekteihin. Joutsela huomauttaa, että mitä tahansa pakkaussuunnittelutehtävänantoja ei kuitenkaan voida kurssille valita, sillä tehtävänantojen tulee olla kurssille sopivia, riittävän haastavia ja monipuolisia, jotta Pack-Age-yhteistyö olisi yliopiston näkökulmasta mielekästä. Tehtävänannoista neuvotellaan aina yritysten kanssa erikseen.

Kurssi huipentuu 28.5.2015 Aalto Design Factoryssa pidettävään Pack-Age-gaalaan, jossa tiimit esittelevät valmiit pakkauskonseptit ja -prototyypit yrityksille ja yleisölle.

Pack-Age on graafisen suunnittelun maisteriohjelman tarjoama kurssimuotoinen Aalto-sivuaine, joihin osallistujat voivat hakea eri korkeakouluista.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä