Otaniemestä rakentumassa monimuotoinen kaupunginosa

Kampuksen kehittäminen etenee yhteistyössä alueen kaikkien toimijoiden kanssa.

– Otaniemen jalostaminen teknologiakampuksesta laajemmin kulttuurin ja elinkeinoelämän moottoriksi on metropolialueen ja Suomen kannalta erinomainen mahdollisuus, sanoo Antti Ahlava, Aalto-yliopiston tuore kampuskehittämisestä vastaava vararehtori. Hän on pistänyt tuulemaan ja käynnistänyt alueen muiden toimijoiden kanssa integroivan aluekehityksen prosessin.

– Tavoitteenamme on parantaa oppimisen, tutkimuksen, elinkeinoelämän ja alueen asukkaiden läheisyyttä ja yhteistyötä. Yhteistyö ja resurssien jakaminen yliopiston ulkopuolisten tahojen kanssa on välttämätöntä sosiaalisen ympäristön kehittämisen kannalta, Ahlava toteaa.

Kampuksen kehittämistyössä tullaan säilyttämään Otaniemen historiallisen ytimen ominaispiirteet.
– Tavoitteena on rakentaa monimuotoisempaa ja tiiviimpää kaupunkia, jossa on vaihtelevia rakennettuja kadunvarsia, jalankulkua ja pyöräilyä, rakennusten avoimuutta  maan tasossa ja sekoittuneita toimintoja ja käyttäjiä. Toivomme alueelle myös runsaasti yrityksiä ja asumista, Antti Ahlava visioi.

Verstas Arkkitehtien luonnostelema tulevaisuuden näkymä Otaniemestä. Oikealla uusi rakennus ja taustalla näkyy Otakaari 1.

Otakaari 1 peruskorjattu opiskelijoille

Otakaari 1 -rakennus, entinen Teknillisen korkeakoulun päärakennus, on käynyt läpi mittavan peruskorjauksen. Viimeisten vaiheiden odotetaan valmistuvan kesän aikana. Rakennuksesta muodostuu yliopiston kandidaattiopetuksen keskus, johon myös Kauppakorkeakoulun kandidaattiopiskelijat muuttavat ensi syksynä Töölöstä.

Niin Otakaari 1:ssä kuin muuallakin kampuksella on suunnitelmallisesti toteutettu uudenlaisia tilakonsepteja. Yliopisto on pilotoinut tulevaisuuden oppimistiloja avaamalla eri kampuksille jo noin 20 käyttäjälähtöistä learning hub –tilaa ja muita opiskelijoiden yksilö- ja ryhmätyötiloja.

Väreen rakentaminen alkamassa

Aalto-yliopiston metroasemalle rakennettavan, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun rakennuksen ensimmäisen toteutusvaiheen suunnittelu etenee aikataulun mukaisesti. Rakennuksesta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittajaksi valittiin Verstas-arkkitehtien ehdotus Väre. Asemakaavamuutoksen viivästymisen vuoksi rakennustöitä ei vielä ole päästy aloittamaan.  Rakennuksen ensimmäisen vaiheen arvioidaan valmistuvan vuoden 2017 lopussa.
- Uuden rakennuksen ja metroaseman väliin tulee uusi yliopiston omistama pieni ostoskeskus, johon on suunnitteilla liiketiloja omaleimaisella konseptilla, Ahlava valottaa.

Kirjastosta oppimiskeskus ja Dipolista päärakennus

Aalto-yliopiston kirjaston Otaniemen toimipiste on menossa peruskorjaukseen tänä kesänä. Peruskorjauksen jälkeen kirjaston toiminta muuttuu nykyaikaiseksi oppimiskeskukseksi, jossa on monipuolisesti tiloja opiskelijoiden omaehtoiseen toimintaan.

Otaniemen perinteinen Dipoli-rakennus siirtyi ylioppilaskunnalta Aalto-yliopiston omistukseen viime kesänä ja sen saneeraustyöt käynnistyvät kesällä 2015. Uudesta Dipolista tulee koko Aalto-yliopiston päärakennus, jonka tilat joustavat harvinaisen monipuoliseen työ- ja vapaa-ajan käyttöön.

Antti Ahlavalle taide on tärkeä osa inspiroivaa kaupunkiympäristöä.
– Otaniemeen on tarkoitus sijoittaa runsaasti taidetta ja päästää irti tämän päivän taidemuodot ja ilmaisukeinot. Taiteen rahoituspohjaksi olemme ajatelleet neliömetripohjaista osuutta korjaus- ja uudisrakentamisesta, suunnittelee Ahlava.

Arkkitehti, TaT Antti Ahlava aloitti Aalto-yliopiston kampuksen kehittämisestä vastaavana vararehtorina 1.10.2014. Hän on uudistuvien suunnittelumetodologioiden professori ja toimi aiemmin arkkitehtuurin laitoksen johtajana.

Kuva Antti Ahlavasta: Aalto-yliopisto, Mikko Raskinen

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.